انتشار این مقاله


مشاهده مستقیم بهبود سلول‌های نخاعی آسیب‌دیده با همکاری سلول‌های بنیادی

نکته قابل توجه بازگشت سریع قدرت شنا به ماهی‌ها بلافاصله بعد از تحت درمان قرار گرفتن است.

محققان دانشگاه Monash با استفاده از سلول‌های بنیادی در یک گورخرماهی که در ناحیه نخاعی خود دچار آسیب‌دیدگی شدیدی شده بود بازسازی و حرکت دوباره سلول‌های عصبی را ممکن ساختند.

پس از اینکه این تحقیق در کنفرانس جامعه سلول‌های بنیادی ملبورن مورد بررسی قرار گرفت نتیجه گیری شد که می‌توان از این سلول‌ها برای درمان افرادی که دچار فلج‌شدگی در سیستم عصبی خود هستند استفاده کرد. دکتر Jan Kaslin از دانشگاه Monash استرالیا از مدل گورخرماهی برای بررسی بازسازی سلول‌های عصبی نخاعی استفاده کرده است.

گورخرماهی یک ماهی گرمسیری است که به عنوان “بازسازی کننده های اصلی” شناخته شده اند زیرا توانایی بازسازی بسیاری از بافت ها یا اندام های خود بعد از جراحت را دارند و بدین طریق دانشمندان می توانند به بازسازی بافتی در ماهی های زنده را تماشا کنند.

دکتر Kaslin و همکارانش گروهی از سلول‌های بنیادی که به سرعت می‌توانستند تقسیم شده و سبب بازسازی طناب نخاعی ماهی شوند جدا کردند. دکتر Kaslin و همکارانش با استفاده از میکروسکوپ نوری و کانونی قادر به تصویر برداری و مشاهده بازسازی سلول‌های عصبی شدند و برای نخستین بار چگونگی حرکت، عملکرد و بازسازی را توسط این سلول‌ها مشاهده کردند.


مقاله مرتبط: ترمیم آسیب‌های نخاعی انسانی با استفاده از سلول‌های بنیادی


دکتر Kaslin توانست فرآیند سریع بازسازی سلول‌های عصبی که کمتر از دو روز در نوزاد ماهی و حدود ۲-۴ هفته در ماهی‌های بالغ طول می‌کشید را مشاهده کرده و از آن فیلمبرداری کند. دکتر kaslin بر این باور است که:‌

نکته قابل توجه بازگشت سریع قدرت شنا به ماهی‌ها بلافاصله بعد از تحت درمان قرار گرفتن بود.

محققین دو موج از بازسازی سلولی را مشاهده کردند: مهاجرت سلول‌های پیش‌ساز بنیادی به ناحیه آسیب دیده و نتیجتاً تحریک سلول‌های بنیادی حاضر در آن محل که در نهایت سبب بازسازی نورون‌های آسیب دیده و درمان می‌شد. وی با مطالعه بیشتر در مورد مولکول‌ها و ژن‌های درگیر در عملکرد این سلول‎های بنیادی بیان کرد:

بعد از این تصویربرداری و مشاهده‌های انجام شده شاهد اجرای این طرح بر روی افرادی با آسیب‌دیدگی‌های مغزی و نخاعی خواهیم بود. به عبارتی این تحقیق راه‌های جدیدی را برای درمان سلول‌های عصبی آسیب دیده انسانی را گشوده است.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید