انتشار این مقاله


مظنونین قاتلان سریالی با استفاده از شجره نامه فامیلی (DNA)، قابل ردیابی هستند

ردیابی شجره نامه فامیلی بر اساس ژنتیک افراد، امروزه سوژه داغی در زمینه مسائل قضایی محسوب می‌شود.

ردیابی شجره نامه فامیلی بر اساس ژنتیک افراد، امروزه سوژه داغی در زمینه مسائل قضایی محسوب می‌شود. بطور مثال قاتل سریالی کالیفرنیا توسط نمونه های ژنتیکی شناسایی شد، بدین شکل که تا دور ترین روابط خونی و ژنتیکی وی ردیابی شد. 

بسیاری از مردم از شنیدن این خبر خوشحال شدند، زیرا ردیابی ژنتیکی می تواند در سریع ترین حالت ممکن مجرمین را شناسایی کند و امنیت ملی را افزایش دهد اما نگرانی هایی در مورد  این پروژه وجود دارد، بدین شکل که ادارات پلیس در آغاز تنها از این سرویس بمنظور شناسایی جنایتکاران کوچک استفاده می کنند.

در حال حاضر، شرکت های بزرگ DNA مانند ۲۳ Andme، در مقابل درخواست ادارات پلیس مقاومت می کنند و شرط همکاری آنها مبنی بر اینست که حقی برای دفاع و ارئه مدرک در دادگاه داشته باشند.


مقاله مرتبط: مغز من، مرا مجبور به انجام این کار کرد؛ این جمله در حال تبدیل به دفاعی عادی در دادگاه‌هاست


با اینحال اغلب مشتریان که مشتاق ردیابی شجره نامه‌ی خویش می‌باشند، اطلاعات خام مرتبط با DNA خویش را در سایتی بنام GEDmatch (با سرویس‌دهی رایگان) وارد می‌کنند.

بر اساس گزارش Mercury News، محققان در کالیفرنیا از این سایت برای کمک به شناسایی مظنونانی که به شدت تحت تعقیب هستند، استفاده می کنند. بنظر می رسد قاتل سریالی کالیفرنیا مرتکب به انجام ۵۰ فقره تجاوز به عنف و ۱۲ فقره قتل در سرتاسر ایالت کالیفرنیا، در دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ شده است. در این هفته اخیر، فردی بنام ” جوزف جیمز آنجلو ” در سن ۷۲ سالگی دستگیر شد. وی بعنوان افسر پلیس سابق خدمت می کرده است و حال به اتهام ۸ فقره قتل دستگیر گردیده است.

اداره پلیس با مقایسه نمونه های ژنتیک در صحنه های جرم ( میان دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ ) و وارد نمودن اطلاعات ژنتیک خام افراد در پایگاه داده های GED match، توانست قاتل سریالی را ردیابی کند.

در حقیقت دو فاکتور محدوده سنی و مکان هایی که در آنها قتل اتفاق افتاده بود نیز با مظنون اصلی یعنی جوزف آنجلو همخوانی داشت. البته اداره پلیس قبل از دستگیری، بصورت مخفیانه نمونه ای از DNA جوزف جیمز آنجلو را گرفته و آزمایش کرده بود که نتیجه آن مثبت درآمده بود.

سایت GED match در طی یک بیانیه اعلام کرد: ” افرادی که نگران احتمال سو استفاده از نمونه ژنتیکی خویش در حوزه هایی غیر از علم ژنتیک می باشند، نباید نمونه ژنتیکی خویش را در پایگاه داده ها آپلود نمایند و اگر هم قبلا آپلود شده، بهترست آن را حذف نمایند.

علیرضا زحمتکش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید