انتشار این مقاله


هوش مصنوعی می‌تواند چهره شما را پس از دهه‌ها پیش‌بینی کند

دانشمندان از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند تا پیر کردن چهره را واقعی‌تر و البته ناامیدکننده‌تر از همیشه انجام دهند.

پلیس در جست‌وجوی متهمین فراری و یا افرادی که مدت‌هاست اثری از آنان نیست، باید نشانه‌ای فراتر از یک عکس قدیمی داشته باشد. هنرمندان و برنامه‌های کامپیوتری شاید تا حدودی بتوانند این کار را انجام دهند؛ اما هر دو دارای نقص‌هایی هستند. امروزه دانشمندان هوش مصنوعی پیشرفته‌ای را به کار گرفته‌اند تا پیر کردن چهره به صورت مصنوعی را، واقعی‌تر و البته ناامیدکننده‌تر از همیشه انجام دهند.


مقاله مرتبط: چهار مثالی که نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند باهوش‌تر از ما باشد!


این سیستم پیر کردن چهره از نوعی الگوریتم هوش مصنوعی به نام generative adversarial network (GAN) استفاده می‌کند. ابتدا بخش اول، تصویر چهره را دریافت کرده و چهره دیگری از همان فرد را در سن موردنظر می‌سازد. سپس بخش دوم تصویر ایجاد شده را با تصویری واقعی از فردی در سن هدف و نیز تصویر اصلی فرد مقایسه کرده و فیدبک‌هایی را به بخش اول می‌فرستد تا توانایی‌هایش را توسعه دهد. سیستم‌های پیرکننده چهره مصنوعی دیگری نیز وجود دارند که از GAN استفاده می‌کنند، با این تفاوت که تنها بر سن و ایجاد خصوصیات منطبق بر آن توجه ندارند؛ بلکه هویت فرد را نیز حفظ می‌کنند. همچنین این سیستم برخلاف بقیه سیستم‌ها، موها و شکل پیشانی را نیز تغییر می‌دهد. این موضوع در تصاویر Justin Timberlake و Kirsten Dunst مشهود است.

پیر کردن چهرهمحققان سیستم هوش مصنوعی خود را با بیش از ۱۰۰۰۰۰ تصویر از سلبریتی‌ها و مجرمان در سنین مختلف، آموزش دادند. برنامه کامپیوتری جداگانه‌ای سپس نحوه عملکرد این سیستم بر روی مجموعه متفاوتی از تصاویر را بررسی کرد. به عنوان مثال، هوش مصنوعی تصاویر افراد زیر ۳۰ سال را پیر می‌کرد به گونه‌ای که بین ۵۰ تا ۶۰ ساله به نظر برسند. در این حالت کامپیوتر نیز پس از بررسی، این افراد را به طور میانگین ۶۰ ساله (در مجرمان) و یا ۵۲ ساله (در سلبریتی‌ها) تشخیص داد. این بررسی بر روی کار پیشین صورت نگرفت، اما در این مورد، شرکت‌کننده‌های انسانی درباره اینکه تصاویر جدید چقدر نسبت به تصاویر پیشین، به چهره اصلی فرد جوان بیشتر شبیه هستند، نظر دادند. آنان از ۷۰ تا ۹ درصد، تصاویر جدید را انتخاب کردند. این نتایج، این ماه در کنفرانس Computer Vision and Pattern Recognition در Salt Lake City ارائه خواهند شد.

در نهایت، بله، شما می‌تواند این متد جدید پیر کردن چهره را روی خودتان امتحان کنید! اما از دیدن ریزش موهای خود نگران نشوید: در عوض می‌توانید دهه‌ها جلوتر را ببینید.

 

زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید