انتشار این مقاله


ترس از دندانپزشکی دارید؟ دندان‌پزشک بوی ترس را متوجه می‌شود!

مطالعه دانشجویان دندانپزشکی نشان می‌دهد که دندانپزشکان می‌توانند بوی زمانی را که یک بیمار مضطرب است، احساس کنند.

آرام باشید! مطالعه دانشجویان دندانپزشکی نشان می‌دهد که ترس از دندانپزشکی و اضطراب به تولید بوی خاصی می‌انجامد که دندانپزشکان آن را حس کرده و این باعث می‌شود آن‌ها بیشتر به اشتباه کنند و کار خود را بد ایفا کنند.

والنتینا پارما در مدرسه بین المللی مطالعات پیشرفته در تریست ایتالیا می‌گوید:

این یافته‌ها اولین شواهد واقعی در جهان هستند که نشان می‌دهند سیگنال‌های شیمیایی در بوی بدن ما پنهان می‌شوند، می‌توانند احساسات ما را فاش کنند و رفتارهای کسانی را که در اطراف ما هستند، تحت تاثیر قرار دهند.

بسیاری از آزمایشات مبتنی بر آزمایشگاه دریافتند که بوی بدن افراد تجربه کننده احساسات – به ویژه احساسات منفی مانند انزجار، ترس و اضطراب – می‌توانند بر روی درک ما از افراد دیگر تأثیر بگذارند، گرچه ما به ندرت می‌توانیم دلیلی برای اینکه چرا این اتفاق می‌افتد بیابیم و یا حتی به طور کلی این بو را توصیف کنیم.


مقاله مرتبط: بوی بدن، مشخصۀ سلامتی


به منظور بررسی اینکه آیا بوی بدن می‌تواند اضطراب یک فرد را در یک محیط واقعی‌تر نشان دهد یا نه، تیم پارما به دانشجویان دندانپزشکی تغییر پیدا کرد، چرا که دندانپزشکان به عنوان بخشی از کار روزانه‌اشان مردم مضطرب بسیاری را ملاقات می‌کنند. آن‌ها از ۲۴ داوطلب دانشجو خواسته بودند تا به هر شخص دو تی‌شرت اهدا کنند – یکی از آن‌ها در طول امتحانی پراسترس پوشید شود و دیگری در طول یک سخنرانی آرام.

اشتباهات بیشتر

این تیم سپس از تی شرتی با یک ماده شیمیایی استفاده کرد که بوی بدن را پنهان می‌کند، به طوری که امکان احساس بو به طور آگاهانه وجود ندارد. وقتی تی‌شرت به گروه دیگری از ۲۴ دانشجوی دندانپزشکی ارائه شد، ‌آن‌ها گفتند که نمی‌توانند تفاوت بین تی‌‎شرت‌هایی را که از شرایط استرس زا و آرام گرفته شده، تشخیص دهند.
بعد، تی‌شرت‌های اهدا شده به تن مانکن‌ها پوشانده شدند و گروه دوم دانشجویان مجبور بودند درمان‌های دندانپزشکی را بر روی آن‌ها انجام دهند. هر دانشجو بر اساس عملکرد خود توسط آزمونگرها درجه‌بندی شدند – آن‌ها در درمان مانکن‌هایی که تی‌شرت پوشیده بودند نسبت به افرادی که استرس داشتند بسیار بدتر عمل کردند. اشتباهات به طور مثال شامل احتمالات بیشتری در آسیب رساندن به دندان‌های همسایه است.
پارما فکر می‎کند که بوی اضطراب می‌تواند همان احساسات را در کسانی که ناخودآگاه بوی آن را استشمام می‌کنند، ایجاد کند. پاملا دلتون در مرکز مونل سینسینس در فیلادلفیا می‌گوید:

این بسیار جالب است. به ما کمک می‌کند تا درک کنیم چگونه می‌توانیم بدون زبان ارتباط برقرار کنیم.


مقاله مرتبط: علت بوی بد بدن با وجود رعایت بهداشت چیست؟


مدیریت اضطراب و ترس از دندانپزشکی

پارما می‌گوید:

همین پدیده در تنظیمات دیگر نیز رخ می‌دهد. پزشکان می‌توانند برای مثال بوی ترس بیماران خود را استشمام کنند و در طی یک امتحان ممکن است نشستن نزدیک به یک فرد عصبی ، سطح شما در امتحان را تیز تحت تأثیر قرار دهد. اگر شما در حال دور شدن از رئیس یا همکاران خود هستید ، بوی بدن ممکن است بر عملکرد کار نیز تأثیر بگذارد.

پارما هنوز نمی‌داند که آیا دندانپزشکان که به طور کامل آموزش دیده‌اند نسبت به بوی بدن، مانند دانش آموزان دندانپزشکی آسیب پذیر هستند یا نه و قصد دارد در تحقیقات آینده تحقیق کند. و اگر این مورد باشد، او امیدوار است که آموزش دندانپزشکان و متخصصین پزشکی به منظور آگاهی‌ از پتانسیل وجود سوگیری‌ها ، ممکن است مراقبت از بیمار را بهبود بخشد.


مقاله مرتبط: حس بویایی راه جدیدی برای مبارزه با ضایعات نخاعی فراهم می‌کند


در مورد بیماران، به احتمال زیاد ما می‌توانیم سیگنال‌های شیمیایی بدن مان را پنهان کنیم. احتمالاً بتوانیم دئودورانت ضد اضطراب را توسعه دهیم، مگر اینکه مولکول مسئول این اتفاق را پیدا کنیم. رویکرد بهتر این است که دندانپزشکان از این اثر آگاهی داشته باشند و به مدیریت اضطراب خود کمک کنند.

نتایج این مطالعه در ژورنال Chemical Senses منتشر شده است.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید