انتشار این مقاله


چرا نباید از اشتباه کردن بترسید؟

اگر خطا نمی‌کنید، پس در واقع کاری انجام نمی‌دهید.

اگر خطا نمی‌کنید، پس در واقع کاری انجام نمی‌دهید. من بر این عقیده‌ام که فرد عمل‌کننده، خطا می‌کند. 

                                                                                                                                         – مربی جان وودن 

این دو جمله تبدیل به ذکری شده که گاها موجب می‌شود انسان‌ها ترس خود را کنار بگذارند.

در کتاب “چگونه شبیه مربی وودن باشیم” به نویسندگی Pat Williams، مربی وودن توضیح می‌دهد که چرا او بعضی مواقع در صورتی که بازیکنان به اندازه کافی هنگام تمرین مرتکب خطا نمی‌شدند، ناراحت می‌شد:

من می‌خواستم که بازیکنانم فعال باشند، می‌خواستم انجام‌گر و اغازکننده باشند. من نمی‌خواستم که آن‌ها نگران خطا کردن باشند. هدف من این بود که آن‌ها برای گسترش دادن حصارهایشان، اشتباه کنند. اگر ما اشتباه نمی‌کردیم، به اندازه کافی روی لبه نبوده‌ایم. اگر ما به دیوار توانایی‌هایمان فشار وارد نمی‌کردیم، به این معنی بود که به خوبی تمرین نمی‌کنیم. در هنگام مسابقات است که باید در دوربرگردان‌ها از سرعتمان بکاهیم، نه در زمان تمرین‌ها.

در کتاب ” وودن در مقام رهبری“، نوشته شده توسط Steve Jamison، مربی بیان می‌کند که چگونه رهبری و کار، نیازمند این نوع تفکر است:

یک تیم بسکتبال که برای خطا کردن، ریسک نمی‌کند، نمی‌تواند رقیبان را شکست دهد. این موضوع در مورد هر سازمان دیگری یکسان است. خطاها و اشتباهات بخشی از پروسه‌ی رقابت در ورزش‌، کار و جاهای دیگر است. با ترس اشتباه کردن زندگی نکنید.

در ورزش، برای بهره‌مندی از یک فرصت، باید بلافاصله وارد عمل شوید. در هر سازمانی، زمانی که صحبت از فرصت‌ها می‌شود، زمان از اهمیت زیادی برخوردار است.


مقاله مرتبط: تا زمانی که دیگران را متهم به اشتباه نکنید، شکست نخورده‌اید


تردید، عدم اطمینان، دودلی و ترس از شکست ویژگی‌های یک رهبری خوب نیستند.

یک رهبر باید نوآوری داشته باشد – جرئت گرفتن تصمیمات، عمل کردن و اشتیاق و قدرت ریسک کردن به ازای شکست خوردن را داشته باشد و حتی اگر دیگران مخالف نظر او باشند، محکم بایستد.

اشتباهات در نتیجه عمل کردن بوجود می‌آیند، اما موفقیت نیز از همین مسیر به دست می‌اید.

                                                                                                                                                                  – مربی جان وودن

مربی وودن اعتقاد داشت که فردی که از ریسک کردن به ازای شکست خوردن می‌ترسد، به ندرت به موفقیت می‌رسد. و تنها شکست واقعی، زمانی است که نیاز به عمل کردن وجود دارد اما عملی به انجام نمی‌رسد.

در کتاب “وودن در مقام رهبری”، مربی این قاعده ساده را تفسیر می‌کند:

من بارها به تیم خود گفتم: سریع باشید، اما عجله نکنید. منظور من این بود که برای تصمیم گرفتن، اقدام به عمل کنید، تصمیمتان را بگیرید و آن را به انجام برسانید.

شکست در “عمل کردن” اغلب بزرگترین نوع شکست است. سریعا شروع به عمل کنید اما بی دقتی نکنید و یا با عجله رفتار نکنید که در غیر این صورت احتمال اشتباه بیشتر است. من در مورد کارهای خودم نیز این توصیه را دنبال می‌کنم. از اشتباه کردن، و حتی از شکست، نترسید.


مقاله مرتبط: در مسیر موفقیت فعالیت‌های اشتباه انجام ندهید


در کتاب “وودن: مشاهده‌ای به طول عمر از داخل و خارج زمین بازی” به نویسندگی خود وودن و استیو جمیسون، مربی توضیح می‌دهد که در زمانی که تصمیماتش درست نتیجه نمی‌دادند، چه کاری می‌کرد:

شما هموراه می‌توانید به عقب برگردید و ببینید کجا ممکن است کاری را متفاوت انجام داده باشید، این یا آن را تغییر داده باشید. اگر می‌توانید چیزی یاد بگیرید، مشکلی نیست، اما هرگز خودتان را خارج از گود قضاوت نکنید. این عمل، کاری بیهوده است. اگر من بازیکنی را در جریان یک بازی در UCLA تعویض کنم، و بازیکن جدید بلافاصله اشتباهی مرتکب شود، آیا تصمیم من نادرست بوده است؟ قطعا نه.

فقط این تصمیم نتیجه‌بخش نبوده است. این تصمیم من بر اساس تجربه‌های گذشته من بوده است و احساسات در آن دخیل نبوده‌اند. همه کارها همواره نتیجه‌بخش نیستند. این موضوع در زندگی نیز صدق می‌کند. آیا نگران آن بودن، در مورد آن شکایت کردن، آن را تغییر می‌دهد؟ نه، فقط زمان شما را هدر می‌دهد.

روی آماده شدن تمرکز کنید؛ وارد عمل شوید و در صورتی که نتایج مورد رضایتتان نیست، هرگز خودتان را متهم نکنید.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید