انتشار این مقاله


حقوق والدین در برابر حقوق بیمار: درباره‌ی آسیب مغزی صحبت می‌کنیم

موارد اخیر تنش بین پزشکان و والدین را برجسته کرده است، اولویت این دو و دیدگاه‌های جهانی بسیار متفاوت می‌باشد.

مقاله‌ای جدید نگاهی به محدودیت حقوق والدین در سیستم پزشکی به هنگام  مواجهه با تصمیم گیری برای برخی از کودکان  مبتلا به آسیب مغزی انداخته است.

موافقت و ظرفیت، دو مفاهیم نیرومندی که برای تصمیم گیری های پزشکی کاملا مورد نیاز است و در تعریف، در منطقه خاکستری مغز وجود دارد. هنگامی که یک بیمار از آسیب مغزی رنج می برد، این سؤالات بیشتر مرتبط خواهد بود، و علی‌الخصوص زمانی که این فرد آسیب دیده  یک کودک باشد.

این مسئله  فقط در تصمیم گیری های پزشکی نیست، اگر فردی بخواهد از وکیل مدافعی برای چگونگی وارد شدن صدمه مغزی کمک بگیرد یا شکایتی به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود ارائه دهد، یک کودک مبتلا به آسیب های مغزی گاهی نیازمند مدافعی است که صدای او باشد. و این همان زمانی است که مناقشه منافع برای سروکار داشتن با آن سخت تر میشود و کار بالا می گیرد. همانطور که در موارد اخیری که درباره ی موارد صدمه مغزی گزارش شده دیده ایم. حال به راستی حقوق والدین یا سرپرست ها چیست و حقوق بیمار کدام است؟

آیا دو نفر یکسان هستند؟ نه به طور کامل، صرف نظر از ظرفیت، شما همیشه شخص خودِ خودتان هستید و اگر مشاهده شود که کسی به خاطر منافع فردی خود از جانب یک بیمار آسیب مغزی عمل می‌کند،  یک سرپرست  یا قیم جدید می تواند منصوب شود.

آیا والدین حرف آخر را می‌زنند؟

در نهایت، نه، والدین نمی‌توانند حرف آخر را در مورد تمام تصمیمات پزشکی که برای فرزندشان گرفته می‌شود بزنند. رضایت شما برای اکثر تصمیمات پزشکان مورد نیاز است، مگر اینکه آنها بفهمند کودک در معرض خطر جدی و بدیهی قرار دارد و سپس می توانند آن گونه که مناسب است عمل کنند. به هر حال می‌توانید از دادن رضایت در مورد درمان فرزندتان خودداری کنید، اما اگر بفهمند که شما از دریافت مراقبت‌های نجات‌بخش زندگی برای کودکتان ممانعت کرده‌اید، ممکن است به غفلت و بی توجهی متهم شوید.

به همین ترتیب، پزشکان مجبور نیستند دستورات لازم را از والدین کودکان بگیرند، با این حال به خوبی تحقیق می‌کنند و تا جایی که ممکن است به خوبی مفهوم بندی می‌نمایند. در حالی که یک تیم مراقبت بهداشتی خوب، چیزهایی را در نظر خواهد گرفت، تحقیقات انجام شده توسط خانواده یا ایده‌هایی برای درمان که خانواده می‌خواهند بیشتر در مورد آن بدانند، ولی در نهایت پرسنل تیم مسئول مراقبت استاندارد از فرزند شما هستند. شما نمی‌توانید گزینه‌های درمانی‌ای را درخواست کنید که ممکن است به دلایل خوبی و درستی رد شوند.

موارد اخیر تنش بین پزشکان و والدین را برجسته کرده است، اولویت و دیدگاه‌های جهانی بسیار متفاوت است. در حالی که گزینه‌هایی وجود دارد که می‌توانید در صورتی که از مراقبت فرزند خود ناراضی هستید تحت پیگیری قانونی قرار دهید، اما مهم است که بین آنچه که والدین می‌خواهند و آنچه کودک نیاز دارد، تمایز قائل شویم.

زمانی که افراد فاقد صلاحیت قانونی بی‌صدا می شوند، والدین یا سرپرستان آنها ممکن است صدای آنها باشند و مدافع آنها، اما صبر و شفقت نسبت به مردم نباید متوقف شود

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید