انتشار این مقاله


فمینیست بودن برای سلامتی‌تان مفید است!

“مگه دخترها از فوتبال چیزی هم سرشون میشه.” تاریخ انقضای برخی کلیشه‌ها دیگر سر آمده است.

زنان فمینیست به صورت خودآگاه و ناخودآگاه کم‌تر تحت تأثیر کلیشه‌های جنسیتی قرار می‌گیرند. محققین بسیاری اثرات مخرب کلیشه‌ها بر افراد را ثابت کرده‌اند. به عنوان مثال؛ گفتن این جمله که پسرها معمولا در ریاضیات قوی‌تر هستند در نهایت باعث می‌شود دخترها در آزمون ریاضی نتیجه‌ی مطلوبی را کسب نکنند. کلیشه‌ها موفقیت دیگر اقلیت‌های اجتماعی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند.

جولیان ون بریین از دانشگاه Exeter انگلستان می‌گوید:

 تلاش برای از میان برداشتن اختلافات و تبعیض‌ها در محیط کار بسیار سودمند بوده است اما با این وجود نشانه‌های این چنین مشکلات پیچیده‌تر شده‌اند، مواجهه با آن‌ها برای هرکسی پیش نمی‌آید و اغلب اتفاقی هستند.

 بنابراین ون بریین و همکارانش به بررسی تأثیرات مخرب این اتفاقات بر زنان پرداختند. این تیم تحقیقاتی تعدادی داوطلب برخی با عقاید فمینیستی را استخدام کردند و از داوطلبان در مورد احساس‌شان نسبت به شناخته شدن با باورهای تیپیک عوامانه سوال شد. از هر یک از داوطلبان تست ریاضیات و کلمات مقلوب شده گرفته شد که در هر دوی آن‌ها سؤالات سخت و غیرقابل حل گنجانده شده بود. توانمندی در ریاضیات معمولا برای مردان تعریف شده است و زنان از توانایی بالاتری در بهره‌گیری از زبان برخوردار هستند. برای آن‌که کلیشه‌های جنسیتی معمول به آن‌ها یاداوری شود، در طول آزمون تصاویری برخی معمولی و برخی دیگر نشان‌دهنده‌ی نقش‌های سنتی جنسیتی مثل زنان در حال خرید یا تمیزکاری و مردان در حال ماهی‌گیری و تعمیرات، به آن‌ها نشان داده می‌شد و از آن‌ها خواسته شد تا بگویند افراد درون تصاویر در حال انجام فعالیت‌های روزمره هستند یا در حال تفریح.


مقاله‌ی مرتبط: داستان‌های ناگفته: مبارز واقعی عدالت اجتماعی


مقاومت فمینیست‌ها

بررسی‌ها نشان داد زنانی که با مفاهیم کلیشه‌ای معمول شناخته نمی‌شوند پس از مشاهده‌ی تصاویر، برای حل سوالات ریاضی تلاش بیش‌تری می‌کردند.

جنی والدمن از بلژیک می‌گوید:

همه در مقابل کلیشه‌ها مقاومت می‌کنند. در صورت مواجهه با چنین شرایطی برای آن‌که نشان دهند چه کسی هستند سعی دارند از دیگر زنان فاصله بگیرند.

در آزمایشی دیگر مسئله‌ی تراموا برای داوطلبین مطرح شد- آیا آن‌ها حاضر هستند در ازای نجات دادن جان چندین نفر جان یک نفر را بگیرند؟- مشاهدات نشان داد فمینیست‌ها پس از مشاهده‌ی عکس نشان‌دهنده‌ی نقش‌های کلیشه‌ای جنسیتی، در صورت مرد بودن آن یک نفر، تمایل بیش‌تری برای به کشتن دادن او داشتند!
این به آن معنا نیست که فمینیست‌ها از مردان متنفر هستند؛ به طور کلی تمام زن‌ها عملکرد یکسانی در مقابل آن مرد فرضی داشتند. در واقع مواجهه با کلیشه‌ها ست که فمینیست‌ها را در مقابل مردان سخت‌گیرتر می‌کند در حالی که دیدن کلیشه‌های برعکس آن‌ها را نسبت به جنسیت مذکر لطیف‌تر می‌سازد.

مقابله‌ی ناخودآگاه

نتایج نشان می‌دهد فمینیست‌ها نسبت به کلیشه‌های جنسیتی آگاه‌تر هستند. حتی در صورت مواجهه به صورت ناخودآگاه آن‌ها را رد می‌کنند. دکتر ون برین می‌گوید:

 این دسته از زنان نسبت به رخدادهای مرتبط با تفاوت‌های جنسیتی حساس‌تر بوده و راهکارهای مقابله‌ای بیش‌تری را می‌شناسند.

این مورد نشان ‌می‌دهد فمینیست‌ها نسبت به مقابله با این دسته از رخدادهای اجتماعی قوی‌تر هستند.اما اگر بتوانند بدون صرف فکر زیاد در مورد این نوع از کلیشه‌ها، با آن‌ها مقابله کنند؛ روان و تن خود را در مقابل آثار مخرب این اتفاقات محفوظ نگه خواهند داشت.  این بررسی نشان داد افراد در مقابل کلیشه‌های ناخودآگاه نیز مقاومت خواهند کرد. در تحقیقات آینده به امکان بسط دادن این نتیجه به دیگر گروه‌ها و موضوعات پرداخته خواهد شد.


مقاله‌ی مرتبط: هدی لامار: هنرپیشۀ زیبایی که فناوری بی‌سیم امروز را مدیون وی هستیم


صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید