انتشار این مقاله


کشف رازهای بقای HIV

عقیده بر این است که این ویروس یک “مخزن پایدار” از سلول‌های عفونی می‌سازد که این مخزن می‌تواند تقریبا تا بی‌نهایت باقی بماند.

خوشبختانه با پیشرفت‌های حاصل شده در ابداع روش درمانی ضد رتروویروس – (anti-retroviral therapy (ART – بیماران مبتلا به HIV بیشتر از قبل زنده می‌مانند. و با این وجود، حتی در بدن بیمارانی که به مدت طولانی تحت درمان ART قرار می‌گیرند و این روش در ان‌ها بسیار موثر است، HIV باقی می‌ماند، و موجب می‌شود بیماران در تمام طول زندگی‌شان داروهای آنتی ویروس مصرف بکنند. عقیده بر این است که این ویروس یک “مخزن پایدار” از سلول‌های عفونی می‌سازد که این مخزن می‌تواند تقریبا تا بی‌نهایت باقی بماند. یک مطالعه جدید که توسط محققان Brigham و بیمارستان زنان در به انجام رسیده، به کشف چگونگی حفظ این مواد غذایی توسط ویروس، شناسایی برنامه‌های عامل بقا که در این سلول‌های عفونی فعال شده است، و تهیه هدفی بالقوه برای درمان‌های آینده، می‌پردازند. نتایج آن‌ها در نشریه Immunity منتشر شده است.


مقاله مرتبط: چگونه از ابتلا به ایدز جلوگیری کنیم؟


دکتر ماتیاس لیچرفلد، از بخش بیماری‌های عفونی BWH می‌گوید:

کار ما نشان می‌دهد که این سلول‌های مخزن HIV، مولکول‌های ضد آپوپتوز (مولکول‌هایی که در سرطان به گونه دیگری بیان می‌شوند) را افزایش می‌دهد که موجب بقای طولانی‌مدت آن‌ها می‌شود. این یافته‌ها استراتژی‌های کلینیکی که ممکن است مخزن‌های ویروسی حاضر را کاهش دهد، مورد هدف قرار می‌دهند.

در همکاری با گروهی که توسط دکتر استیو کار، از مرکز Broad دانشگاه MIT و Harvard، لیچرفلد و همکارانش از LC-MS/MS)-based proteomic) های کمی، برای بررسی جزئی‌تر پروتئین‌هایی که در سلول‌های دچار عفونت با HIV، افزایش یافته‌اند، استفاده کردند. آن‌ها دریافتند که BIRC5 و پارتنر آن، OX40، هردو در بقای طولانی‌مدت این سلول‌ها نقش دارند.

BIRC5، که همچنین تحت عنوان “بقایابنده” نیز شناخته می‌شود، بخشی از خانواده مولکول‌های دخیل در مرگ سلولی است. این ماده که به طور طبیعی در سلول‌های بنیادی در جریان رشد جنینی بیان می‌شود، در سلو‌ل‌های بالغان خاموش می‌شود. یک استثنا برای این اصل کلی، سرطان است: سلول‌های سرطانی اغلب BIRC5 را دوباره روشن می‌کنند و حضور آن با مقاومت به شیمی‌درمانی مرتبط است. این مطالعه جدید نشان می‌دهد که BIRC5 همچنین ممکن است به سلول‌های آلوده به HIV-1 کمک کند تا از مرگ سلولی فرار کنند، و موجب شود که سلول‌های مخزن ویروسی توانایی بقای خود برای ده‌ها سال، برخلاف درمان موثر ضد رتروویروس، به دست آورند.


مقاله مرتبط: استراتژی جدید برای ساخت واکسن ایدز


در سال‌های اخیر، پزشکان بیماران مبتلا به HIV گزارش کرده‌اند که تحت شیمی‌درمانی شدید قرار گرفته‌اند و میزان ویروس به طور موقت به سطوح غیرقابل شناسایی کاهش یافته است، اما HIV در این بیماران بازگشته است. این مطالعه روش جدید را مورد هدف قرار می‌دهد: مهار یک مسیر BIRC5-OX40 ممکن است به کاهش مخزن‌های سلول‌های عفونی بیانجامد، و به طور بالقوه روشی دیگر برای کاهش این سلول‌های پایدار، ابداع کند.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید