انتشار این مقاله


لکه‌های سفید روی دندان : ۱۱ نکته برای درمان

اگرچه ممکن است لکه‌های سفید روی دندان نامطلوب باشد، اما به ندرت نیاز به نگرانی از نقطه‌نظر پزشکی دارد.

دلایل احتمالی متعددی برای لکه‌های سفید روی دندان وجود دارد؛ از جمله فلوروزیس دندان، هیپوپلازی مینای دندان، بهداشت دندان ضعیف، و خوردن بسیاری از غذاهای اسیدی یا قندی.

اگرچه ممکن است لکه‌های سفید روی دندان نامطلوب باشد، اما به ندرت نیاز به نگرانی از نقطه‌نظر پزشکی دارد. در این مقاله به دلایلی نگاه می‌کنیم که چرا مردم ممکن است لکه‌های سفید روی دندان خود داشته باشند و ۱۱ نکته برای درمان و جلوگیری از آن‌ها ارایه می‌دهیم.

علل

چند دلیل ممکن برای لکه های سفید بر روی دندان وجود داشته باشد.

یک علت شایع فلوروز دندانی است.

معمولا افراد وقتی کم سن و سال هستند به فلوروز دچار می‌شوند اگر فلوراید بیش از حد به عنوان یک کودک مصرف کنند.

یکی دیگر از علل رایج، هیپوپلازی مینای دندان است.

این وضعیت زمانی رخ می دهد که مینای دندان شخص به درستی شکل نمی‌گیرد. همانند فلوروز، تنها در دوران کودکی هنگامی که دندان فرد هنوز در حال رشد است، هیپوپلازی رخ می دهد. با این حال، این مورد می‌تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

علت دیگر لکه های سفید روی دندان ها عبارت است از ضعیف بودن بهداشت دهان و دندان، به ویژه هنگامی که کسی مقدار زیادی غذاهای اسیدی و قندی مصرف می‌کند.

درمان‌ها

چندین درمان ممکن برای لکه‌های سفید روی دندان‌ها وجود دارد. مناسب بودن این درمان‌ها ممکن است به علت اصلی لکه‌های سفید و شرایط دندان‌های شخص بستگی داشته باشد.

۱.هم سطح کردن مینای دندان

در طی این روند، دندان‌پزشک مقدار کمی از مینای دندان را می ساید تا ظهور لکه‌های سفید را کاهش دهد. این رفتار حرفه‌ای به طور معمول با سفید کردن دندان دنبال می‌شود که می‌تواند باعث شود که دندان‌ها بیشتر یکنواخت ظاهر شوند.

۲.  سفید کردن دندان‌ها

سفید کردن دندان می‌تواند به کاهش ظاهر لکه‌های سفید و لکه‌های دیگر کمک کند. انواع مختلفی از محصولات سفید کننده، مانند نوار و خمیر، در دسترس هستند. مردم می‌توانند این محصولات را به صورت آنلاین خریداری کنند.

افرادی که دارای لکه‌های سفید هستند می‌توانند یک دندان‌پزشک برای درمان تخصصی سفیدی دندان ببینند.

این روش درمانی سفیدکننده تر و موثرتر به نظر می‌آید.

۳. روکش دندان‌پزشکی

روکش دندان پوششی ضخیم و محافظ است که به سطح جلویی دندان‌هایشخص متصل می‌شود. آن‌ها می‌توانند لکه‌های سفید و دیگر لکه‌ها را به طور موثر پنهان کنند.

روکش دندان تنها در یک مطب دندان‌پزشکی در دسترس هستند و باید به صورت حرفه‌ای نصب شوند.بنابراین می‌تواند گران باشد.

۴.فلوراید موضعی

دندانپزشک ممکن است فلوئورید موضعی را برای دندان‌های افراد مبتلا به هیپوپلازی مینا اعمال کند. ممکن است باعث ایجاد مینا بر روی دندان‌ها شود و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند

۵. رزین کامپوزیت

برای افراد مبتلا به هیپوپلازی مینا دندانپزشک ممکن است رزین کامپوزیتی را برای پر کردن حفره ها و مینای دندان های خارجی اعمال کند. اگر مردم تعداد زیادی لکه سفید روی دندان داشته باشند این درمان مناسب تر است.

۶. استفاده از آب آزاد فلورید

برای کودکانی که در درجه اول از شیر خشک تغذیه می‌کنند،  تولید شیر خشک از آب بدون فلوراید ممکن است به جلوگیری از انباشته شدن اضافی فلورید در دندان کمک کنند.

۷. استفاده از مقدار مناسب خمیر دندان

برای کودکان زیر سن ۳ سالگی، والدین باید اطمینان حاصل کنند که از بیش از یک لک خمیر دندان استفاده نمی‌شود ، یعنی اندازه یک دانه برنج روی مسواک استفاده می‌شود.

برای کودکانی که بیش از ۳ سال سن دارند ، مراقبان باید اطمینان حاصل کنند که بیش از اندازه نخودفرنگی استفاده نمی‌کنند.

کودکان کم‌سن و سال اغلب نمی‌توانند خمیر دندان را تمیز کنند، بنابراین استفاده از مقدار کم می‌تواند به کاهش استفاده کلی فلوراید آن‌ها کمک کند. نظارت بر مسواک زدن کودک می تواند این اطمینان را حاصل کند که آنها از مقدار مناسب خمیر دندان استفاده می‌کنند و بیش از حد نبلعیده اند.

۸.آزمایش سلامت آب

اگر خانه های خود را به چاه های خصوصی متصل کرده‌اید، باید سالانه آنها را برای اندازه گیری فلوراید آزمایش کنید. این سیاست برای هر کسی که بچه های جوان دارد، حیاتی است زیرا سطح فلوراید طبیعی می‌تواند در مکان های مختلف متفاوت باشد.

۹.مکمل فلوراید

ADA توصیه می کند مکمل های فلوراید غذایی برای کودکان بین ۶ ماه و ۱۶ ساله در مناطق بدون آب فلوراید که خطر ابتلا به پوسیدگی دندان دارند، تجویز شود. این مکمل ها فقط در هنگام تجویز باید استفاده شوند نه خودسرانه.

۱۰. کاهش غذاها و نوشیدنی های شیرین و اسیدی

مینای دندان می تواند آسیب ببیند و خطر پوسیدگی دندان با بعضی از غذاها و نوشیدنی ها، به ویژه آنهایی که قند یا اسید زیادی دارند، افزایش یابد.

غذاها و نوشیدنی هایی که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

آب مرکبات و میوه‌هایشان، مانند گریپ فروت، لیمو و پرتقال

آب نبات های سخت و شیرینی های دیگر

سودا و سایر نوشیدنی ها با قند زیاد، از جمله نوشیدنی های ورزشی

در حالی که گاهی اوقات خوردن این غذاها و نوشیدنی ها ممکن است بی ضرر باشد، خوردن بیش از حد بسیاری از آنها می تواند منجر به آسیب و ضایعات، از جمله لکه‌های سفید شود.

نوشیدن آب پس از مصرف این غذاها می‌تواند به شستن آنها از دندان ها و کاهش شانس آسیب رساندن به آنها کمک کند. نوشیدن از طریق نی نیز ممکن است کمک کند.

۱۱. دیدن یک دندان‌پزشک

هر کسی که نگران سلامت دندان خود یا فرزندش باشد ، باید با یک دندان‌پزشک صحبت کند.

اگرچه لکه‌های سفید روی دندان ممکن است  نامطلوب باشند اما معمولا دلیل نگرانی نیستند. با این حال، افراد با هیپوپلازی مینای دندان ممکن است در معرض خطر افزایش خطر آسیب و پوسیدگی دندان قرار بگیرند.

اگر کسی متوجه شود که لکه‌های سفید روی دندان‌هایش در اندازه یا عدد تغییر می‌کنند، و  یا دردی در دندان احساس می‌کند، باید دندان‌پزشک آن‌ها را ببیند.

یک دندان‌پزشک می‌تواند علائم و شرایط را ارزیابی کرده و در صورت لزوم یک برنامه درمانی راتوصیه کند.

چشم انداز

افراد به ندرت نیاز به نگرانی بیش از حد در مورد لکه‌های سفید در دندان هایشان دارند و در صورت تمایل می‌توانند برای اهداف آرایشی آن را درمان کنند.

یک دندانپزشک می تواند مداخلات مانند سفید کردن حرفه ای یا استفاده از روکشها را توصیه کند تا دندان ها در رنگ های یکنواخت ظاهر شوند.

هر کسی که در مورد لکه‌های سفید روی دندان ها نگران باشد، باید دندانپزشک خود را برای معاینه دیدار کند.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید