انتشار این مقاله


نشت مایع مغزی نخاعی یا آبریزش بینی؟!

گاها آبریزش بینی دلایل جدی‌تری از یک آلرژی ساده دارد، به طور مثال می‌تواند به علت نشت مایع مغزی نخاعی باشد.

در ابتدا پزشکان گفتند که آبریزش بینی خانمی از نبرسکا تنها به دلیل آلرژی است اما این خانم، کندرا جکسون، می‌دانست که علت باید چیز دیگری باشد.

براساس  KETV-7 ABC در سال ۲۰۱۳ جکسون تصادفی را تجربه کرد که در طی آن سرش با داشبرد خودرو برخورد کرد. چندین سال بعد از آن حادثه علائمش شروع شد: آبریزیش بینی قطع نشدنی، سردردهای دردناک و مشکل خواب.

جکسون به KETV-7 ABC گفت:

آن مثل آبشار مداوم بود و سپس به پشت حلق می‌رفت.

رینوره مایع مغزی نخاعی


مقاله‌ی مرتبط: بهترین پوزیشن خواب برای پاک‌سازی مواد زائد مغزی


تا این که جکسون به یک متخصص گوش-حلق-بینی در مرکز پزشکی نبرسکا در اوماها مراجعه کرد و او به جکسون گفت که علت این آبریزش بینی آلرژی نیست بلکه در حقیقت این مایع مغزی-نخاعی (CSF) است که از مغزش نشت می‌کند. پزشکان به جکسون گفتند که او در حدود ۸ اونس (۲۳۷ میلی‌لیتر) از این مایع را در روز از دست می‌داده است. (مغز به طور معمول هر روز ۱۷ اونس یا ۵۰۳ میلی‌لیتر CSF تولید می‌کند.)

CSF مایع شفافی است که در میان مغز و پوشش خارجی آن و طناب نخاعی و پوشش خارجی آن در جریان است. این مایع مانند بالشتکی از مغز و طناب نخاعی محافظت می‌کند و به پاکسازی مغز از مواد زاید کمک می‌کند. به گزارش LiveScience در سال ۲۰۱۵ اگر این مایع شفاف به داخل بینی یا حلق فرد نشت کند مزه‌ی فلزی خواهد داشت.

براساس New York Eye and Ear Infirmary of Mount Sinai، نشت مایع مغزی به حفره بینی مطمئنا اخطاردهنده است و افراد ممکن مشکلی داشته باشند که در پزشکی رینوره مایع مغزی نخاعی (CSF rhinorrhea) می‌گویند و سال‌ها قبل از مشکلات جدی ظاهر می‌شود. یکی از آن عوارض مننژیت باکتریای است که یک عفونت جدی قلمداد می‌شود که التهاب مننژ و یا پوشش مغز و طناب نخاعی را به دنبال دارد.

به گفته پست بیمارستان نبرسکا در فیسبوک در مورد جکسون، رینولوژیست این مرکز دکتر کریستی بارنس و جراح مغز و اعصاب دکتر دن سوردل جراحی‌ای را به انجام رساندند که مشکل را حل کنند. این گروه منبع این نشتی را شناسایی کردند: یک حفره بسیار کوچک میان جمجمه و حفره‌ی بینی. به گزارش KETV-7 ABC، پزشکان با ورود از راه بینی جکسون توانستند این نشتی را با بخشی از بافت چربی خودش ببندند. انتظار می‌رود او بهبودی کامل خود را به دست بیاورد.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید