انتشار این مقاله


نشانه مغز سالم چیست؟

چرا برخی از افراد جوان‌تر یا پیرتر از سن واقعی خود احساس می‌کنند؟

تحقیق جدیدی نشان می‌دهد جوان‌تر از سن خود احساس کردن نشانه‌ای از سلامت مغز است. اسکن مغز نشان داده است که کسانی که جوان‌تر از سن خود احساس می‌کردند، ماده‌ خاکستری در نواحی حیاتی مغزشان افزایش یافته است. آن‌ها همچنین در تست‌های حافظه عملکرد بهتری داشتند و علائم افسردگی کم‌تری از خود نشان می‌دادند. ممکن است مردم بتوانند از طریق درک مستقیم سن مغزشان را احساس کنند.


مقالۀ مرتبط: افسردگی، مشکلات حافظه و افزایش سن مغز


چرا برخی از افراد جوان‌تر یا پیرتر از سن واقعی خود احساس می‌کنند؟

برخی از احتمالات شامل حالت افسردگی، تفاوت‌های شخصیتی یا سلامتی جسمی می‌باشد. با این حال، هیچ‌کس فرایندهای پیری مغز را به عنوان دلیل احتمالی برای تفاوت‌های سن درونی مورد بررسی قرار نداده است.

بسیاری از افراد جوان‌تر یا پیرتر از سن واقعی خود احساس می‌کنند که روانشناسان آن را سن فردی یا سن درونی می‌نامند.

محققان از ۶۸ فرد سالم ۵۹ تا ۸۴ ساله درباره‌ی سن واقعی و درونی‌شان سوال کردند. اسکن مغز مقدار ماده‌ خاکستری را در نواحی مختلف مغز اندازه‌گیری کرد.
نتایج بدین صورت بود که افرادی که جوان‌تر احساس می‌کردند ویژگی ساختاری مغز جوان را داشتند. مهم این است که این اختلافات زمانی قوی باقی می‌مانند که سایر عوامل احتمالی از جمله شخصیت، سلامت فردی و ذهنی، علائم افسردگی یا عملکردهای شناختی در نظر گرفته شوند.

از سوی دیگر، احساس پیری کردن می‌تواند نشانه‌ای باشد برای زمان شروع ایجاد تغییرات برای بهبود سلامت مغزی. اگر کسی پیرتر از سن خود احساس کرد، می‌تواند نشانه‌ای باشد تا سبک زندگی، عادت‌ها و فعالیت‌هایش را که می‌تواند در پیری مغز دخیل باشد را ارزیابی کند و اقدامات لازم را برای مراقبت بهتر از سلامت مغز به کار گیرد.


مقالۀ مرتبط: ورزش کردن با سلامت مغز ارتباط مستقیم دارد!


آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید