انتشار این مقاله


سندرم تخمدان پلی کیستیک با سلامت مادر حین حاملگی ارتباط دارد

دختران زنانی که در دوران حاملگی سیگار کشیده یا اضافه وزن داشته باشند، بیشتر مستعد سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند.

طبق یافته‌های مطالعه‌ی اخیر، دختران زنانی که در دوران حاملگی سیگار کشیده یا اضافه وزن داشته باشند، بیشتر مستعد سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند. سندرم تخمدان پلی کیستیک یک نفر از هر ده زن را درگیر کرده و شایع‌ترین علت ناباروری زنان محسوب می‌شود. این عارضه به طور معمول با کیست‌های تخمدان، چرخه‌های قاعدگی نامنظم و میزان بالای تستوسترون شناخته می‌شود. علل اصلی سندرم ناشناخته هستند؛ اما طبق شواهد موجود، فاکتورهای محیطی می‌توانند آغازگر این شرایط در رحم باشند.

Heiddis Valgeirsdottir از دانشگاه آپسالا در سوئد و همکارانش برای ارزیابی این نظریه، پرونده‌ی حاملگی همه‌ی زنانی را که بین سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۹۵ دختر به دنیا آورده بودند، مطالعه کردند. آن‌ها این اطلاعات را با وضعیت سلامت دختران‌شان در زمان فعلی که در دهه‌ی سوم و چهارم زندگی‌شان هستند، مطابقت دادند. محققان متوجه شدند دختران زنانی که حین حاملگی اضافه وزن داشته یا چاق بودند، ۱.۵ تا ۲ برابر بیشتر از سایرین به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا شده بودند.

به گفته‌ی Paolo Giacobini از مؤسسه‌ی ملی سلامت و تحقیقات پزشکی فرانسه، اضافه وزن حین حاملگی میزان تستوسترون را افزایش داده؛ بر جنین تأثیر گذاشته و منجر به سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌شود. تیم او در حال حاضر بر وقوع یا عدم وقوع این مکانیسم در موش مطالعه می‌کند. طبق مطالعه، خطر سندرم تخمدان پلی کیستیک برای دختران مادرانی که حین حاملگی روزانه بین ۱ تا ۹ سیگار مصرف می‌کردند، ۱.۳ برابر بیش‌تر بود. احتمالاً علت این امر آسیب وارده بر تخمدان‌های جنین بر اثر دود سیگار است.


مقاله‌ی مرتبط: بالاخره علت سندرم تخمدان پلی‌کیستیک کشف شد


سرشت یا پرورش

برای درک دقیق مکانیسم‌های این بیماری، تحقیقات زیادی لازم است. با این که به نظر می‌رسد ژن‌های خاصی مرتبط با این عارضه هستند، این ژن‌ها پاسخگوی همه‌ی ماجرا نمی‌توانند باشند.

Robert Norman از دانشگاه Adelaide در استرالیا

اخیراً در مطالعه‌ای محققان متوجه شدند برخی مواجهه‌های محیطی در رحم –هم‌چون میزان بالای هورمون آنتی‌مولرین- خطر بیماری را در جنین‌های دختر افزایش می‌دهند. به گفته‌ی Norman، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک برای مدت طولانی در عرصه‌ی پزشکی نادیده گرفته شده است؛ اما این شرایط در حال تغییر است. او یکی از نویسندگان اولین گایدلاین بین‌المللی این بیماری است که هفته‌ی آینده منتشر خواهد شد.

این اولین بار است که در مورد چگونگی تشخیص و درمان بیماران این عارضه به یک توافق بین‌المللی رسیده‌ایم. این گایدلاین محتوی جزئیات مبتنی بر شواهد در مورد چگونگی مدیریت ناباروری، چاقی، دیابت، بیماری قلبی، اختلالات خواب، اضطراب، افسردگی، مشکلات جنسی و سایر علائم احتمالی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک خواهد بود.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید