انتشار این مقاله


مهندسی سلول‌های کلیوی برای تولید انسولین در حضور کافئین

محققان سلول‌های کلیوی را به گونه مهندسی کردند که در حضور کافئین انسولین تولید نمایند.

محققان سوئیسی و فرانسوی طی همکاری‌ باهم بیان کردند سلول‌های کلیوی ایجاد شده طی مهندسی ژنتیک که قادر به تولید انسولین هستند در حضور کافئین قادر به کاهش میزان قند خون موش‌های آزمایشکاهی می‌باشند. در مقاله‌ای منتشر شده در nature، این تیم تحقیقاتی فعالیت‌های خود و میزان موثر بودن این تلاش‌ها بر موش‌های دیابتی را شرح دادند.

افراد مبتلا به دیابت میزان قندخون بالاتری نسبت به سایر افراد دارند که سبب بروز مشکلاتی برایشان می‌شود. درمان‌های متداول برای درمان دیابت دریافت انسولین خوراکی یا تزریقی می‌باشد که با افزایش میزان انسولین خون میزان دریافت گلوکز توسط سلول‌ها را افزایش داده و نتیجتاً قند خون کاهش می‌یابد. طی این پژوهش محققان راه جدیدی برای دریافت انسولین در بدن توسط سلول‌ها یافته‌اند.


مقاله مرتبط: دیابت: آیا ژن‌درمانی می‌تواند میزان قند خون را نرمال کند؟


طی این روش به جای مصرف انسولین محققان سلول‌های بنیای کلیوی پرورش داده‌اند که توان تولید انسولین را در صورت مجاورت با کافئین دارند. تیم محققان کافئین را به عنوان ماده خارجی همراه انتخاب کردند چرا که اولاً تحقیقات زیادی روی کافئین طی این سالها صورت گرفته و ثانیاً کافئین ماده‌ای است که در بسیاری از نوشیدنی‌ها شامل قهوه و نوشیدنی‌های بدون الکل وجود دارد. نکته دیگری که به آن اشاره داشتند این بود که کافئین جز در نوشیدنی‌ها به ندرت در سایر غذا ها یافت می‌شود در نتیجه تنظیم مصرف ان اسان می‎‌باشد. سلول‌های ساخته شده توسط ماده‌ای که از آن‌ها برابر دستگاه ایمنی موش‌ها محافظت کند پوشانده شدند و سپس آنهارا وارد دستگاهی که در قسمت شکم موش‌های دیابتی کار گذاشته شده بود کردند. محققان بیان کردند که سطح گلوکز بدن پس از مصرف قند یا مواد قندی که بدن آن‌را به ساکرز تبدیل می‌کند افزایش می‌یابد. بنابراین بهترین زمان برای دادن کافئین به موش‌ها پس از خوردن غذا بود.

محققان گزارش کردند که آنها با تغییر میزان کافئین داده شده پس از خوردن غذا قادر به مشاهده سطح نسبتاً پایدار گلوکز در بدن موش‌ها شدند. برای استفاده از این دستگاه برای درمان دیابت در این افراد هنوز راه درازی وجود دارد اما محققان بیان کردند در صورت امکان استفاده از آن در بدن انسان قادر به درمان بیماری های دیگری نیز خواهیم بود.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید