انتشار این مقاله


خانواده‌های ثروتمند بیشتر روی پسرها سرمایه‌گذاری می‌کنند

پدر و مادر‌ها در موقعیت‌های خاص فرزندان یک جنس را ترجیح دهند – به طوری که زیست شناسان تکاملی به ما می‌گویند.

پدر و مادر‌ها در موقعیت‌های خاص فرزندان یک جنس را ترجیح دهند – به طوری که زیست شناسان تکاملی به ما می‌گویند. در یک مطالعه جدید از فروش کوله پشتی رنگی استفاده شد تا نشان داده شود که ثروت والدین ممکن است بر توجه به پسران در برابر دختران تأثیر بگذارد.

در سال ۱۹۷۳ زیست شناس، رابرت تیرورز، و دانشمند کامپیوتر، دان ویلارد، مقاله‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد والدین روی پسران غذا و تلاش بیشتری را هنگامی که اوضاع خوب است و روی دختران زمانی که اوضاع بد است سرمایه گذاری می‌کنند. بر طبق فرضیه Trivers-Willard، یک پسر که منابع زیادی به او اختصاص داده شده، می‌تواند دیگران را در رقابت همسر بیرون کند، اما وقتی والدین منابع کمی دارند، آن‌ها بیشتر تمایل دارند که این منابع کم را در دختران سرمایه گذاری کنند که معمولا جذب کارآمد همسر و تولید مثل آسان تر می‌باشد. Trivers و Willard بیشتر بر این باور بودند که شرایط والدین حتی ممکن است بر روی احتمال داشتن پسر یا دختر تاثیر بگذارد، مفهومی که به طور گسترده توسط تحقیقات در مورد گونه‌های مهره دار پشتیبانی می‌شود.


بیشتر بخوانید: احساسی بودن حتی در پسرها نیز خوب است


با این حال، مطالعه سرمایه گذاری والدین پس از تولد دشوار است و نتایج متناقضی ایجاد کرده است. مطالعه جدید به دنبال معیار سرمایه گذاری بود که چندین معیار را برآورده می‌کرد: باید توجه به تفاوت‌های ذاتی در نیاز به منابع ایمن باشد؛ باید میزان سرمایه گذاری و نه نتایج را اندازه گیری کرد و این کار باید بدون تکیه بر گزارش خود باشد.

نویسنده مطالعه Shige Song، جامعه شناس دانشگاه کالج کوئینز، هزینه‌های خرید کوله پشتی صورتی و آبی را که در سال ۲۰۱۵ در چین خریداری شده است، از خرده فروش بزرگ JD.com، بررسی کرد. او داده‌ها را به حدود ۵،۰۰۰ کیف محدود کرد: کوله پشتی‌های آبی که توسط خانوارهایی که حداقل یک پسر و صورتی خریداری شده توسط خانوارهایی که حداقل یک دختر دارند خریداری شده است. نتایج نشان داد که خانواده‌های ثروتمند کوله پشتی‌های آبی بیشتری نسبت به کوله پشتی‌های صورتی خریده‌اند. خانواده‌های ضعیف بیشتر کیف‌های صورتی را نسبت به آبی خریداری کرده‌اند. یافته‌ها در ماه فوریه در Evolution and Human Behavior منتشر شد.

رزماری هاپکروفت، جامعه شناس دانشگاه کارولینای شمالی در شارلوت، که در مطالعه جدید دخیل نبوده، می‌گوید شواهد سانگ برای فرضیه Trivers-Willard “غیر مستقیم”، اما “بسیار متقاعد کننده” است. هاپکرافت در سال ۲۰۱۶ گزارش داد که پدران ایالات متحده با مشاغل معتبر با احتمال بیشتری پسران خود را نسبت به دخترانشان به مدارس خصوصی به ارسال می‌کنند، در حالی که پدران با مشاغل پایین‌تر اغلب فرزندان دختر خود را ثبت نام می.کنند. اگر چه مطالعه ثابت نمی‌کند که خانواده‌ها کوله پشتی آبی برای پسران و صورتی را برای دختران خریداری کرده‌اند، هوک کرافت یادآور می‌شود که “این یادداشت باهوش و جالبی است و استفاده بسیار جدید از داده‌های بزرگ می‌باشد.”

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید