انتشار این مقاله


حساسیت دندان‎ها؛ علل و راه‎های درمانی

حساسیت دندان‌ها یک مشکل مشترک بین مردم بوده و از علائم آن میتوان به درد و حس ناراحتی هنگام مصرف مواد خاص اشاره کرد.

حساسیت دندان‎ها یک مشکل مشترک بین مردم بوده و از علایم آن میتوان به درد و احساس ناراحتی هنگام مصرف مواد خاص یا موادی در دمای خاص، اشاره کرد. طبق آمارهای موجود، حدود ۴۰ میلیون نفر در آمریکا از این مشکل رنج میبرند.

درد حاصل از این مشکل بسیار دردناک و ناگهانی بوده اما خوشبختانه موقتی است.طبق گفته‎ی کلینیک کلولند، درد ممکن است تا ریشه‎ی عصب دندان نیز نفوذ کند.خوشبختانه راه‎حل‎هایی برای درمان این مشکل وجود دارد.

teethعلل ایجاد حساسیت در دندان‎ها

طبق نظر دکتر مارگارت کلوتا نورتون، این مشکل مخصوص گروه خاصی نبوده و ممکن است برای هر آدمی پیش بیاید. معمول‎ترین علامت این مشکل، درد ناگهانی و بسیار شدید دندان‎ها به هنگام تماس آن‎ها با هوا، سرما، شیرینی، مواد داغ یا اسیدی است.بعضی از افراد ممکن است این مشکل را به هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان پیدا کنند.

در حالت عادی مینای دندان از لایه‎های زیرین (که از مینای دندان نرم‎تر هستند) و لثه‎ها از ریشه‎ی دندان‎ها محافظت میکنند.اما هنگامی که مینای دندان یا لثه‎ها تحلیل بروند، عاج دندان در معرض عوامل مختلف قرار میگیرد.عواملی مانند پوسیدگی،شکستگی‎های دندان، عقب رفتگی لثه‎ها و فرسایش مینای دندان میتوانند منجر به مواجه شدن عاج دندان با عوامل محیطی شود.نورتون همینطور اشاره می کند که عاج دندان با عصب ارتباط داشته که با تحریک عصب، درد شدید و ناگهانی آغاز میشود.

عاج دندان شامل هزاران مجرا و کانال‎ میکروسکوپی بوده که هنگامی که در معرض عوامل محیطی قرار میگیرد، این عوامل را از جمله گرما ، سرما و حتی مواد چسبناک را به عصب دندان انتقال داده و منجر به ایجاد درد میشود.

طبق گفته ی کلینیک کلولند، عوامل زیر میتوانند منجر به ایجاد حساسیت دندان‎ها شوند:

  • مسواک زدن زیاد یا استفاده از مسواک‎های ‎سخت و سفت میتواند باعث تحلیل رفتن مینا و بنابراین ایجاد حساسیت شود.
  • فرسایش لثه‎ها؛ این مشکل اغلب در افرادی با بیماری‎های مربوط به دندان رخ میدهد.
  • التهاب لثه‎ها؛ لثه‎ی ملتهب یا زخم موجود در لثه می تواند منجر به مواجهه‎ی ریشه‎ی دندان با عوامل محیطی شود.
  • شکستگی‎های دندانی؛ این مناطق میتوانند با میکروب‎ها و پلاک‎های دندانی پر شده و منجر به ایجاد التهاب و در موارد پیشرفته منجر به ایجاد عفونت و آبسه شود.
  • به هم فشردن یا ساییدن دندان‎ها به هم
  • تشکیل پلاک‎های دندانی
  • استفاده‎ی مداوم از دهان شویه‎ها؛ این مایعات دارای اسید بوده و استفاده‎ی مکرر از آن‎ها منجر میشود تا دندان‎ها بیشتر در معرض این اسید قرار گرفته و در نتیجه تخریب دندانی بیشتری صورت میگیرد. استفاده از دهان شویه‎های دارای فلورید طبیعی نسبت به سایر دهان شویه‎ها مطمئن‎تر و بهتر است.
  • مصرف مواد غذایی اسیدی؛ این مواد میتوانند منجر به فرسایش مینای دندان‎ها شوند.
  • موارد دندان پزشکی مانند تمیز کردن دندان‎ها و تعویض تاج دندان. به طور معمول درد ایجاد شده بعد ۴ الی ۶ هفته از بین خواهد رفت.

 حساسیت ناشی از پر کردن پوسیدگی دندان‎ها

بعضی از افراد بعد از پر کردن پوسیدگی دندان‎های خود دچار این مشکل میشوند.پوسیدگی منجر به ایجاد حفره‎هایی در دندان شده که این حفره‎ها دندان را حساس میکنند. پر کردن این پوسیدگی‎ها ، حساسیت موجود را افزایش خواهد داد.این حساسیت ایجاد شده بعد پر کردن پوسیدگی رفته رفته بهبود میابد. این روند بهبود در افراد، بین چند هفته تا چند ماه است.اگر حساسیت به وجود آمده برطرف نشود، احتمال دارد کانالی برای ریشه‎ی دندان نیاز باشد.

پر کردن پوسیدگی دندان‎ها با کامپوزیت میتواند منجر به ایجاد حساسیت و درد به هنگام جویدن شود که با تعویض نوع کامپوزیت میتوان این مشکل را برطرف کرد.


مقاله‎ی مرتبط: Galla Chinensis: پیشگیری طبیعی از پوسیدگی دندان


حساسیت ناشی از سفید کردن دندان‎ها

سفید کردن دندان‎ها یا در مطب دکتر انجام گرفته یا فرد در خانه انجام میدهد. این مواد سفید‎کننده، شیمیایی بوده و میتواند منجر به فرسایش مینای دندان شود.تحقیقات در سال ۲۰۱۸ نشان داد که درد ناشی از سفید کردن دندان با استفاده از داروهایی مانند آستامینفن و کودئین برطرف نمیشود اما در سال ۲۰۱۶ تحقیقی نشان داد که با تاباندن اشعه‎ی لیزر دارای مادون قرمز در شدت کم، میتوان از درد حاصل بعد سفید کردن دندان‎ها کاست.

از راه‎حل‎های دیگر میتوان به تعویض فرمول مواد سفید‎کننده پرداخت. تحقیقات سال ۲۰۱۷ نشان داد که با کاهش اسیدیته‎ی مواد موجود در سفید‎کننده‎ها میتوان علاوه بر گرفتن نتیجه‎ی مطلوب از درد ایجاد شده در اثر استفاده از سفیدکننده‎های دندان کاست.

طبق گفته‎ی دکتر نورتون، حساسیت دندان‎ها هیچگاه به طور کامل برطرف نمیشود بلکه علایم برای مدتی فروکش کرده و بعد از گذشت مدتی دوباره حساسیت بروز خواهد کرد. راه حل‎های درمانی مختلفی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد و جالب است بدانید این راه‏حل‎ها نتایج مختلفی بر روی افراد دارند. بدین معنا که یک راه حل خاص مشکل تمامی افراد را برطرف نخواهد کرد. دکتر نورتون همچنین اشاره می‎کند که قبل از اقدام به درمان حساسیت بایستی اول علت بروز حساسیت را پیدا کنیم چرا که با دانستن علت مشکل، میتوان راه‎حل درمانی مفیدتر و کاربردی‎تری پیشنهاد داد. اگر دندان پزشک مربوطه بدون دانستن علت حساسیت، بلافاصله شروع به درمان کند میتواند منجر به بدتر شدن وضعیت پیش آمده شود.


مقاله‎ی مرتبط: راه‌های طبیعی برای سفیدکردن دندان‌ها؛ چه موادی واقعا جواب می‌دهند؟


در ادامه به برخی از راه‎های درمانی خانگی اشاره میکنیم:

  • استفاده از خمیر دندان‏های حساسیت زدا؛ خمیردندان‎های متعددی برای زدودن حساسیت وجود داشته و ممکن است شما برندهای مختلفی از این خمیر دندان‎ها را امتحان کنید تا خمیردندان مطلوب خود را پیدا کنید. یادتان نرود که از خمیردندان حاوی فلورید به جای خمیردندان کنترل کننده‎ی تارتار(پلاک های موجود در دندان ها) استفاده کنید. بهتر است هرشب قبل از خواب، یک لایه ی نازک از این خمیردندان را روی دندان حساس شده پخش کرده و سپس به خواب بروید.
  • استفاده از مسواک‎هایی با فیبر نرم
  • ممانعت از مصرف مواد غذایی اسیدی
  • استفاده‎ی روزانه از دهان شویه‎های حاوی فلورید
  • ممانعت از ساییدن دندان‎ها به هم( اگر نمیتوانید خودتان را کنترل کنید، بهتر است از محافظ‎های دندان استفاده کنید)

راه حل‎های درمانی دندان پزشکی:

  • استفاده از روکش‎های دندانی
  • ژل‎های حاوی فلورید
  • جراحی و پیوند لثه؛ این راه‎حل برای مواردی که لثه تحلیل رفته است، بسیار مناسب خواهد بود.
  • استفاده از کانال ریشه ی دندان (آخرین راه‎حل درمانی برای حساسیت حاد دندان ها)
  • استفاده از درزگیر‎ها برای پوشاندن ریشه‎ی دندانی که در معرض محرک‎های محیطی قرار گرفته است.

فواید درمان با فلورید

تحقیقات سال ۲۰۱۵ نشان داد که استفاده از محصولات دارای فلورید چه به‎تنهایی و چه همراه با سایر مواد، نمیتواند از فرسایش دندان‎ها پیشگیری کند. محققان برای پیشگیری از فرسایش دندان‎ها، استفاده از موادی از قبیل تیتانیوم‎تترافلورید، یون‎های پلی‎والانت جامد و بعضی از پلیمرها را مفیدتر دانستند هرچند این موضوع نیاز به بررسی‎های بیشتری دارد. بعضی از خمیردندان‎های موجود در بازار حاوی این پلیمرهای مفید بوده که این پلیمرها شامل آربوکسی‎متیل‎سلولز، هیدروکسی‎اتیل‎سلولز و پلی‎اتیلن‎گلیکول هستند.

سازمان FDA در سال ۲۰۱۴، استفاده از SDF (Silver Diamine Fluoride) را برای درمان حساسیت دندان‎ها اثبات کرده است.این راه‎حل درمانی در آسیا و اروپا بسیار مشهور بوده و برای جلوگیری از ایجاد درد و کرم‎خوردگی استفاده میشود. SDF باعث شده که سطح دندان سخت‎تر و سفت‎تر شده، بنابراین از ایجاد پوسیدگی پیشگیری میکند. این روش همچنین از عاجی که در معرض محرک‎های محیطی قرار گرفته است نیز محافظت میکند.

این ماده باید توسط دندان‎پزشک بر روی دندان قرار بگیرد. به طور معمول این پروسه ۲ بار در سال باید انجام گیرد. هنگامی که این ماده بر روی سوراخ‎ها و پوسیدگی‎ها مالیده شود، به صورت نقاط سیاه رنگی بر روی دندان ظاهر خواهد شد.

افرادی که به این ماده حساسیت دارند نباید از این پروسه‎ی درمانی استفاده کنند.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید