انتشار این مقاله


۲۰ مقاله مستقل برتر سال گذشته در حوزه‌ی علوم عصبی

سال ۲۰۱۷، مقالات بسیاری در زمینه علوم اعصاب منتشر شدند. ما برخی از آنها را بعنوان محبوب ترین مقالات سال انتخاب کرده‌ایم.

طی سالی که گذشت، مقالات بسیاری در زمینه علوم و اعصاب منتشر شدند. ما برخی از آنها را بعنوان محبوب ترین مقالات سال ۲۰۱۷ انتخاب نمودیم. انتخاب مقالات بر حسب دیدگاه ها و پسندیده شدن توسط کاربران فیس بوک، Riddit، تویتر، گوگل پلاس و غیره بوده است. پس محبوبیت مخاطبان ما ملاک انتخاب مقالات بوده و هیچ ارتباطی به میزان اهمیت پژوهشات ندارد.

۱. اگر با شنیدن موسیقی دچار لرزش و اندوه می‌شوید، احتمالا از مغز منحصر بفردی برخوردار هستید

در ماه فوریه، محققان USC گزارشی را منتشر ساختند که توضیح می دهد چرا برخی افراد بهنگام شنیدن برخی از قطعات موسیقی دچار احساسات و هیجانات شدید می شوند. این مطالعه نشان داد افرادی که پس از گوش دادن به قطعه ای از موسیقی دچار علامات فیزیکی همچون لرزش می شوند، از حجم بیشتری از فیبر های ارتباطی میان قشر شنوایی و مناطق مرتبط با پردازش هیجانی برخوردارند. این مقاله توجه زیادی را در Riddit بخود جلب کرده است و شماره اول در فهرست ۱۰۰ مقاله محبوب می باشد.


بیشتر بخوانید: گوش دادن به موسیقی متحولتان می‌کند؟ احتمالاً ساختار مغزتان متفاوت است!


۲. آسیب مغزی موجب آسیب در ناحیه روده ها می‌شود

در اوایل ماه دسامبر، محققان UMSOM ارتباط میان آسیب تروماتیک مغزی با تغییرات در روده را تبیین نمودند. محققان با استفاده از مدل های حیوانی ( موش ) که دارای TBI بودند، تشخیص دادند که آسیب های به سر می توانند تغییرات طولانی مدتی در کارکرد روده بزرگ ایجاد کنند و خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی را افزایش دهند که ممکنست موجب التهاب مغزی نیز بشود. محققان خاطر نشان ساختند که عفونت و التهاب ممکنست اثرات آسیب مغزی را در افراد دارای آسیب به سر، افزایش دهند.

۳. نقش باکتری‌ها در مغز افراد مبتلا به آلزایمر

در ماه جولای، نتایج مطالعات علوم اعصاب در زمینه Aging نشان داد که التهاب مغزی در نتیجه عفونت باکتریایی رخ می دهد و همین موضوع به پیشرفت بیماری آلزایمر کمک می کند. معاینات مغزی بر روی مغز افراد فوت شده نشان داد کسانی که قبل از مرگ از بیماری آلزایمر رنج می برده اند به نسبت افرادی که دچار بیماری آلزایمر نشده بودند، حداقل ۱۰ برابر بیشتر اکتینوباکتریا نسبت به پروتئوباکتریا داشته اند. بر اساس یافته ها، محققان مطالعاتی را در آینده پیشنهاد می کرده اند مبنی بر اینکه حضور باکتری ها در سایر بیماری های نورودجنراتیو مرتبط با التهاب مغزی نیز بررسی شوند.

۴. تحریک عصب واگ توانست آگاهی را به فردی پس از ۱۵ سال زندگی نباتی، بازگرداند

مطالعات پیشگام در ماه سپتامبر نشان داد با تحریک عصب واگ در مردی ۳۵ ساله که بمدت ۱۵ سال بصورت نباتی زندگی می کرده ، هشیاری و آگاهی را به وی بازگردانده است. محققان گزارش دادند که یک ماه استفاده از VNS می تواند حرکات،  توجه و فعالیت مغزی بیمارانی را که در زندگی نباتی بسر می برند، بهبود بخشد. اعمال این نوع از درمان بر روی بیمار ذکر شده، نشان داد که در مقابل  حرکات ساده ای همچون برگرداندن سر بسمت گوینده موفق بوده است، کاری که بیمار در طول یک دهه توانایی انجام آنرا نداشته است. حال محققان این باور رایج را که اگر اختلال هشیاری و آگاهی بیش از ۱ سال طول بکشد، دیگر قابل بازگشت نیست را به چالش کشیده اند.


بیشتر بخوانید: بازگشت هوشیاری پس از ۱۵ سال زندگی نباتی!


۵. مغز پر کار، بدن پر کار: مشکل در IQ بالا می‌باشد

در ماه اکتبر یکی از مقالات بحث برانگیز سال ۲۰۱۷ منتشر شد. این مقاله که توسط محققان در کالج پیترز انجام شده است، گزارش می دهد افرادی که دارای IQ بالاتری نسبت به IQ میانگین جمعیت عمومی دارند، بیشتر در معرض اختلالات روانشناختی و فیزیولوژیکی قرار دارند. محققان دریافتند که تقریبا ۴۰۰۰ نفر از اعضای MENSA که دارای ضریب هوشی بالاتر از ۱۳۰ هستند، ۲۰ درصد احتمال بیشتر مبتلا شدن به اختلالات اضطرابی را دارند، در صورتی که جمعیت عمومی در مقایسه با این افراد ۱۰ درصد احتمال مبتلا شدن به اختلالات اضطرابی را دارند.

۶. ارتباط میان باکتری‌های روده با هیجانات چیست

در سال ۲۰۱۷ بینش جدیدی در مورد نقش باکتری های روده بر سلامت روان و اعصاب ایجاد شده است. در ماه ژوئن، محققان UCLA گزارش دادند که میکروبیوتا تاثیری مستقیم در رفتار و هیجانات دارد. با استفاده از تکنولوژی MRI و نمونه برداری مدفوع، محققان دریافتند زنانی که ترکیب باکتری های روده ای آنها سطوح بالایی از باکتری ها را پوشش می دهند، از ضخامت ماده خاکستری بیشتری در قشر فرونتال، اینسولا و هیپوکامپ برخوردارند. افرادی که سطوح بالاتری از Prevotella را داشتند، ارتباطات بیشتری بین مناطق مغزی مرتبط با هیجان و توجه در آنها دیده میشد، هر چند که حجم هیپوکامپ در این افراد کوچکتر بود.  زنانی که دارای سطوح بالایی از Prevotella بودند، بیشتر مستعد ابتلا به اضطراب و پریشانی بودند و نگرش آنها به مسائل نسبت به نگرش زنان دیگر، بیشتر منفی گرایانه بود.

۷. علت اصلی بروز زوال عقل کشف شد

در اوایل ماه دسامبر، محققان دانشگاه منچستر یک علت عمده در بروز زوال عقل را گزارش دادند. محققان کشف نمودند که تولید اوره در مغز موجب آسیب مغزی و در نهایت موجب بروز بیماری هایی همچون زوال عقل در سندرم هانتینگتون می شود.

۸. اصلاح مغز در ارتباط با دستان یک نوزاد که پیوند خورده اند

در ماه دسامبر یک اتفاق شگفت انگیز در عرصه علوم اعصاب رخ داد. ما متوجه شدیم که محققان بیمارستان کودکان فلادلفیا موفق شده اند قشر عظیم مخ را با توجه به قطع عضو، دوباره سازماندهی نموده و راه اندازی کنند. محققان پس از مشاهده نوزادی که دو دستش را از دست داده بود، یک پیوند دو طرفه را در این نوزاد (سال ۲۰۱۵) انجام دادند. حال با استفاده از تکنولوژی تصویر برداری نورونی، متوجه شده اند که پس از گذشت چند سال الگو های مغز طوری شکل گرفته اند که گویی نوزاد هیچوقت دستانش را از دست نداده است.

۹. دلیل جدیدی برای بروز اسکیزوفرنیا کشف شد

در ماه ژوئیه، پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ به یک یافته مهم در عرصه اختلال اسکیزوفرنیا دست یافتند. محققان یک نقص ژنتیکی را کشف نمودند که موجب آسیب به سلول های گلیال می شود و همچنین ممکنست موجب آسیب به حوزه تولید میلین شود. محققان گزارش دادند که فقدان میلین یکی از مهمترین عوامل در پیدایش و پیشرفت اختلال اسکیزوفرنیا محسوب می شود. محققان برای پژوهشات آینده پیشنهاد می کنند که با جایگزینی سلول های گلیال ناقص بهمراه افراد سالم، پیشرفت اسکیزوفرنیا بررسی شود.

۱۰. زندگی در نزدیکی جنگل، آمیگدال شما را سلامت نگه می دارد

محققان موسسه ماکس پلانک در ماه اکتبر گزارش دادند که زندگی در نزدیکی طبیعت موجب می شود که افراد بتوانند با شرایط استرس زا بخوبی مقابله کنند. محققان طی مطالعه ای عصبی نشان دادند ساکنان شهری که در نزدیکی جنگل زندگی می کنند نسبت به دیگر افراد جامعه از آمیگدال سالم تری برخوردارند و خیلی راحت تر قادر به مقابله با شرایط استرس زا بودند.

۱۱. میگرن ممکنست روش مقابله ای  مغز در برابر استرس اکسیداتیو باشد

یک مطالعه منتشر شده در مجله ” سردرد ” در ماه اکتبر گزارش می دهد که یک ارتباط شگفت انگیز میان میگرن و استرس اکسیداتیو وجود دارد. این مطالعه نشان داد که حملات میگرنی می تواند مکانیسم یکپارچه ای باشد که از مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند و خود را ترمیم می کند. محققان خاطر نشان کردند که هدف قرار دادن علل استرس اکسیداتیو، می تواند به جلوگیری از بروز میگرن در آینده کمک کند.

۱۲. جرقه ای جدید از ارتباط میان باکتری های روده و اضطراب

در ماه آگوست، محققان دلایل محکمی از این موضوع منتشر ساختند که باکتری های روده می توانند بر اضطراب و افسردگی تاثیر داشته باشند. مطالعه ای در مجله Microbiome نشان داد که میکروب های روده ممکنست بر روی microRNA در قشر پیش پیشانی و آمیگدال یعنی دو ناحیه ای که با افسردگی و اضطراب ارتباط دارند، تاثیر گذار باشد.

۱۳. اختلال سیستم ایمنی می تواند با اسکیزوفرنیا یا اختلال دوقطبی اشتباه گرفته شود

در اوایل ماه دسامبر، محققان Houston Methodist یک گزارش را منتشر ساختند که می تواند تاثیر مهمی بر افتراق بیماری های روانشناختی همچون اختلال اسکیزوفرنیا و اختلال دوقطبی داشته باشد. محققان معتقدند که تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنیا با اختلال دوقطبی ممکنست در واقع از یک اختلال سیستم ایمنی قابل درمان رنج ببرند. این اختلال باعث می شود گیرنده های NMDA کارکرد صحیح خویش را از دست بدهند و علائم شبیه علائم اختلال اسکیزوفرنیا یا اختلال دوقطبی از خود نشان دهند.

۱۴. تماس چشمی با فرزندانتان می تواند به همگامی امواج مغزی آنها کمک کند

در ماه نوامبر، محققان دانشگاه کمبریج مقاله ای را در زمینه نورون – رشدی منتشر ساختند که اهمیت تماس چشمی در نوزادان را توضیح می داد. با استفاده از تکنولوژی EEG، محققان کشف نمودند که برقراری تماس چشمی موجب همگام سازی امواج مغزی در میان نوزادان و والدی که به نوزاد بسیار نزدیک است، می شود. محققان بر این باورند که همگام سازی امواج در توسعه یادگیری و ارتباطات اجتماعی نوزادان تاثیرات بسزایی دارد.

۱۵. خلق شما بستگی بدین موضوع دارد که در چه سنی، چه می‌خورید

در طی سال گذشته ما درباره تاثیر رژیم های غذایی بر وضعیت علوم اعصاب و حالات روانشناختی افراد صحبت کردیم. حال در ماه دسامبر، محققان Binghampton مدارک جدیدی در دست دارند که نشان می دهد آنچه ما می خوریم بر خلق ما نیز تاثیر گذارند و همینطور رژیم های غذایی ما باید بر اساس سنی که داریم، تغییر کنند تا از سلامت روان برخوردار باشیم. محققان کشف نمودند که افراد جوان بیشتر تمایل به خوردن غذا هایی همچون گوشت و فراورده های پروتئینی دارند تا بتوانند نوروترنسمیتر های مغزی خویش را تقویت نمایند اما افرادی که بیش از ۳۰ سال سن دارند، بهترست از میوه های دارای آنتی اکسیدان بیشتر استفاده نمایند.

۱۶. تصویربرداری مغزی نشان می‌دهد که اختلال ADHD در حقیقت مجموعه‌ای از اختلالات گوناگون است

در ماه نوامبر، محققان گزارش دادند که سه نوع متفاوت از اختلال ADHD، با مناطق متفاوتی از مغز در ارتباطند و هیچ گونه وجه مشترکی با یکدیگر ندارند. این یافته ها نشان می دهند که تصور ما درباره اختلال ADHD اشتباه بوده است.

۱۷. صداقت و ناسزاگویی

آیا تابحال در هنگام صحبت، ناسزا گویی نیز کرده اید ؟ محققان اظهار دارند که در این صورت شما نسبت به دیگران صادق تر هستید. در ماه ژوئیه، محققان دانشگاه کمبریج گزارش دادند افرادی که ناسزاگویی می کنند در حقیقت نسبت به افرادی که خویش را از ناسزا گویی دور می سازند، صادق تر هستند.

۱۸. باکتری‌های روده ممکن است از طریق کورتیزول با مغز صحبت کنند

پژوهشاتی در طول سال ۲۰۱۷ در ارتباط با باکتری های روده و اختلال طیف اوتیسم صورت گرفت و محققان پژوهشاتی را در آینده توصیه نمودند که چگونگی ارتباط میان باکتری های روده و اختلال طیف اوتیسم را تبیین نماید. محققان موفق شدند ارتباط میان سروتونین، کورتیزول و باکتری های موجود در مدفوع را بیابند و اینکه سطوح هر کدام می تواند با مواردی از اختلالات طیف اوتیسم مرتبط باشد.

۱۹. انواع متفاوتی از اضطراب و افسردگی وجود دارد

در ماه دسامبر، مقاله ای جدید از محققان استنفورد نشان داد که ۵ نوع  جدید از علائم و مناطق مرتبط با افسردگی وجود دارد. محققان استرس، برانگیختگی استرس زا، اضطراب عمومی، آنهدونیا و ملانکولیک را مرتبط با اختلالات افسردگی و اضطرابی می دانند. این یافته ها با جزئیات بیشتر می توانند در تشخیص بهتر اختلالات اضطرابی و افسردگی کمک کنند.

۲۰. التهاب مغزی در مغز بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)

در آخر ماه ژوئن سال گذشته، محققانی از CAMH بدین موضوع پرداختند که میان التهاب مغزی و اختلال OCD ارتباط وجود دارد. در مطالعات روانپزشکی JAMA گزارش شده است که التهاب مغزی تا ۳۰ درصد بیشتر از مردم عادی در افراد مبتلا به OCD دیده می شود. این مطالعه می تواند برای طراحی درمان های جدید کارساز باشد.

علیرضا زحمتکش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید