انتشار این مقاله


سلول‌های بنیادی این‌بار در خدمت درمان کبد چرب

این تیم تحقیقاتی روشی را جهت بررسی بهتر کبد چرب غیر وابسته به الکل بنیان‌گذاری کردند.

دانشمندان یک روش آزمایشگاهی برای مطالعه در مورد شایع‌ترین بیماری کبدی بنا کرده‌اند که این مطالعات منجر به یافت روش‌های درمانی جدیدی در این زمینه شده است.

این تیم تحقیقاتی روشی را جهت بررسی بهتر کبد چرب غیر وابسته به الکل -که طبق یافته‌های پیشین هر یک نفر از سه نفر را درگیر می‌کند- بنیان‌گذاری کردند.

محققان قادر خواهند بود از این روش جدید برای بررسی مکانیزم‌های بیولوژیکی زمینه‌ساز بیماری به منظور توسعه و استفاده از درمان‌های جدید استفاده کنند.

بیماری کبدی چرب غیر الکلی یا NAFLD به وسیله تجمع چربی در کبد ایجاد می‌شود. مراحل اولیه بیماری معمولا خوش‌خیم هستند، اما در بعضی افراد ممکن است سبب ایجاد آسیب جدی، از جمله سیروز و نارسایی کبدی شود.


مقاله مرتبط: ترکیب موجود در کیوی می‌تواند مانع بروز بیماری کبد چرب غیرالکلی شود


چاقی یکی از دلایل اصلی ابتلا به کبد چرب در جوامع توسعه یافته است اما در مورد علت پیشرفت آن اطلاعات چندانی در دست نیست. در واقع طی این مطالعات جدید دانشمندان دانشگاه ادینبورگ روشی برای تولید سلول‌های کبدی در آزمایشگاه با استفاده از سلول‌های بنیادی یافته‌اند.

سلول‌های کبدی رشد کرده در آزمایشگاه، که سلول‌های هپاتوسیت یا HLC نامیده می‌شوند، مشابه سلول‌های کبدی گرفته‌شده از بیوپسی‌های بافتی بوده و همانند آن‌ها رفتار می‌کنند.

محققان دریافتند که قرار دادن HLC ها در ظرف به اضافه مواد مغذی موجب دیده شدن نشانه هایی از NAFLD شد. کارشناسان می‌گویند که پیشرفت در این زمینه آنها را قادر می سازد تا عواملی که نشان می‌دهند چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب است را بیابند. همچنین طبق این روش درمان‌های بالقوه جدیدتری برای بیماری می‌توان یافت.

دکتر مندی دریک، یکی از محققان این تحقیق در دانشگاه ادینبورگ می‌گوید:

کبد چرب غیر الکلی حدود ۳۰% جمعیت را درگیر کرده‌است و روز به روز در حال شیوع بیشتر است. ما در حال حاضر نمی‌توانیم بیماری که قرار است دچار کبدچرب شود را دقیقا شناسایی کنیم. مطالعه و بررسی پروسه از طریق سلول‌های کشت‌شده در پلیت آزمایشگاهی به ما کمک خواهد کرد که افرادی که ریسک ابتلا به بیماری را دارند شناسایی کرده و قبل از ابتلا بستر درمانی مناسب را برایشان آماده سازیم.

پروفسور دیوید هی، از مرکز مركز توانبخشی MRC در دانشگاه ادینبورگ، گفت: “توانایی ما برای تولید هپاتئوسیت‌های انسان از سلول‌های بنیادی با استفاده از روش نیمه اتوماتیک، ما را در مطالعه مکانیسم بیماری كبد انسان درآزمایشگاه و یافتن روش‌های درمانی بهتر یاری می‌کند”.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید