انتشار این مقاله


٢٥ افسانه‌ى پزشكى كه هنوز از بين نرفته‌اند

نوشيدن روزانه‌ى ٨ ليوان آب كليدى براى رسيدن به سلامتى نيست. غفلت از پوشيدن كت در روز سرد، باعث ابتلاى شما به بيمارى نمى‌شود و باردارى ٩ ماه طول نمى‌كشد.

افسانه هاى سلامتى 

عليرغم آنچه تاكنون ممكن است شنيده باشيد، نوشيدن روزانه‌ى ٨ ليوان آب كليدى براى رسيدن به سلامتى نيست. بنابراين، غفلت از پوشيدن كت در روز سرد، باعث ابتلاى شما به بيمارى نمى‌شود. و _شما ممكن است براى اين يكى بخواهيد بنشينيد_ باردارى ٩ ماه طول نمى‌كشد. 

افسانه‌هاى مرتبط با سلامتى، اغلب تحت عنوان واقعیت تكرار مى‌شوند. حتى اگر هر جستجوى دقيق گوگل، حقيقت را پشت اين اشتباهات نشان دهد. در ادامه ۲۵ مورد از شايع‌ترين افسانه‌هاى پزشكى انكارشده را بيان مى‌كنيم.

افسانه ١: واكسن مى‌تواند آنفولانزا و اوتيسم ايجاد كند

اگرچه بدن در واكنش به هر واكسنى دچار درجه خفيفى از تب مى‌شود، شايعاتى مبنى بر اينكه واكسن آنفولانزا مى‌تواند آنفولانزا ايجاد كند “كاملا دروغ” است. به گفته‌ى دكتر راشل ورمن؛ نويسنده‌ى همکار “آدامس خود را قورت نديد! افسانه ها، نيمه‌حقيقت و دروغ‌هاى كامل درباره ى بدن و سلامت شما” (St. Martin’s Griffin, 2009)

واكسن آنفولانزا شامل ويروس آنفولانزاى كشته‌ شده است اما آن‌ها به خوبى كشته شده‌اند. يک ويروس كشته شده نمى‌تواند مجدداً زنده شده و آنفولانزا ايجاد كند. همينطور براى واكسن‌هايى كه سبب اوتيسم شوند، اين افسانه در سال ١٩٩٨ با يك مقاله در ژورنال The lancet شروع شد. در آن مطالعه، والدين ٨ كودک مبتلا به اوتيسم (بله ، فقط ٨) گفتند كه باور دارند فرزندشان پس از دريافت واكسن MMR عليه سرخك، اوريون و سرخچه، به اين شرايط دچار شده است. از آن زمان، عليرغم نتايج بسيارى از مطالعات، شايعاتى رايج شده است. براى مثال مطالعه‌ای در سال ٢٠٠٢ در The New England Journal of Medicine، روى ٥٣٠,٠٠٠ كودک (بله ، در كمال تعجب ٥٣٠,٠٠٠ نفر) ارتباطى را بين واكسيناسيون و خطر ابتلا به اوتيسم مشاهده نكرد.

متاسفانه، این افسانه آنقدر پایدار مانده و بودجه و زیرساخت‌هایی را تباه می‌کند که به حای اثبات چندین باره‌ی این که واکسن باعث اوتیسم نمی‌شود، می‌توانستیم آن‌ها را صرف خود اوتیسم کرده و در آن پیشرفت کنیم.


مقاله‌ی مرتبط: واکسن؛ داستان‌ها و شایعات


افسانه ٢: مكمل‌ها همیشه موجب سلامتى‌تان مى‌شوند

مطالعات نشان داده است مكمل‌هاى ويتامينی ممكن است نه تنها بى اثر بوده بلكه حتى خطرناک هم باشند. براى مثال، مطالعه‌ای كه در سال ٢٠١٦ منتشر شد، نشان داد زنانى كه در سنين بالا مكمل‌هاى كلسيم مصرف مى‌كنند، به نظر مى‌رسد خطر ابتلا به زوال عقل در آنان افزايش مى يابد و در يک بازبينى بزرگ از ٢٠ سال تحقيقات مكمل كه در ٢٠١٥ منتشر شد، محققان يافتند كه دريافت ميزان بالاى ويتامين‌ها مى‌تواند با افزايش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط باشد.


مقاله‌ی مرتبط: خطر زوال عقل با مصرف مکمل‌های کلسیمی در زنان


گذشته از اين خطرات احتمالى طولانى‌مدت، گزارشات اشاره مى‌كنند كه مكمل‌ها مى‌توانند در كوتاه‌مدت هم سبب آسيب شوند. گزارشی منتشر شده در ٢٠١٦، بيان كرد كه مردی در پنسيلوانيا كه مكمل گياهى آيورودا را دريافت كرد به مسموميت با سرب دچار شده است. گزارشى ديگر در سال ٢٠١٦، نشان داد كه پسری ٤ ساله در انگلستان پس از مصرف مكمل‌هاى طبيعى با شرايط “مسموميت با ويتامين D”  راهى اورژانس شد. سازمان غذا و دارو، دزهاى مكمل‌ها را مانند داروها تنظيم نمى‌كند، چرا كه مى‌تواند سبب مشكل واقعى شود. Vreeman در سال ٢٠١٠ تحت عنوان حقيقت بيان كرد كه ايمنى بسيارى از مكمل‌ها دقيقاً مورد مطالعه قرار نگرفته است. علاوه بر اين اظهار كرد كه بطرى‌هاى مكمل مى‌توانند ادعاهاى غيرقابل اثباتى را بازى كنند، حتى در دزهاى بالاتر از ميزان توصيه شده خطراتى به دنبال داشته باشند.

او گفت ايده‌ى بهترى است كه ويتامين ها و مواد مغذى مورد نياز خودرا به جاى دريافت قرص، از غذاهاى واقعى تامين كنيم. قرص ويتامين پاسخ نيست” بلكه ” تغذیه‌ی سالم‌تر در کل، پاسخ مشکل است.

افسانه ٣: هواى سرد شما را بيمار مى‌كند

اين افسانه سرتاسر جهان رايج است، ولى حقيقت ندارد! vreeman در علوم زنده بيان كرد: نتايج مطالعات نشان داد ما ممكن است در زمان كودكى _چه واقعى و چه در تصورمان_ سرماى بيشترى را احساس كنيم. (پس از همه‌ى اين‌ها، سرماخوردگی به دلايلى با سرما (cold) مرتبط شده است) اما دما به خودى خود، باعث نمى‌شود به ويروس‌ها حساس‌تر شويم. اين حداقل از سال ١٩٦٨ شناخته شده است، زمانى كه مطالعه‌ای در The New England Journal of Medicine نشان داد كه چه اتفاقاتى افتاد هنگامى كه افراد در هواى سرد، در معرض رينوويروس قرار گرفتند. (يكى از علل سرماخوردگى متداول)

مشخص شد كه پس از آن كه ، آن هادر يک اتاق يخ لرزيدند يا داخل حمام يخى قرار گرفتند، افراد، پس از آسيب با ميكروب‌هاى سرد نسبت به زمانى كه در دماى راحت ترى هستند، به نظر نمى رسيد بيشتر دچار بيمارى شوند.

هواى سرد تاثيرى در زمان بهبود پس از سرماخوردگى ندارد. در حقيقت ، باوجود اين كه تحقيقات در مراحل اوليه مى‌باشد اما ممكن است در معرض سرما قرار گرفتن، حتى به طريقى به بدن كمك كند.

به هر حال، مشخص نيست كه چگونه آب و هواى سرد ميكروب ها را تحت تاثير قرار مى‌دهد. تحقيقات نشان داده است كه دو علت رايج سرماخوردگى _رينوويروس‎ها و كرونا ويروس‎ها_ ممكن است در دماهاى سردتر رشد كنند. و آنفولانزا ممكن است تحت شرايط سرما و خشكى، گسترش يابد.

برخى دانشمندان حدس مى زنند كه سرماخوردگى در ماه هاى سرد بيشتر متداول است؛ زيرا مردم بيشتر داخل خانه مى‌مانند. با يكديگر بيشتر تعامل و همكارى مى‌كنند و به ميكروب‌ها فرصت‌هاى بيشترى براى گسترش مى‌دهند.

افسانه ٤: ما فقط از ١٠ درصد مغزمان استفاده مى‌كنيم

سخنرانان انگيزشى و ديگر گروه‌هاى كمک به خود، از همان ابتدا تا سال ١٩٠٧، اين موضوع را ارتقا داده اند؛ به عنوان راهى براى تشويق مردم براى رساندن خود به ظرفيت نهايى، به بيان vreeman و نويسنده‌ى همراه كتاب او Dr. Aaron Carroll ،كه هر دو از دانشكده پزشكى دانشگاه اينديانا، در اين كتاب نوشتند. اما اين افراد، اعلام رسمى درمورد علم صوتى نبودند.

امروزه دانشمندان مى توانند به هر گونه اسكن مغزى رجوع كنند و فعاليت را در هر بازه‌ى زمانى اندازه‌گيرى كنند و به اين افسانه ى بزرگ از ته دل بخندند! vreeman بيان كرد: “شما فقط مناطق خفته‌ى بزرگ را نمى بينيد. اين ايده در فرهنگ عامه‌پسند است زيرا ما دوست داريم فكر كنيم كه از تمام پتانسيل خود استفاده نكرده ايم.

افسانه ٥: شكر بچه ها را به هيولاهاى كوچک تبديل مى‌كند

به گفته ى vreeman، به سختى مى توان والدينى پيدا كرد كه اين را باور نداشته باشند، ” اما اين در سر آن هاست” در ميان يافته‌هاى يك مطالعه دقيق هوشمندانه، اثر جزئى شكر بر بى اعتنايى، كودكان نوشيدنى‌هاى شيرين‌شده با آسپارتام كه تركيبى فاقد شكر مى باشد، مصرف كردند. محققان به نيمى از والدين كودكان گفتند كه نوشيدنى كمكى حاوى شكر بوده و به نيمى ديگر حقيقت را گفتند. 

در اين مطالعه، والدينى كه فكر مى كردند فرزندشان افزايش زيادى در ميزان شكر داشته، غيرقابل كنترل بودن و غيرفعالى كودک را گزارش كردند. اما حسگری كه در مچ دست كودكان قرار داشت و سطح فعاليت را اندازه مى گرفت، غير اين را نشان مى داد. كودكان واقعا فعاليت‌شان كم بود! مطالعه در ژورنال Abnormal Child Psychology در سال ١٩٩٤ منتشر شد.

شكر اغلب در زمان هايى كه قوانين نقض شده است و بچه‌ها كنار هم جمع مى‌شوند، مانند جشن تولد يا تعطيلات‌، مصرف مى‌شود. به گفته ى وى، اين عوامل ممكن است پشت پايدارى افسانه در فرهنگ عامه باشد.

 افسانه ٦: زمانى كه ضربه مى‌خوريد بايد از بازى دور شويد

هرشخصى كه دچار ضربه یا تصادم شود، نيازمند توجه دارويى مى‌باشد، اما وضعيت به ندرت شديد و تهديد كننده‌ى زندگى است. هشدارهايى مبنی بر این كه افراد پس از ضربه بايد دور بمانند، به احتمال زياد ناشى از سوبرداشت در مورد نوع خاص آسيب سر است كه شامل خونريزى مغزى است و در افراد يک “دوره ى روشن” ايجاد مى‌كند و به دنبال آن كما يا حتى مرگ. اما اين بسيار ناشايع است و به افراد با آسيب‌هاى طبيعى مربوط نمى‌شود. 

 افسانه ٧: آدامس پس از بلعيدن ٧ سال در معده باقى مى‌ماند

اگرچه اين درست است كه بسيارى از مواد موجود در آدامس از قبيل؛ الاستومر، رزين و واكس غيرقابل‌هضم هستند، اين بدان معنا نيست كه مى تواند ٧ سال در بدن شما بماند. 

ميزان زيادى از مواد مصرفى شما، حتى آن هايى كه به خوردنشان توصيه مى‌شويد، مانند فيبرها، غيرقابل هضم هستند. اما سيستم گوارش، يک قطعه‌ى قوى از ماشين‌آلات طبيعى مى‌باشد و هر چيزى را كه نمى‌تواند جذب كند، آن را دفع مى‌كند. عليرغم چسبندگى و قوام عجيب آدامس از ميان دستگاه گوارش عبور كرده و به خارج دفع مى‌شود.

افسانه ٨: مطالعه در تاريكى يا تماشاى تلويزيون از نزديك، بينايى شما را به خطر مى‌اندازد

نور كم، يا به طور متناوب نگاه كردن به لوله رنگارنگ در محدوده‌ى نزديک، بى‌شک مى تواند چشمان شما را مجبور به كار سخت كنند و آسيب بزنند. اما شواهدى مبنى بر اين كه اين تمرينات سبب آسيب طولانى‌مدت شوند، وجود ندارد. افسانه‌ى تلويزيون ممكن است در سال ١٩٦٠ شروع شده باشد و در آن زمان، ممكن بود درست باشد. 

برخى از تلويزيون‌هاى اوليه‌ى رنگى، ميزان زيادى از تابش را منتشر مى‌كردند كه مى‌توانست سبب آسيب چشم شود. اما اين مشكل مدت‌ها طول كشيد و امروزه تلويزيون‌ها و مانيتورهاى كامپيوتر، به گفته‌ى وى نسبتاً امن هستند. زمانى كه شما يا فرزندتان تمايل داريد خيلى نزديک به تلويزيون بنشينيد كه به چشم آسيب مى‌زند، ممكن است ايده‌ى خوبى باشد كه نسبت به نزديك بينى‌، تست شويد.

افسانه ٩: شما بايد روزانه ٨ ليوان آب مصرف كنيد

به طور كلى، ما روى يک سطح خشكسالى زندگى نمى كنيم. بدن در تنظيم سطح مايعات ما، بسيار كارآمد است. افسانه‌ى ٨ ليوان آب روزانه، به نظرمى رسد در سال ١٩٤٥ آغاز شده باشد، هنگامى كه انجمن غذا و تغذيه شوراى ملى تحقيقات، اعلام كرد كه بزرگسالان بايد روزانه ٢.٥ ليتر آب مصرف كنند. ( معادل حدود ٨ ليوان يا دو سوم گالن) اگرچه اكثر رسانه‌ها اين واقعيت را گزارش كرده‌اند و در آنجا متوقف شده‌اند، اين انجمن مجدداً توضيح داد كه بيش از ٢.٥ ليتر از غذا به دست مى آيد. بايد توصيه را اين گونه اصلاح كرد كه ” نوشيدن يا خوردن حدود ٨ ليوان مايعات در طول روز” 

افسانه ١٠: براى شنا كردن بايد پس از مصرف غذا يک ساعت صبر كنيد

اين افسانه ممكن است بسيارى از عصرهاى تابستانتان را خراب كرده باشد. جوانان و پيران را مجبور كرده تا گرماى هوا را تحمل كنند در حالى كه آب خنک جارى است فقط به اين دليل كه آن‌ها به اندازه‌ى كافى PB&J پايين دارند. دليل خاصى براى شنا نكردن پس از غذا خوردن وجود ندارد. 

درست است كه هرنوع ورزش شديدى پس از يک جشن غافلگيركننده، مى‌تواند سبب ناراحتى شود. (اگرچه خطرناک نيست) ولى براى بسيارى از ما، كه تجربه‌ى ناهارخورى ساحلى شامل چيپس‌هاى ساندويچ شده و ساندويچ‌هاى مضر است، به سختى‌ نگران‌كننده است و گرفتگى مى‌تواند در هر زمانى رخ دهد، چه شما غذا خورده باشيد يا نه.

اگر شما در آب هايى كه خيلي شبيه به اسب چارلى هستند شنا كنيد، اين به معناى مرگ شماست. شما احتمالا بايد جاى ديگرى شناكنيد. فقط پيک‌نيک را فراموش نكنيد.

افسانه١١: ناخن‌ها و موها پس از مرگ شروع به رشد مى‌كنند

اين افسانه حقيقتا يك اشتباه است و براى سال هاى زيادى ،پزشكان نمى توانستند آن را رد كنند، همچنين آنان نمى توانستند آن را كامل توضيح دهند. اين جا آن چه را واقعا پس از مرگ براى ناخن هاو موهايتان اتفاق مى افتد، بيان مى كنيم. 

همان طور كه پوست بدن خشك مى‌شود، بافت نرم، به ويژه پوست، تحليل هم مى‌رود و ناخن‌ها در همين حين كه پوست خشک مى شود، برجسته‌تر مى شوند. همان درست است، اما در مو كمتر آشكار است. همان طور كه پوست كمرنگ‌تر مى‌شود، مو تاحدودى برجسته‌تر به نظر مى‌رسد.

افسانه ١٢: موهاى تراشيده‌شده، سريع‌تر،ضخيم‌تر و تيره‎تر مى‌رويند

افسانه‌اى وجود دارد كه شما با توجه كردن به موهايتان پس از اصلاح، مى‌توانيد خودتان را نابود كنيد. ممكن است متوجه شده باشيد كه موهاى جديد با لبه‌هاى تيز در بالا رشد مى‌كنند. با گذشت زمان، اين لبه ى بلندى تخريب مى‌شود و سبب می‌گردد ضخيم‌تر از واقعيت ديده شود. اما اين كه چرا موهاى اصلاح شده نسبت به انواع اصلاح نشده‌، تيره‌تر به نظر مى‌رسد؟ به اين علت است كه موهاى تازه تراشيده شده هنوز با نور خورشيد روشن‌تر نشده‌اند. 

اما اگر مهارت‌هاى تجربى خود را باور نكنيد، شواهد ديگرى نيز وجود دارد كه نشان مى‌دهد افسانه واقعى نيست. يك كارآزمايى بالينى كه در سال ١٩٢٨ انجام شد، رشد مو را در قطعات تراشيده شده با رشد مو در قطعات تراشيده نشده، مقايسه كرد. اين مطالعه نشان داد كه موهاى جديد كه جايگزين موهاى تراشيده شدند، تيره‌تر و ضخيم‌تر نيستند و سريع‌تر رشد نكردند. مطالعات جديد بيشتر، اين يكى را نشان مى‌دهد.

افسانه ١٣: خوردن بوقلمون باعث خواب‌آلودگى شما مى‌شود

همان طوركه بوقلمون شامل ماده‌اى به نام تريپتوفان مى‌باشد كه به خواب آلودگى مشهور است، مصرف شما از پرنده‌ى روز شكرگذارى در مقايسه با مقدار برابر از مرغ يا گوشت گاو، شامل مواد شيميايى بيشترى نيست. پس مردم چرا پس از شام روزشكرگذارى، احساس خواب آلودگى مى كنند؟ اين مى تواند ناشى از مقداركلى موادغذايى باشد كه در تعطيلات مصرف مى‌كنيد و سبب خواب آلودگى‌تان شود. طبق گفته‌ى كارشناسان، كسانى كه جگر و كربوهيدرات را در بشقاب خود قرار مى‌دهند (فكر مى‌كنم رول‌هاى شام و سيب زمينى له شده) به علاوه چند نوشيدنى الكلى ،تقريبا قطعا سبب خستگى شما خواهد شد.

افسانه١٤: زخم‎‌ معده ناشى از موادغذايى تند يا استرس است

زمانى كه فكر مى‌كنيد زخم‌ معده‌تان شديد شده است، بخاطر ادويه كارى كه شب گذشته در شام خود مصرف كرده‌ايد، دوباره بيانديشيد! اگرچه پزشكان بر اين باورند كه زخم‌ها در اثر استرس، انتخاب شيوه‌ى زندگى و مصرف غذاهاى تند ايجاد مى‌شوند اما آنان اكنون مى‌دانند كه بيشتر زخم‌ معده‌ها به وسيله‌ى باكتريوم هليكوباكترپيلورى ايجاد مى‌شوند. زخم‌ها _زخم‌هايى كه در پوشش مرى و معده و قسمت ابتداى روده ى باريک، ايجاد مى‌شوند، اغلب مى‌توانند با داروهاى مشخصى ايجاد شوند. قرص‌هاى آسپرين و آهن رايج‌ترين عوامل ايجاد كننده هستند.

 افسانه ١٥: يك زن نمى‌تواند در دوران قاعدگى خود باردار شود

اگرچه بعيد است كه يگ زن در طول دوره ى قاعدگى خود، باردار شود، اما غيرممكن نيست. اسپرم مى‌تواند داخل بدن يک زن، تا بيشتر از يك هفته زنده باشد و تخمک‌گذارى مى‌تواند به زودى پس از آن يا حتى در طول فاز خونريزى از چرخه ى قاعدگى يک زن، اتفاق بيافتد. كه براى يک زن امكان باردارشدن را اگر در طول دوره‌ى قاعدگى خود يا مدت كوتاهى پس از آن، رابطه‌ى جنسى داشته باشد، فراهم مى‌كند. 

افسانه ١٦: بيشتر حرارت بدن را از طريق سر از دست می‌رود

فروشنده‌ى كلاه را باور نكنيد؛ شما بيشتر حرارت بدنتان را از سرتان از دست نمى‌دهيد. درسال ٢٠٠٦ دانشمندان تصميم گرفتند، يک بار و براى هميشه اين اسطوره را تحريف كنند. آن‌ها فهميدند كه ميزان گرماى بدن كه از طريق سر فرد از دست مى‌رود، حدود ٧ تا ١٠ درصد گرماى كل بدن فرد است. به عبارت ديگر، گرماى بدن كه از طريق سر از دست مى‌رود، متناسب با ميزان ميانگين پوست سر انسان است.

افسانه ١٧: بيرون رفتن در هواى سرد، با موهاى خيس باعث مى‌شود بيمارشويم

وقت نداريد قبل بيرون رفتن از خانه در یک روز سرد، موهايتان را خشك كنيد؟ نگران نباشيد! اگرچه بسيارى از مردم ممكن است به شما بگويند كه سر خيس، به علاوه‌ى هواى سرد، سبب سرماخوردن سر شما مى شود، به آسانى اين حالت پيش نمى‌آيد. ميكروب‌ها مانند ويروس و باكترى‌ها، با تغييرات دمايى سبب ايجاد بيمارى نمى‌شوند. زمانى كه در يک روز سرد زمستانى با موهايى خيس خانه را ترک مى‌كنيد، اگرچه ممكن است كمى سردتان شود، به گفته‌ى وى اين بدان معنا نيست كه شما بيمار مى‌شويد.

به هر حال، مطالعه اى در سال ٢٠١٥ در مجله‌ى ملى آكادمى علوم منتشر شده، پيشنهاد كرد كه رينوويروس‌ها (ويروس‌هاى پشت پرده‌ى سرماخوردگى متدوال) ممكن است از هواى سرد بهره ببرند. محققان دريافتند كه دماى پايين ممكن است براى اين ويروس‌هاى ايجاد كننده‌ى سرما همانندسازى را با كاهش پاسخ‌هاى ايمنى ضدويروسى بدن، آسان‌تر كند.

افسانه ١٨: مرگ و مير ناشى از خودكشى درطول تعطيلات افزايش مى‌يابد

در اين جا به افسانه‌ای مى پردازيم كه شما احتمالا هر دسامبر به گوشتان مى‌رسد. تعداد افرادى كه با خودكشى مى‌ميرند، در طول فصل تعطيلات افزايش مى‌يابد ولى اين در واقع مورد نيست. در حقيقت، مطابق با مركز كنترل و پيشگيرى از بيمارى ها (CDC)،مركز ملى آمار بهداشت، ميزان خودكشى در آمريكا، در ماه دسامبر به كمترين ميزان مى‌رسد. 

يک علت براى اين افسانه، ممكن است راهى باشد كه رسانه‌ها مرگ و ميرهاى ناشى از خودكشى را پوشش مى دهند. يک تجزيه و تحليل از رسانه‌ها اخيراً گزارش‌هايى كه در طول فصل تعطيلات ٢٠١٣ نوشته شده است، نشان مى‌دهد كه ٧٠ درصد از مقالات منتشر شده، اين افسانه را حفظ كرده است. شماره‌ی سامانه‌ی اورژانس اجتماعی ۱۲۳ می‌باشد.

افسانه ١٩:بنت‌قنسول سمى است

بنت‌قنسول‌ها سمى نيستند. تكرار مى‌كنيم، آن گل‌هاى زيبا كه در طول تعطيلات به سختى (براى اينكه بچه‌ها و حيوانات خانگى را سمى نكنند) در خانه آن ها را پرورش داده‌ايد، سمى نيستند.

گياهان مى توانند افراد را بيمار كنند اما موارد قطعى مبنى بر اين كه شخصى از قرار گرفتن در معرض گياه بنت قنسول بميرد، وجود ندارد. در يك مقاله‌ى منتشر شده در مجله ى پزشكى جنوبى در سال ١٩٩٦، محققان ٢٢,٧٩٣ مورد قرار گرفتن در معرض بنت قنسول را طى يک دوره‌ى ٧ ساله ، كه به مراكز كنترل سم گزارش شده است، بررسى كردند. آن ها دريافتند كه هيچ كدام از اين موارد منجر به نابودى نشدند. شديد ترين واكنش گزارش شده، درد معده و كرامپ بود.

افسانه‌ى سمى بودن بنت‌قنسول از يك مورد گزارش شده در  ١٩١٩ پديد آمده است، كه يك فرد ٢ ساله در هاوايى، پس از تماس با قسمت‌هايى از گياه، دراثر آلرژى دچار مرگ شد. مطابق با مقاله‌اى در ٢٠١٢ در مجله غربى پزشكى اورژانس ولى مرگ كودک هرگز تاييد نشد و علت مرگ هم اين نبود.

افسانه ٢٠: سوپ ماكارونى و مرغ درمان همه چيز است…

همه اين را شنيده‌اند كه سوپ مرغ، ظاهراً بهترين درمان براى هر چيزى كه شما از آن رنج مى بريد، است. اما واقعا اين غذاى لذيذ زمانى كه شما بيمار هستيد، به بهبودتان كمک مى‌كند؟

متاسفانه، نه. او مى گويد: تركيبى از آب گوشت گرم و سبزيجات خوش مزه، ساده تر از آن است كه درمان كند. به هر حال، برخى تحقيقات پيشنهاد دادند كه سوپ ماكارونى مرغ ممكن است به خوبی، به عنوان تسكين‌دهنده عمل كند. به عبارت ديگر، اين ممكن است شما را متقاعد نماید كه حال شما را بهتر مى‌كند. پس ادامه دهيد!

 افسانه ٢١: غذاخوردن درشب شمارا چاق مى‌كند

دفعه‌ى بعدى كه براى يک ميان وعده در نيمه شب، به سمت يخچال مى‌رويد، احساس گناه نكنيد. اگرچه، دير غذاخوردن در شب مى تواند باچاقى در ارتباط باشد، اين عادت غذايى، حقيقتاً سبب چاقى نمى شود. شما نبايد نگران باشيد كه اين ميان وعده‌هاى نيمه‌شب را بيشتر از ميان وعده‌هاى ميان روز يا نيمه صبح، داشته باشيد.

افسانه ٢٢: مراجعین روانپزشكى و اورژانس در طول ماه كامل افزايش مى‌يابند

افسانه درباره‌ى اثر ماه بر رفتارانسان‌ها، حداقل از زمان قرون وسطى شروع شده، اما علم رسوم اجدادى كامل ماه را پشتيبانى نمى‌كند. براى مثال، افسانه‌اى مشهور، بيان مى‌كند كه بازديدهاى اورژانس و روانپزشكى، حول و حوش ماه كامل افزايش مى‌يابد اما اين درست نيست. 

مطالعه‌ای در ٢٠٠٥ بين محققان MayoClinic متمركز شد كه چگونه بسيارى از بيماران طى چندين سال بين ساعت ٦ بعدازظهر و ٦ صبح، به بخش اورژانس روانپزشكى مراجعه كردند. محققان هيچ اختلاف آمارى در تعداد بازديدهاى اورژانس روانپزشكى در سه شب اطراف ماه‌هاى كامل در مقايسه با ساير شب‌هاى چرخه ى ماه، نيافتند.

و بازديدهاى منظم، در اتاق‌هاى اورژانس، در طول ماه كامل رايج نبود. يا در سال ١٩٩٦، محققان دانشگاه شمال غرب، ١٥٠,٩٩٩ پرونده بازديد از اتاق اورژانس، به يك بيمارستان حومه را مورد بررسى قرار دادند. مطالعه‌ى آن‌ها تفاوت چشم‌گيرى را بين تعداد مراجعه كنندگان، طى ماه كامل در مقابل ساير شب ها، نيافت.

افسانه ٢٣: مصرف پروبيوتيک سبب جلوگيرى از سرماخوردگى مى‌شود

مطمئنا، پروبيوتيک‌ها شما را بيمار نمى‌كنند. ولى از ابتلا به سرماخوردگى هم محافظت نمى‌كنند. باتوجه به گفته‌هاى دكتر Patricia Hibberd استاد اطفال و مديركل بهداشت جهانى در بيمارستان كودكان MassGeneral در بوستون. اگرچه، تحقيق اوليه پيشنهاد كرد كه احتمالا پروبيوتيک مى‌تواند سرماخوردگى را دور كند ولی هيچ آزمون با كيفيتى از اين ادعا پشتيبانى نمى‌كند.

افسانه ٢٤: نوزادان وقتى دندان درمى‌آورند، دچار تب مى‌شوند

اين يكى از افسانه هايى است كه هر والدينى آن راشنيده اند. بچه‌ها زمانى كه دندان درمى‌آورند، تب مى‌كنند اما اين افسانه‌ى پزشكى هم نادرست و هم بالقوه خطرناک است. والدين نبايد تب كودک را به بهانه‌ى دندان درآوردن او ناديده بگيرند. تحقيقات، ارتباطى محكمى ميان دندان درآوردن و افزايش دماى بدن، نيافتند. بنابراين اگر كودک شما تب داشت، زمان آن رسيده است كه به پزشک مراجعه كنيد.

افسانه ٢٥: باردارى ٩ ماه طول مى‌كشد

همه مى دانند كه باردارى ٩ ماه طول مى كشد اما همه در مورد اين حقيقت اشتباه مى كنند!

بيشتر به نظر مى رسد كه ٩ ماه و نيم طول مى كشد. پزشكان به طور كلى، يک باردارى كامل را اندازه گيرى كردند، كه ٤٠ هفته طول كشيد. از روز اول آخرين دوره‌ى قاعدگی زن، شروع به شمارش روزها كردند. اما زنان ١٠تا ١٦ روز پس از شروع دوره‌ى خود، باردار مى‌شوند. بنابراين با اين شيوه‌ى شمارش، دو هفته‌ى اول اغلب حاملگى‌ها، قبل اينكه زن تصور كند، اتفاق مى‌افتاد. و فقط براى محو كردن بيشتر اين مساله، محققان دريافتند كه مدت زمان باردارى سالم مى تواند تا ٥ هفته متفاوت باشد.

سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید