انتشار این مقاله


درمان سرطان معمول لاک‌پشت‌ها درسی از سرطان‌های انسانی گرفته است

رابطه بین دو بیماری می‌تواند سرطانی رایج در لاک پشت های‌دریایی را از بین ببرد.

محققان در Communications Biology گزارش کردند که رابطه بین دو بیماری می‌تواند سرطانی رایج در لاک پشت های‌دریایی را از بین ببرد. همانطور که در برخی از سرطان‌های انسان بهترین درمان ، حذف تومور از طریق جراحی است و سپس شیمی درمانی، جراحی و درمان با دارو فلوروآرکایسین ضد سرطان، فیبروپاپیلوم سرطان مرگبار لاکپشت را از ۶۰٪ تا ۱۸٪ کاهش می‌دهد.


مقاله مرتبط: خواب زمستانی و درمان سرطان؟!


سرطان اغلب منجر به رشد سریع تومورها در دهان، چشم‌ها و روی باله‌ها می‌شود که با غذا خوردن، شنا و سایر فعالیت‌ها تداخل دارد – در حدی که حیوانات نهایتا می‌میرند. زیست شناسان در فلوریدا ابتدا این بیماری را در لاکپشت‌های دریایی سبز بیش از یک قرن پیش مشاهده کردند و تا دهه ۱۹۹۰ متوجه شده بودند که توسط ویروس تبخال تناسلی منتشر شده است. امروزه این سرطان در سراسر جهان، به ویژه در مکان‌های گرمتر یافت می‌شود.

هنگامی که محققان در یک بیمارستان لاکپشت دریایی در فلوریدا ، فعالیت ژنی در تومورها را با فعالیت ژنی در بافت سالم لاک پشت دریایی سبز مقایسه کردند، کشف کردند که تومورها مدیون شبکه‌ای از پروتئین‌ها هستند که بسیار شبیه به شبکه پروتئین‌هایی است که سرطان پوست ، کرسینومای سلول‌های پایه را در انسان ترویج می‌دهند. از این رو، مواد مخدر ضد سرطانی را در لاک پشت‌ها آزمایش کردند.


مقاله مرتبط: داروهای سرطان پوست، قاتل حیوانات خانگی!


این مقایسه نشان داد که هنگامی که تومور شروع به رشد می‌کند، ویروس خود غیر فعال است و شگفت آور است که ژن‌هایی که سلول‌های عصبی را کنترل می‌کنند نیز در بافت سرطانی بسیار فعال هستند.

محققان گزارش دادند که نور خورشید یک عامل خطر برای این سرطان پوست انسان است، به نظر می‌رسد که نور خورشید احتمال ابتلا به بیماری لاک پشت را افزایش دهد. سایر عوامل محیطی، مانند آلودگی، به احتمال زیاد وارد بازی می‌شوند، آنها خاطرنشان می‌کنند، همانطور که تومورها به ندرت در حیواناتی که در محیط‌های طبیعی و بکر زندگی می‌کنند، دیده می‌شوند، حتی اگر این حیوانات حامل ویروس باشند.

بروز این تومورها طی دهه گذشته، ۱۰ برابر افزایش یافته است اما به نظر می‌رسد که این بیماری وقفه زیادی در بارسازی این لاک پشت از انقراض اخیر ایجاد نکند. البته به لطف مقرراتی که برای کاهش تعداد لاک پشت‌های خوراکی یا به دام افتادن آن‌ها در لوازم ماهیگیری، در نظر گرفته شدند، تعداد آن‌ها در سال های اخیر افزایش یافته است.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید