انتشار این مقاله


پانسمانی جدید برای دیابتی‎ها

محققان پانسمانی جدید برای افراد دیابتی تهیه کرد‎ه‎اند که علاوه بر نداشتن ضرر، به افزایش سرعت بهبودی زخم نیز کمک می‎کند.

محققان دانشگاه نورس‎وسترن پانسمان جدیدی را تهیه کرده و معتقدند که نه‎تنها این پانسمان به راحتی تعویض میشود بلکه می‎تواند قدرت بهبودی بدن را نیز افزایش دهد.

تاول زدن پا به‎علت کفش جدید یک اتفاق کاملا عادی برای مردم است اما برای افراد دیابتی می‎تواند به بهای جان‎شان تمام شود. یک چیز خوش‎خیم مانند تاول به راحتی می‎تواند به عفونت تبدیل شود که نیازمند جراحی‏ها و درمان‎های متعدد است. در بعضی مواقع شدت عفونت به‎حدی بالاست که قطع عضو تنها راه پیش‎روی خواهد بود.

محققان دانشگاه ذکر شده با تهیه‎ی این پانسمان امیدوارند که نه تنها قدرت بهبودی زخم برای افراد دیابتی افزایش یابد بلکه بتوان به وسیله‎ی آن از راهکارهای درمانی که برای از بین بردن عفونت ایجاد شد استفاده می‎شود نیز پیشگیری کرد.


مقاله‎ی مرتبط: انواع دیابت: دیابت فقط دو نوع نیست!


طی آزمایشات انجام شده روی افراد مشاهده شد که این پانسمان زخم‎های افراد دیابتی را ۳۳% سریع‎تر نسبت به پانسمان‎های معروف دیگر در بازار بهبود می‎دهد.

این پانسمان از قدرت بهبودی خود بدن استفاده کرده و نیاز به استفاده از دارو‎ها یا مواد دیگر نخواهد بود.

باید دانست که در پوست بخشی از یک پروتئین در بهبودی زخم‎های بدن نقش دارد. محققان دانشگاه نورس‎وست توانستند این بخش از پروتئین خاص را در یک مولکول آنتی‎اکسیدان جای دهند که این مولکول می‎تواند با دمای بدن خود‎به‎خود فعال شده و سیستم بدن را برای ساخت بافت جدید به جای بافت از دست رفته تحریک کند. این پروسه باعث افزایش روند بهبودی می‎شود.

این پانسمان چگونه کار می‎کند؟

این پانسمان برای اولین بار به شکل مایع و مستقیما بر روی زخم قرار گرفت و به محض اینکه با دمای بدن تماس پیدا کرد تبدیل به حالتی جامدتر یعنی حالت ژلی مانند شد. این تبدیل شدن حالت مایع به ژل در عرض چند ثانیه نشان دهنده‎ی این است که این پانسمان می‎تواند آسیب را در همان شکل خاص زخم دربر بگیرد.

تعویض این پانسمان از دیگر نکات قابل توجه است. بقیه‎ی پانسمان‎ها به هنگام تعویض زخم را دوباره تحریک کرده و منجر به ایجاد درد می‎شوند در حالی که این پانسمان به آرامی و به وسیله‎ی مقداری سالین از زخم، بدون کندن هیچ‎گونه پوست یا بافت دیگر جدا شده و تعویض می‎شود.

نیاز به بهبودی:

برای افراد دیابتی بهبودی سریع زخم یک اصل بسیار مهم تلقی می‎شود.

دلیل اول این است که بیماران دیابتی می‎توانند حس ناحیه‎ای از دست یا پا را از دست بدهند، حتی اگر میزان قند خون آن‎ها در حالت کنترل شده و عادی باشد. این از دست دادن حس در انتهای اندام‎ها بدین معنیست که کوچکترین زخم یا تاول می‎تواند به بدترین حالت ممکن برسد بدون اینکه بیمار خود متوجه آن شود.

میزان قند خون بالاتر از حد نرمال می‎تواند محیط مناسبی را برای عفونت ایجاد کند. اگر میزان قند خون فرد دیابتی به بهترین نحو کنترل شده باشد بازهم با میزان قند خون نرمال یک فرد غیردیابتی یکی نیست. این بدین معناست که گلوکز اضافی در انتهای اعصاب ساخته و تجمع می‎یابد، میزان جریان خون را کاهش می‎دهد و مانع بهبودی زخم می‎شود.

روزینا لوسی‎بلو که یک بیمار مبتلا به دیابت نوع ۱ می‎باشد، می‎گوید:

۵ سال پیش یک عمل جراحی داوطلبانه داشتم که زخم حاصل از آن به درستی بهبود پیدا نکرد. نتیجه‎ی این جراحی یک تاول بود که در طول مدت تبدیل به یک سوراخ در پای چپ من شد.

لوسی‎بلو بعدها دچار سپسیس شده و عفونت تهدید کننده‎ای در بدنش پیدا شد. برای کمک به او از wound VAC برای برای تحریک ساخت بافت جدید به جای بافت از دست رفته استفاده شد.

wound VAC یکی از راهکارهای درمانی است که باعث می‎شود فشار موجود در اطراف زخم کاهش یافته و روند بهبودی تسریع شود. این راهکار درمانی نیازمند زمان بیشتر بوده و گران قیمت است.

پانسمان‎های جدید دارای تکنولوژی پیشرفته‎ای هستند بدین معنا که به سلول‎های آسیب دیده سیگنالی ارسال کرده و آن‎ها را تحریک می‎کند تا تغییر شکل یافته و مهاجرت کرده و درنهایت به یکدیگر بچسبند.

پروتئین ذکر شده که برای بهبودی زخم لازم است و همچنین در این پانسمان نیز به‎کار رفته است، A5G81 نام دارد.

برای تهیه‎ی این بخش مهم از پروتئین، محققان و مهندسان در آزمایشگاه مشغول ساخت شیمیایی این عنصر حیاتی شدند. این بدین معناست که می‎توان بعدها بازهم این بخش از پروتئین را با هزینه‎ی کمتری تهیه کرد.

تنها نگرانی درباره‎ی این پانسمان‎ها این است که ممکن است منجر به سرطان یا بیماری‎های ناخواسته‎ی دیگری شوند که خوشبختانه محققان این فرضیه را رد کرده و معتقدند که این پانسمان جدید و نجات‎دهنده هیچ‎گونه عوارضی مانند سرطان و سایر بیماری‎ها ندارد.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید