انتشار این مقاله


DcVax: واکسن سرطان مغز شکلی جدی‌تر به خود می‌گیرد

واکسن سرطان مغز می‌تواند طول عمر بیماران را افزایش دهد.

بر اساس آزمایش‌ها، واکسن سرطان مغز می‌تواند سال‌ها به زندگی افراد مبتلا به نوع تهاجمی سرطان مغز که جان وزیر کابینه کار قبلی، Tessa Jowell را گرفت، بیفزاید.


مقاله مرتبط: سرطان مغز؛ عوامل، نشانه‌ها و درمان


درمان افراد مبتلا به گلیوبلاستوما شامل استفاده از سلولهای ایمنی بیمار برای هدف قرار دادن تومور وی است. طبق مطالعه‌ای که در نشریه Translational Medicine منتشر شده‌است، نتایج اولیه یک مطالعه که ۱۱ سال طول کشید و شامل ۳۰۰ نفر در سراسر جهان می‌شد، نشان می‌دهد افرادی که واکسن دریافت کردند، بیش از میزان انتظار به زندگی خود ادامه دادند.
بنیاد خیریه تومور مغزی (The Brain Tumour Charity) اذعان دارد نتایج اولیه، “بطور قابل توجهی امیدوارکننده” بودند.
Jowell سال پیش در ۷۰ سالگی پس از تشخیص گلیوبلاستوما، تومور چند شکلی مغز، درگذشت. درمان استاندارد، جراحی است که پس از آن، رادیوتراپی و شیمی درمانی انجام می‌شود. بیمارانی که این نوع درمان را دریافت می‌کنند، بطور میانگین ۱۵ تا ۱۷ ماه زنده می‌مانند.
از ۳۳۱ بیمار مبتلا به گلیوبلاستوما که در این بررسی شرکت کردند، ۲۳۲ نفر بطور متداول، واکسن ایمونوتراپی DCVax را در کنار (پروتکل) درمانی استاندارد، دریافت کردند؛ افراد باقیمانده نیز دارونما دریافت کردند.
هر بیماری که در طول این بررسی، تومور در وی عود می‌کرد، بصورت اتوماتیک واکسن دریافت می‌کرد؛ بدین معنی که ۸۶.۴ درصد افراد، واکسن را دریافت کردند.
در این مطالعه، بیماران بطور میانگین بیش از ۲۳ ماه پس از عمل جراحی، زنده می‌ماندند. نزدیک به ۳۰ درصد شرکت کنندگان نیز تحت عنوان “بازماندگان طولانی مدت” طبقه بندی شده و بطور میانگین ۴۰.۵ ماه پس از عمل جراحی، به زندگی خود ادامه دادند. بیشترین میزان زندگی پس از عمل جراحی نیز بیش از ۷ سال بود.
محققان اذعان داشتند: “بنظر می‌رسد بیمارانی که بیشتر از یک آستانه زمانی زنده ماندند، ممکن است برای زمانهای طولانی غیر معمول، زنده بمانند.”
محققان می‌گویند تنها ۷ شرکت کننده که از انگلستان، ایالات متحده، کانادا و آلمان بودند، عوارض جانبی ناشی از واکسن را گزارش کردند.
دکتر کیومرث اشکان، استاد جراحی مغر و اعصاب در کالج king لندن و یکی از ۶۹ مولفین دستیار این مطالعه اذعان داشتند نتایجی که از این بررسی بدست آمد، “امید جدیدی به بیماران و متخصصان بالینی که با این بیماری وحشتناک در حال مبارزه هستند، داد.”
دکتر اشکان گفت: “با اینکه قضاوت قطعی (در مورد این واکسن) باید تا زمان در دسترس بودن داده‌های نهایی انجام نشود، هدف این مطالعه، کسب یک موفقیت شگفت انگیز در درمان بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما است. خوش بینی محتاطانه در زمینه‌ای که بیماری و رنج دست بالا را داشته است، مورد پذیرش است.”
دیوید جنکینسون، ناظر علمی ارشد در خیریه تومور مغزی گفت: “این نتایج بطور قابل توجهی برای جمعیت بیمارانی که دهه‌هاست امید به زندگی اندکی دارند، امیدوارکننده است. ما بررسی‌های بیشتر بر روی داده‌های این آزمایش و مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز داریم تا نقشی را که ایمونوتراپی می‌تواند در مبارزه علیه سرطان مغز بازی کند، ثابت کنیم.”
DCVax توسط the American company Northwest Biotherapeutics ساخته شده‌است.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید