انتشار این مقاله


آیا سیاره نهم وجود دارد؟

ممکن است بار دیگر منظومه‌ی شمسی نه سیاره داشته باشند اما این بار نهمین سیاره پلوتو نیست!

ممکن است بار دیگر منظومه‌ی شمسی نه سیاره داشته باشند اما این بار نهمین سیاره پلوتو نیست! کاندید جدید سیاره نهم سیاره مرموزی است که هنوز مشاهده نشده و در خارجی‌ترین لبه‌های منظومه شمسی مخفی شده است. با وجود ماهیت گریزان این سیاره، موارد زیراطلاعاتی هستند که در مورد آن می‌دانیم:

این ماجرا از کجا شروع شد؟

درواقع این ماجرا با یک جرم آسمانی دیگر به نام ۲۰۱۵ BP۵۱۹  آغاز شده است. تیمی از محققان در مقاله خود اشاره کردند که این جرم، که به دلیل اندازه و فاصله‌اش از خورشید یک جسم شدیداً فرانپتونی شناخته می‌شود، از سال ۲۰۱۴ در رادار آن‌ها مشاهده می‌شود.

۲۰۱۵ BP۵۱۹   چگونه کشف شد؟

تیم بزرگی از ستاره‌شناسان در پروژه‌ی Dark Energy Survey Collaboration به مدت ۱۱۱۰ روز مدار ۲۰۱۵ BP۵۱۹  را بوسیله‌یDark Energy Camera ، از رصدخانه‌ای در شیلی، دنبال کردند. BP۵۱۹ به دلیل مدار عجیبش نظر آن‌ها رار جلب کرده بود.


بیشتر بخوانید: اولین تصویر حیرت‌انگیز شکارچی سیارات ناسا به زمین ارسال شد


چرا عجیب؟

محققان دریافتند که ۲۰۱۵ BP۵۱۹   در فاصله‌ای به اندازه‌ی  تقریباً ۴۵۰ برابر فاصله بین زمین و خورشید، حرکت می‌کند و درمیان اجسام فرانپتونی۱ شناخته شده، مایل‌ترین مدار را دارد و تقریباً عمود بر سایر سیاره‌ها و اجرام منظومه شخصی حرکت می‌کند.
این مدار عجیب یک ناهنجاری در منظومه شمسی محسوب می‌شود.

این مدار چه ارتباطی با سیاره نهم دارد؟

فرضیه محققان این است که این مدار احتمالاً ناشی از جاذبه‌ی سیاره نهم در دوردست باشد. این سیاره ۴ برابر زمین است اما تراکمی ۱۰ برابر آن دارد. بدون وجود چنین سیاره‌ای رفتار ۲۰۱۵ BP۵۱۹  با هیچ مدلی قابل توضیح نیست. اما با وجود فرضیه سیاره نهم و مدل‌های موجود، مسیر کج و عجیب آن به آسانی قابل توجیه است.

این فرضیه تا چه حد درست است؟

این فرضیه کاملاً مطمئن نیست. اگر مدارهای مایل بیشتری کشف شوند ۲۰۱۵ BP۵۱۹ مهر تاییدی بر این ایده خواهد بود که یک جرم عظیم نیوری جاذبه‌ی بزرگی را به اجرام موجود در لبه‌های بیرونی منظومه شمسی اعمال می‌کند. محققانی که ۲۰۱۵ BP۵۱۹ دنبال کرده‌اند، بر این باورند که این مدار در ابتدا یک مدار نرمال بود و بعدها تحت اثر سیاره نهم از حالت نرمال خود خارج شده است.


بیشتر بخوانید: سیاره کوتوله (۱): با پنج مورد از اعضای کوچک‌تر منظومۀ شمسی آشنا شوید!


همه‌ی این موارد وجود قطعی سیاره نهم را اثبات نمی‌کند. و حتی اگر سیاره نهم وجود داشته باشد شناسایی آن بسیار دشوار خواهد بود زیرا به اندازه‌ای دور است که یک سال آن ۱۰ تا ۲۰ هزار برابر سال‌های زمین است. اما با توجه به اطلاعات ریاضی که از منظومه شمسی می‌دانیم، احتمالاً چیزی وجود دارد که مدار اجرامی مانند ۲۰۱۵ BP۵۱۹ تحت تاثیر قرار می‌دهد.


۱. به اجرامی گفته می‌شود که در مدارهایی دورتر از فاصله میانگین نپتون تا خورشید، به دور خورشید در گردش هستند.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید