انتشار این مقاله


شیر مادر چه تأثیری بر هوش کودک دارد؟

تغذیه با شیر مادر در دوره‌ی نوزادی، هیچ رابطه‌ی معناداری با عملکرد شناختی او در سن ۱۶ سالگی ندارد.

پیش از این باور بر آن بود، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در دوره‌ی جوانی باهوش‌تر بوده و در سن ۳۰ سالگی درامد بیش‌تری دارند. اما کارآزمایی تصادفی –نوعی روش مطالعاتی دقیق که متغیرهای اقتصادی-اجتماعی و خانوادگی را بهتر کنترل می‌کند.- به تازگی نشان داد، تغذیه با شیر مادر در دوره‌ی نوزادی، هیچ رابطه‌ی معناداری با عملکرد شناختی او در سن ۱۶ سالگی ندارد.


مقاله‌ی مرتبط: فواید شیردهی برای خود مادران


۱۳۵۵۷ نوزاد از بلاروس در برنامه‌ی تغذیه انحصاری با شیر مادر، یا مراقبت معمولی قرار گرفتند. ۶ متخصص اطفال عادات تغذیه‌ای مادر و کودک را در سال اول زندگی بررسی می‌کردند. در ۱۶ سالگی از همان کودکان آزمونی برای سنجش مهارت‌های کلامی و غیرکلامی، حافظه، تشخیص کلمات، مهارت‌های عملکردی، جهت‌یابی فضایی-بینایی، سرعت پردازش اطلاعات و مهارت‌های حرکتی گرفته شد. نتایج هر دو گروه یکسان بود و فقط کودکان تغذیه شده با شیر مادر در مهارت کلامی نسبت به گروه دیگر برتری داشتند.

محقق ارشد این بررسی دکتر سونگ‌می یانگ، استادیار اپیدمیولوژی دانشگاه مک‌گیل در این باره می‌گوید:

شاید تغذیه با شیر مادر در سال‌های اول زندگی مفید واقع گردد؛ اما تأثیرات آن به تدریج تا دوره‌ی جوانی بسیار کاهش خواهد یافت. دیگر عواملی مثل ترتیب تولد یا تحصیلات والدین تأثیرگذارتر هستند.


مقاله‌ی مرتبط: دوران شیردهی: هر آنچه که باید بدانید

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید