انتشار این مقاله


بیش از نیمی از آرمادیلوهای آمازون حامل جذام هستند

باکتری‌هایی که باعث جذام (یک بیماری مزمن که می‌تواند منجر به نابودی و آسیب عصبی شود) می‌شوند، از آرمادیلوها به انسان منتقل می‌شوند.مطالعه جدیدی در PLOS Neglected Tropical Diseases  نشان می‌دهد که ۶۲ درصد آرمادیلوها در قسمت غربی Pará در ایالت آمازون برزیل حامل باکتری‌های عامل جدام هستند. نشان داده شده است که انتقال مایکوباکتریوم […]

باکتری‌هایی که باعث جذام (یک بیماری مزمن که می‌تواند منجر به نابودی و آسیب عصبی شود) می‌شوند، از آرمادیلوها به انسان منتقل می‌شوند.مطالعه جدیدی در PLOS Neglected Tropical Diseases  نشان می‌دهد که ۶۲ درصد آرمادیلوها در قسمت غربی Pará در ایالت آمازون برزیل حامل باکتری‌های عامل جدام هستند.

نشان داده شده است که انتقال مایکوباکتریوم لپره از آرمادیلوها به انسان در جنوب ایالات متحده رخ می‌دهد. با این حال این حیوانات در آمازون برزیل نیز زندگی می‌کنند، جایی که بعضی از ساکنان آن‌ها را به عنوان منبع تغذیه‌ای پروتئین شکار می‌کنند. قبلا ثابت نشده بود که این حیوانات به عنوان یک مخزن طبیعی برای انتقال لپری در برزیل عمل می‌کنند یا نه.

در تحقیق جدید، جان اسپنسر، از دانشگاه ایالتی کلرادو، ایالات متحده آمریکا، و همکارانش در برزیل، مطالعه‌ای روی آرمادیلوها در Pará  انجام دادند. علاوه بر این، افرادی که در شهر کوچک Belterra زندگی می‌کنند، درباره میزان و فرکانس تماس آن‌ها با آرمادیلوها مورد بررسی قرار گرفتند. سطوح آنتی‌بادی‌های لپره در خون این افراد اندازه‌گیری شد.

DNA از طحال ۱۶ آرمادیلو که توسط شکارچیان محلی گرفته شده بود استخراج شد. ۱۰ حیوان، یا ۶۲٪، به مایکوباکتریوم لپره آلوده بودند. از ۱۴۶ نفر که در Belterra مورد بررسی قرار گرفتند، ۷ نفر مبتلا به جذام  بودند. علاوه بر این، ۹۲ نفر یا ۶۳ درصد از جمعیت، آنتی بادی ضد لپری مثبت داشتند، که نشان دهنده‌ی قرار گرفتن در معرض باکتری‌ها است. کسانی که بیشتر گوشت آرمادیلو مصرف می‌کردند نسبت به کسانی که کمترین میزان مصرف گوشت را داشتند سطح بالاتری از آنتی بادی نشان دادند.

محققان می‌گویند:

از آن جایی که آرمادیلوهای زیادی در بسیاری از مناطق روستایی در برزیل وجود دارند و میزان تشخیص مورد جدید در انسان در منطقه آمازون هیپر آندمیک شناخته شده است، احتمال دارد که معرفی M. leprae در آرمادیلوها به علت تعامل با انسان‌های آلوده یک رویداد جدید نباشد.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید