انتشار این مقاله


گوزنی با دو سر در یکی از جنگل‌های آمریکا کشف شد

این گوزن مرده متولد شده است.

مدتی قبل گوزنی با دو سر در یکی از جنگل‌های مینه‌سوتا کشف گردید. این گوزن در نوع خود بسیار نادر است.

این دو بچه گوزن که در ناحیه تنه به هم‌دیگر اتصال دارند، مرده به دنیا آمده‌اند. با این حال، این اولین مورد از دو قلوی به هم چسبیده گوزن است که در پی وضع حمل مادر پا به این دنیا گذاشته است.

یکی از ساکنین محلی که به کار جمع‌آوری قارچ اشتغال دارد، گوزن دو سر را به طور اتفاقی در نزدیکی رود می‌سی‌سی‌پی مشاهده کرده و آن را بلافاصله بلافاصله به اداره منابع طبیعی مینه‌سوتا انتقال می‌دهد. دو قلوهای مرده در ادامه جهت مطالعۀ بیشتر در اختیار دکتر  جینو دی‌آنجلو (Gino D’Angelo) قرار گرفت. وی اکولوژیستی است که به طور اختصاصی روی گوزن‌ها مطالعه می‌کند. او توضیح می‌دهد:

این کاملاً شگفت‌انگیز و بی‌نهایت کمیاب است. ما حتی قادر به ارائه‌ی برآوردی از میزان کمیاب بودن این نمونه نیستیم. از ده‌ها میلیون بچه گوزنی که سالانه در ایالات متحده متولد می‌شوند، تعدادی مبتلا به طیفی از ناهنجاری‌های مادرزادی هستند که برای همیشه در طبیعت فراموش می‌شوند و فرصتی برای مطالعۀ آن‌ها پیش نمی‌آید.

دی‌آنجلو به کمک همکارانش در دانشگاه جورجیا، گوزن دو سر را به دقت معاینه کرده و نتایج کار را در قالب گزارشی در ژورنال American Midland Naturalist منتشر نمود.

پس از انجام سی تی اسکن و MRI، گروه تحقیقاتی دو بچه گوزن به هم چسبیده را کالبدشکافی نمود تا به جزئیات بیشتری از آناتومی شگفت‌انگیز آن پی ببرد.

گوزنی با دو سر
کلیشه سی تی اسکن از اسکلت دو قلوی به هم چسبیده گوزن.

دو بچه گوزن، سر و گردن جدا داشتند، با این حال، ستون مهره‌هایشان یه یک‌دیگر چسبیده بود و از همین رو، دارای تنه‌ای واحد بودند. این تنه مشترک توسط الگوی تقریباً کاملی از خال‌های سفید پوشیده شده بود.


مقاله مرتبط: جداسازی موفق دوقلوهای به‌هم‌چسبیده؛ این بار در کالیفرنیا


نتایج کالبدشکافی گوزن دو سر حاکی از آن بود که جانور تنها دارای یک کبد است، ولی طحال، لوله گوارش و قلب به صورت جداگانه در بدن مشاهده شدند. لازم به ذکر است که دو قلب مجزا در داخل پریکارد مشترک قرار داشتند.

آزمایش‌هایی که روی ریه‌های این بچه گوزن به عمل آمد، نشان داد که عمل تهویه هوا در ریه جانور صورت نگرفته است، که گواهی بر مرده متولد شدن آن است.

این دو قلوها به دلیل آناتومی خاص خود هرگز نمی‌توانستند زنده بمانند. با این وجود، بچه گوزن در وضعیتی مطلوب و به دور از آلودگی در جنگل پیدا شده بود، که نشان می‌دهد گوزن مادر آن را تر و خشک کرده بود. غریزۀ مادری بسیار قدرتمند است.

به عنوان بخشی از مطالعه، دی‌آنجلو و همکارانش تمام گزارش‌هایی را که از تولد دو قلوهای به هم چسبیده در دنیای حیوانات تا سال ۱۶۷۱ منتشر شده بود، ارزیابی کرده و متوجه شدند که طی ۳۵۰ سال گذشته تنها ۱۹ مورد از چنین وضعیتی گزارش شده است.

پیش از این، مواردی از به هم چسبیدگی دو قلو در گوزن دم سفید گزارش شده بود، ولی جنین دارای ناهنجاری هرگز به دنیا نیامده بود.

از هر ۵۰ تا ۱۰۰ هزار مورد تولد در جمعیت‌های انسانی، یک مورد مربوط به دو قلوهای به هم چسبیده است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید