انتشار این مقاله


ویدیویی شگفت‌انگیز که نحوه پرواز کردن عنکبوت خرچنگی را نشان می‌دهد

این ویدیوی بسیار کوتاه رفتار بالن‌سواری را در عنکبوت خرچنگی نشان می‌دهد.

تعدادی از عنکبوت‌های بسیار ریز قادرند با استفاده از تار خود در جریان باد به حرکت درآیند. اکنون دانشمندان به درک چگونگی انجام این رفتار نزدیک شده‌اند. نتایج مطالعات محققین دانشگاه فنی برلین نشان می‌دهد که این عنکبوت‌ها – به خصوص عنکبوت خرچنگی – ابتدا سرعت باد را سنجیده و سپس خود را از زمین رها کرده و در جریان باد به پرواز در می‌آیند.

پرواز عنکبوت
عنکبوت خرچنگی ابتدا با بالا بردن پا سرعت باد را سنجیده و سپس خود را از تکیه‌گاه رها می‌سازد.

شمار زیادی از گونه‌های عنکبوتی این نوع رفتار شبیه به چتربازی یا بادسواری را بروز می‌دهند؛ که عنوان صحیح‌تر آن بالن‌سواری (Ballooning) است. عنکبوت‌های جوانی که در لانه‌های چندهزار نفری متولد می‌شوند، با استفاده از این تکنیک می‌توانند در محدودۀ وسیعی جابه‌جا شوند. با این که دانشمندان دهه‌ها است از رفتار بالن‌سواری آگاهی دارند؛ اما ساز و کار اصلی دخیل در این رفتار شگفت‌انگیز عنکبوت‌ها تا کنون مجهول باقی مانده بود.

مونسانگ چو (Moonsung Cho)، پژوهشگر دانشگاه فنی برلین، یکی از این گونه‌های عنکبوتی به نام عنکبوت خرچنگی (crab spider) را مورد مطالعه قرار داده است. عنکبوت خرچنگی یکی از بزرگ‌ترین گونه‌هایی است که بالن‌سواری انجام می‌دهد؛ و از همین رو، در دسترس‌ترین گونه برای مطالعه نیز محسوب می‌شود. چو تعدادی از این عنکبوت‌ها را در یک روز بادی، روی تلی از خاک رها کرد؛ تا به مشاهدۀ رفتارشان بپردازند.

آزمایش وی ثمربخش بود، به طوری که چو توانست از لحظۀ بالن‌سواری عنکبوت‌ها فیلم‌برداری نماید. نتایج مطالعۀ چو نشان می‌دهد که عنکبوت خرچنگی پیش از پرواز، ابتدا خود را با چند تار ابریشمی که خود می‌تند، به تکیه‌گاهی متصل می‌کند. عنکبوت سپس یکی از پاهایش را بالا برده و سرعت باد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.


مقاله مرتبط: آیندۀ پانسمان: تار عنکبوت با خاصیت آنتی‌بیوتیکی


در نهایت، هنگامی که زمان بلند شدن فرا می‌رسد، عنکبوت در حدود ۵۰ تار ابریشمی در هوا رها می‌کند. این تارها که در یک انتها به عنکبوت متصل‌اند، مانند بادبان عمل کرده و می‌توانند عنکبوت را به راحتی در هوا جابه‌جا کنند. هنگامی که باد شدت بیشتری می‌گیرد، عنکبوت خود را رها کرده و به پرواز در می‌آید.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید