انتشار این مقاله


درک کبوتر از احتمالات مشابه درک نخستی‌ها می‌باشد

به نظر می‌رسد کبوترها دارای توانایی ذاتی برای درک احتمالات هستند – اولین غیر نخستی که این کار را انجام می‌دهد.

به نظر می‌رسد کبوترها دارای توانایی ذاتی برای درک احتمالات هستند – اولین غیر نخستی که این کار را انجام می‌دهد. این مهارت می‌تواند به پرنده کمک کند تا به کاوش غذا پرداخته و از شکارچیان دوری کند ، و به نظر می‌رسد دلایل تکاملی خوبی برای این درک غریزی وجود دارد.
حتی در ۱۲ ماهگی ، انسان‌ها ترجیح می‌دهند اسباب‌بازی را از کمد دریافت کنند که می‌دانند محبوبیت بیشتری دارد. احتمالاً بوزینه‌ها و حتی بعضی از میمون‌ها نیز این توانایی فوری و ذاتی را داشته باشند، که باعث می‌شود محققان مشتاق باشند که بدانند آیا سایر حیوانات نیز انجام می‌دهند یا خیر. ویلیام رابرتز و همکارانش در دانشگاه غرب کانادا تصمیم گرفتند با استفاده از کبوترها به این امر پی ببرند- کبوترهایی که شامه و قدرت تشخیص شگفت انگیزی برای اعداد دارند. آن‌ها هشت کبوتر را به صورت جداگانه در قفس و با دسترسی به دو دکمه قرار دادند. به طور دوره‌ای یکی از دکمه‌ها روشن شد. با انتخاب کردن آن ، کبوتر شانس دریافت پاداش مواد غذایی را داشت. هر دکمه ۲۴ بار روشن شده است ، اما یکی احتمال بیشتری داشت که پاداش ارائه دهد: ۱۸ بار این اتفاق افتاد ( ۷۵ درصد شانس پاداش)، در حالی که برای دکمه دوم فقط ۶ بار اتفاق افتاد (۲۵ درصد احتمال). هر چند وقت یکبار هر دو دکمه در یک زمان روشن شدند . کبوترها مجبور بودند که انتخاب کنند. به محض این که پرندگان با این سیستم آشنا شدند، وقتی این اتفاق می‌افتاد، در ۸۵ درصد موارد دکمه ۷۵ درصد را ترجیح می‌دادند. با این حال مشخص نبود که کبوتران این دکمه را انتخاب کردند چرا که شانس بیشتری برای بدست آوردن پاداش داشت و یا صرفاً به این دلیل بود که مجموع پاداش‌های بیشتری داده بود : ۱۸ در مقابل ۶.


مقاله مرتبط: تماشا کنید: چگونه پرنده‌ها به ایجاد تاچ‌اسکرین‌های امروزی کمک کردند؟


با پیگیری این آزمایش توسط ۸ کبوتر مختلف دیگر، تیم رابرتز تنظیمات را تنظیم کرد. در حال حاظر یک دکمه ۱۲ بار روشن شده و ۹ بار پاداش داده ( ۷۵ درصد شانس گرفتن غذا) و دکمه دوم ۳۶ بار روشن شده و ۹ بار پاداش داده است (۲۵ درصد شانس).
باز هم ، هر دو دکمه گاهی اوقات با هم روشن می‌شوند. مانند اولین آزمایش ، که هنگامی که کبوترها به تنظیمات عادت کرده بودند، ترجیح بسیار قوی‌ای نسبت به دکمه ۷۵ درصد نشان دادند و در ۹۰ درصد موارد آن را انتخاب کردند. به عبارت دیگر این یک احتمال بود که اهمیت داشت.


مقاله مرتبط: مزوتوسین: هورمون عشق باعث تقویت بروز رفتارهای جامعه پسند در پرندگان می‌شود


رابرتز می‌گوید که آزمایشات نشان می‌دهد کبوتر دارای توانایی ذاتی درک احتمال است- دقیقاً همانند نخستی‌ها. والتر هربنسن در کالج ویتمن واشنگتن می‌گوید این نتیجه منطقی است. او همچنین کشف کرد که آیا کبوترها می‌توانند احتمالات را درک کنند یا نه، و همچنین هشدارهایی را اضافه کرد. او می‌گوید:

این تفاوت (۷۵:۲۵) نسبتاً قوی بود.

او فکر می‌کند که اگر تفاوت ظریف‌تر بود ، کبوتر احتمالا باید آزمایش‌های بیشتری را بگذراند تا یادبگیرد کدامیک از دو دکمه را انتخاب کند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید