انتشار این مقاله


تمایل به سیگار کشیدن با مولکول‌هایی در نواحی معین مغز مرتبط است

نقشه مولکولی به محققان اجازه می‌دهد که رفتا‌های مشخصی را با نواحی معین مغز ارتباط داده و درمان‌های جدیدی پیشنهاد دهند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، افراد سیگاری به خاطر ساختار مغزشان مستعد تجربه هیجانات زیادی هستند. یافته‌های محققان حاکی از آن است که سیگار کشیدن ممکن است به دلیل ترکیبات مولکولی موجود در نواحی معین مغز باشد. نقشه ای که از نمونه‌های بافتی مرده مغز بدست آمده، به محققان کمک می‌کند تا ارتباط نواحی معین مغز با برخی رفتار‌ها نظیر سیگار کشیدن را درک کنند.

ابتدای مطالعه

پروفسور ست گرانت، عصب‌پژوه دانشگاه ادینبورگ که مطالعه Nature Neuroscience را هدایت می‌کرد، می‌گوید:

ما ساختار مولکولی مغز را مورد مطالعه قرار دادیم و صد‌ها پروتئین را از مغز جداسازی کردیم. بعد به بررسی این موضوع پرداختیم که این پروتئین‌ها چه چیزی را در مورد رفتار انسان‌ها می‌توانند به ما بگویند.

او در ادامه بیان کرد:

چیزی که ما پیدا کردیم، این بود که توانستیم میان یک سری از پروتئین‌ها را در نواحی معین مغز با رفتارها ارتباطاتی کشف کنیم.

نقشه با بررسی مولکول‌های پروتئین‌هایی که در مغز برای ارتباطات استفاده می‌شود، درست شده‌است. این مولکول‌ها توسط ژن‌هایی بخصوص در سیناپس‌های بین نورونی ساخته‌ شده‌است. نقشه‌برداری از این مولکول‌ها ایده‌ای به محققان داده‌است تا محل بیان این ژن‌ها را در قسمت‌های مختلف مغز بیابند.

پروفسور گرانت بیان کرد:

رفتار سیگار کشیدن به طور خاصی جالب بود، چون وقتی افراد سیگاری به سیگار کشیدن فکر می‌کنند، قسمتی از لوب فرونتال خود را به کارمی‌گیرند و انچه ما پیدا کردیم، این بود که پروتئین‌های این قسمت از مغز توسط ژن‌هایی کنترل می‌شوند که افراد را وادار به سیگار کشیدن می‌کند.

تایید مطالعات قبلی

قبلا ارتباط ژن‌های به خصوصی با سیگار کشیدن کشف شده‌بود. با استفاده از نقشه جدید بیان ژن‌ها، دانشمندان می‌توانند ناحیه‌ای را که ژن‌ها بر آن تاثیر دارند، شناسایی کنند. آن‌ها دریافتند که نتایج حاصل، با یافته‌های قبلی از مطالعات تصویربرداری مغز همخوانی دارد. محققان می‌‌گویند که مطالعه جدید پلی میان مطالعات قبلی ژنتیک با مطالعات تصویربرداری مغزی است.

پروفسور گرانت بیان کرد:

حدود نیم میلیون مقاله در ارتباط با تصویرسازی مغزی وجود دارد، اما مشکل بزرگ این است که با وجود این همه نوشته، کسی دقیقا نمی‌داند که سیگنال‌ها دقیقا چه چیزی را اندازی‌گیری می‌کنند.

شواهد نشان می‌دهد، سیگنال‌هایی که در ارتباط با تصویرسازی هستند، به نوعی با ترکیب مولکولی سیناپس‌های آن ناحیه از مغز مرتبط‌‌ اند. ما به دنبال توجیه مولکولی جدیدی در این مورد هستیم.

این روش مطالعه می‌تواند برداشت‌هایی برای سایر رفتار‌های افراد علاوه بر سیگار کشیدن داشته‌باشد. زمینه‌های دیگری که با استفاده از این نقشه قابل تحقیق است شامل زبان، احساسات و عاطفه می‌باشد.

به سوی راه‌های درمانی جدید

با ایجاد ارتباط میان بیماری‌ها و بخش‌ها معین مغز، این تکنیک نقشه‌برداری به محققان اجازه می‌دهد تا به دنبال کورس‌های درمانی جدیدتری باشند. برای مثال تحریک مغز از راه جمجمه تکنیکی است که هم‌اکنون به عنوان یک ابزار درمانی با هدف قرار دادن منطقه خاصی از مغز و تحریک ان‌ با موج‌های مغناطیسی بکار گرفته‌می‌شود.

پروفسور درک هیل، متخصص تصویربرداری پزشکی کالج لندن که در مطالعه شرکت نداشت، قبول داشت که نتایج جدید امیدوار کننده است:

این مطالعه می‌تواند به درک مبنای مولکولی رفتارها کمک کند و به راه‌های درمانی جدیدی منجر شود. با این حال، این مطالعه هنوز تازه است و برای کسب اعتبار نیاز به تکرار و ازمایش فراوان دارد.

محمد امین اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید