انتشار این مقاله


داشتن کمی غرور می‌تواند نیروی مثبتی را به زندگی‌تان اضافه کند

جنبه‌های مثبت مغرور بودن را هم در نظر بگیرید!

 هیچ کس پز دادن را دوست ندارد. داشتن غرور مثل یک شمشیر دولبه است. زمانی که به اندازه‌ی کافی مغرور نیستید، احساس موفقیت نخواهید کرد. اگر هم خیلی مغرور باشید، بقیه شما را به عنوان فردی خودشیفته خواهند شناخت.

آیا غرور می‌تواند بعضی اوقات مفید واقع شود؟ امروز می‌خواهیم اشکال مختلف غرور را بررسی کنیم و ببینیم این اشکال، چگونه خود را نشان می‌دهند.

اهمیت غرور در زندگی بیش از آن چیزی است که فکر می‌کنید و در ادامه، احتمالا خواهید توانست مواردی را بیابید که غرور در آن‌ها مفید واقع می‌شود.

وقتی داشتن غرور کار را خراب می‌کند

زیاده‌روی در هیچ چیزی خوب نیست حتی در داشتن حس غرور. غرور در اغلب اوقات حسی منفی ایجاد می‌کند چون بر یک فرد در برابر یک گروه تاکید می‌کند؛ در واقع اهمیت فرد را بیش از اهمیت گروه نشان می‌دهد.

تحسین بیش از اندازه از فردی، او را مغرور ساخته و او را متقاعد می‌سازد که همواره باید مورد تصدیق دیگران قرار داشته باشد. اگر همواره بر محرک‌های خارجی نظیر تحسین دیگران برای کارهایتان نیاز داشته باشید، در یافتن انگیزه‌های درونی مشکل خواهید داشت.

دریافت تحسین‌های نابجا، هم باعث تکبر فرد شده و هم باعث می‌شود فرد همواره به دنبال تحسین دیگران باشد. افرادی که خیلی مغرور هستند، احساس می‌کنند از دیگران برترند. یک فرد خیلی مغرور، از دیگران درخواست کمک نمی‌کند و این کار، زندگی را برای چنین افرادی بسیار مشکل می‌کند. ما اغلب دوست نداریم کنار افرادی باشیم که خیلی مغرورند.

البته داشتن غرور آن‌همه هم بد نیست! تحسین کردن و تحسین شدن بجا، برای همه‌ی افراد لازم و ضروری است. وقتی کسی کار درستی انجام می‌دهد، باید از او تحسین و قدردانی شود. زمانی که شما هم کار درستی انجام می‌دهید، باید مورد قدردانی قرار بگیرید. تا زمانی که تحسین و قدردانی با تعادلی بین غرور و فروتنی همراه شود، شناخته شدن برای انجام یک کار درست مشکلی ندارد.

۵ دلیل برای اینکه ما به غرور نیاز داریم

در ادامه ۵ دلیل آورده شده تا جنبه‌ی مثبت داشتن غرور را به ما یادآورد شود:

۱. غرور به شما کمک می‌کند استانداردهای بالایی داشته باشید.

کسانی که در انجام کارها مغرور هستند، وظایفشان را با کیفیت بهتر و بالاتری انجام می‌دهند.

۲. داشتن غرور به شما کمک می‌کند از منفی‌بافی خودداری کنید و زود کوتاه نیایید.

زمانی که کارها مطابق میل شما پیش نمی‌روند، به کمی غرور نیاز دارید تا به شما کمک کند ادامه داده و ناامید نشوید. غرور شما را مصمم‌تر می‌کند.

۳. داشتن غرور یعنی اینکه به کاری که انجام می‌دهید، توجه می‌کنید.

اگر در انجام وظیفه‌تان مغرور نباشید، یعنی احتمالا خیلی به انجام دادنش توجه ندارید.

۴. داشتن غرور اغلب رهبری برای حل مشکل را بدنبال دارد.

وقتی به چیزی واقعا اهمیت می‌دهید، حاضر هستید برای آن بجنگید. وقتی یک پروژه یا سازمان در خطر قرار دارد، یک فرد مغرور در دفاع از آن، رهبری را برعهده خواهد گرفت.

۵. افراد مغرور مراقب خانواده‌هایشان هستند.

وقتی در قبال خانواده‌تان مغرور هستید، حاضرید بخاطر آن‌ها تلاش کنید. سعی خواهید کرد بهترین چیزها را در زندگی به آن‌ها بدهید و نخواهید گذاشت در شرایط بد، رنج بکشند.

چگونه از  داشتن غرور سود ببرید

تا زمانی که جنبه‌های مثبت غرور را در نظر داشته و همواره شخصیت خودتان را تحت مراقبت داشته باشید، غرور می‌تواند بسیار برایتان مفید باشد.

همواره یادتان باشد غرور خوب یعنی داشتن استانداردهای بالا برای زندگی، زندگی طبق استانداردهای مشخص شده و دوری از خودشیفتگی.

با آدم‌های درست در ارتباط باشید

راه‌های زیادی وجود دارد تا از طریق آن‌ها غرور خوب را در خودتان تقویت کرده و از خودشیفتگی بپرهیزید. پر کردن اطرافتان با آدم‌های درست به شما بسیار کمک خواهد کرد تا در مسیر درست قرار بگیرید. بهرحال گفته می‌شود شخصیت ما میانگین شخصیت پنج نفری است که بیشترین زمانمان را با آن‌ها می‌گذرانیم.

آدم‌های درست کسانی هستند که شما را تشویق کرده و از شما حمایت می‌کنند و در عین حال، با شما روراست‌اند.

کسانی که بدون علت از دیگران تحسین می‌کنند، اغلب تکبر را در افراد بوجود می‌آورند. اگر وقتتان را با کسانی بگذرانید که هنگام انجام دادن کاری مثبت از شما قدردانی کنند، خواهید توانست احساس و درک درستی از خودتان بدست خواهید آورد.

فروتن باشید

شما می‌توانید در عین اینکه مغرور هستید، فروتن نیز باشید. اینکه یک کار درست انجام داده‌اید دلیل نمی‌شود که عاشق خودتان شده و بدنبال تحسین دیگران باشید.

سعی کنید بدون اینکه نیاز به تحسین یا تشویق خارجی داشته باشید، شخصیتتان را طوری پرورش دهید که همواره در تلاش برای انجام کارهای درست باشید.

چیزهای جدید را امتحان کنید

وقتی کارها و فعالیت‌های تازه را امتحان می‌کنید، به خودتان این اجازه را می‌دهید که در کاری بهترین نباشید!

وقتی می‌خواهید کار تازه‌ای را شروع کنید، یک کلاس جدید یا حتی سرگرمی تازه، سعی کنید چیزی را انتخاب کنید که شما را از حوزه‌ی امنتان خارج کند! این کار به شما کمک خواهد کرد بفهمید تازه‌کار بودن چه حسی دارد. به تدریج با پیشرفت در آن کار، غرور دستیابی به یک توانایی جدید به شما دست خواهد داد.

کاری که دوست دارید را انجام دهید

معمولا کسانی به دنبال جلب تحسین دیگران هستند که از کارشان احساس رضایت نمی‌کنند.

مثلا اگر احساس کنید شغلتان حقیر است، احتمالا از خودتان تکبر نشان خواهید داد تا احساس بدتان را بپوشانید.

انجام کار نباید همیشه خوشحال‌کننده باشد اما در قبال انجام آن، باید حس رضایت درونی داشته باشید بدون اینکه از دیگران در انتظار تحسین یا تشویق باشید.

زمانی را به خوداندیشی اختصاص دهید

زمانی را به این اختصاص دهید تا درباره‌ی احساس خودتان فکر کنید. آیا متوجه ویژگی‌هایی که نشان می‌دهند تبدیل به خودخواهی شده است، شده‌اید؟

با مدیریت احساستان خواهید توانست قبل از اینکه غرور کاذب زندگیتان را خراب کند، متوجه تغییرات شده و خود را اصلاح کنید.

برای زمان‌هایی که احساس می‌کنید ویژگی بدی در شخصیتتان در حال شکل‌گیری است یک برنامه بچینید.

اگر در تشخیص این ویژگی‌های بد مشکل دارید، سعی کنید از یک دوست قابل اعتماد یا کسی که دوستش دارید کمک بگیرید‌ تا شما را در مسیر درست قرار دهد. کسانی که با آن‌ها ارتباط نزدیکی دارید، در بیان اینکه خودخواه شده‌اید مشکلی نخواهند داشت!

کارهایی را برای دیگران انجام دهید

از مهارت‌هایتان برای کمک به دیگران استفاده کنید. می‌توانید به یکی از همکارانتان کمک کنید یا اینکه زمان‌تان را به کسانی که به کمک نیاز دارند اختصاص دهید. کمک به دیگران شما را متواضع نگه می‌دارد و به زندگی‌تان معنا می‌بخشد.

حتی اگر زمان کمی هم در اختیار دارید، با انجام کارهای کوچک می‌توانید به بهتر کردن دنیا کمک کنید.

اینکه احساس کنید می‌توانید کاری را خوب انجام دهید اصلا بد نیست

اینکه به توانایی‌تان اطمینان داشته و هنگام انجام کاری درست احساس رضایت کنید، بد نیست. اما یادتان باشد با پیشرفت و زیاد شدن مهارتتان همچنان متواضع باقی بمانید.

کوثر پورجبلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید