انتشار این مقاله


نوشیدن آب بیشتر، سرعت نقصان عملکرد کلیه را در بیماران کلیوی کاهش نمی‌دهد

سوق دادن بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه (CKD) برای نوشیدن آب بیشتر، سرعت از دست دادن عملکرد کلیه را کاهش نمی‌دهد

مطالعه جدیدی که در (JAMA (Journal of the American Medical Association منتشر شده‌است و توسط محققان موسسه تحقیقات سلامت Lawson و دانشگاه Weste انجام شده‌است، دریافت که سوق دادن بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه (CKD) برای نوشیدن آب بیشتر، سرعت از دست دادن عملکرد کلیه را کاهش نمی‌دهد.

دکتر William Clark، دانشمند Lawson و استاد دانشکده پزشکی و دندان‌پزشکی Western’s Schulich، این‌گونه توضیح می‌دهد:

علی‌رغم باورهای گسترده، اطلاعات علمی کمی در مورد مقدار مطلوب آبی که باید بنوشیم، وجود دارد. در حالی که بسیاری از ادعاهای مربوط به مزایای افزایش مصرف آب هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته‌است، شواهد رو به رشد نشان می‌دهد که افزایش مصرف آب باعث بهبود عملکرد کلیه از طریق سرکوب هورمون آنتی‌دیورتیک (ضدادراری) می‌شود.


مقاله مرتبط: شاید بی خوابی، علت نارسایی کلیه باشد!


این امر منجر به پدیدار شدن این سوال می‌شود که آیا افزایش مصرف آب می‌تواند از دست دادن تدریجی عملکرد کلیه را کند کند.

تیم تحقیقاتی تحت هدایت یک مطالعه‌ی آزمایشی موفق، یک کارآزمایی بالینی تصادفی را با بیماران در مرکز علوم بهداشت لندن (LHSC) و چندین بیمارستان دیگر در Ontario انجام داد. آن‌ها می‌خواستند تعیین کنند که آیا سوق دادن بیماران به نوشیدن آب بیشتر، سرعت نقصان عملکرد کلیه را طی یک سال در مقایسه با کسانی که در گروه شاهد بودند و مصرف معمول مایعات خود را حفظ کردند، کاهش می‌دهد یا نه.


مقاله مرتبط: مغز ما؛ تعیین کننده میزان آب مصرفی


دکتر Clark، پژوهشگر اصلی این مطالعه و مدیر Apheresis و متخصص اعصاب در LHSC می‌گوید:

این واقعا در مورد پزشکی شخصی است. آیا می‌توان به جمعیت عمومی بیماران مبتلا به بیماری کلیوی نگاه کرد و متوجه شد که آیا افزایش مصرف آب، به کاهش سرعت زوالِ عملکرد کلیه کمکی می‌کند؟ اگر نه، چگونه می‌توانیم این دانش را برای ایجاد رویکردهای درمان هدفمند تر به کار گیریم؟

این کارآزمایی با بیش از ۶۳۰ شرکت‌کننده در مرحله سومِ CKD (بیماری مزمن کلیه)، تا به امروز بزرگترین است. است. علت بیماری آن‌ها متغیر بود، از جمله دیابت و فشار خون بالا.

Kerri Gallo، مدیر پروژه‌ی RN برای مطالعه، توضیح می‌دهدکه افرادی که مبتلا به CKD تشخیص داده می‌شوند، آسیب کلیوی دارند که نشان‌دهنده‌ی کاهش عملکرد کلیه است. طیف بیماری کلیه می‌تواند از خفیف تا شدید باشد و در بعضی موارد منجر به نارسایی کلیوی شود. بیماری کلیوی اغلب به آرامی شروع می‌شود و طی چندینسال بدون علائم پیشرفت می‌کند؛ بنابراین ممکن است تا زمانی که پیشرفت بیماری به حدی نرسیده‌باشد که کلیه عملکرد بسیار پایینی داشته‌باشد، تشخیص داده‌نشود.


مقاله مرتبط: نارسایی کلیه می‌تواند بیماران جوان را منزوی کند


اکثر بیماران مبتلا به مرحله ۳ CKD، هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند و یا فقط اثرات خفیفی را تجربه می‌کنند اما پیش از این، بیش از ۴۰ تا ۷۰ درصد عملکرد کلیه را از دست داده‌اند.

Gallo متذکر شد که دستورالعمل‌های درمانی کنونی برای این بیماران بسیار محدود است. این، شامل استفاده از دارو و کنترل مطلوب فشار خون، از جمله محدود کردن نمک و افزایش مصرف آب می شود. ما هیچ راه‌حل فعالی برای جلوگیری از کاهش و یا بازگرداندن عملکرد نداریم. تلاش های کنونی ما این است که سرعت پیشرفت را کاهش دهیم.

تیم تحقیقاتی دریافت که پس از یک سال، افزایش آب باعث کاهش سرعتِ از دست رفتن عملکرد کلیه نمی‌شود. آن‌ها متوجه شدند که افزایش آب، به خصوص زمانی که مصرف قبلی شرکت‌کنندگان کم بود، به طور قابل توجهی، آزادسازی هورمون آنتی‌دیورتیک (ضدادراری) را فرو می‌نشاند. مزایای نشان داده‌شده‌ی قبلی برای مصرف آب ممکن است مربوط به افرادی در جمعیت باشد که آب کمی می‌نوشند.

دکتر Clark می‌گوید:

این تحقیق نشان می‌دهد که برای اکثر بیماران مبتلا به CKD، افزایش مصرف مایع، از نابودی عملکرد کلیه جلوگیری نخواهد کرد. این به ما این امکان را می‌دهد تا تلاش‌هایمان را بر سایر گزینه‌های درمانی بالقوه متمرکز کنیم. ما می‌دانیم که بسیاری از بیماران خیلی کمتر از مقدار توصیه شده مصرف می‌کنند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما هدف این است که افزایش مصرف آب را به عنوان یک درمان برای این بیماران در نظر بگیریم.

امید است که گزینه‌های فردیِ درمان‌های موثرِ در دسترس، به منظور کاهش خطر پیشرفت بیماری کلیه، افزایش یابد.

اسما تقی‌زاده انهاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید