انتشار این مقاله


۱۵ ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی

یک سیستم ایمنی قوی سبب سالم ماندن فرد می‌شود. آیا غذاهای خاصی وجود دارند که سبب تقویت سیستم ایمنی شوند؟

یک سیستم ایمنی قوی سبب سالم ماندن فرد می‌شود. آیا غذاهای خاصی وجود دارند که سبب تقویت سیستم ایمنی شوند؟

سیستم ایمنی متشکل از ارگا‌ها،سلول‌ها و پروتئین های می‌باشد. همه این عوامل در کنار هم و با کمک هم با پاتوژن ها که شامل ویروس‌ها،باکتری‌ها و سایر اجسام خارجی که سبب بیماری می‌شوند مبارزه می‌کنند.

زمانیکه سیستم ایمنی با عوامل بیماری‌زا مواجه می‌شود پاسخ ایمنی آزاد می‌کند. سیستم ایمنی آنتی بادی ‌هایی آزاد می‌کند که این آنتی‌بادی‌ها به آنتی‌ژن‌های موجود بر سطح پاتوژن ‌ها متصل می‌شوند.

استفاده از برخی موادغذایی خاص در رژیم‌غذایی سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. با شناخت و گنجاندن این ۱۵ ماده غذایی در برنامه غذایی خود از اثرات آن روی سیستم ایمنی برخوردار شوید.

کدام غذاها سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند؟

یک رژیم‌غذایی سالم و متعادل نقش حیاتی در سالم ماندن شخص ایفاد می‌کنند. غذاهای زیر ممکن است به تقویت بیشتر سیستم ایمنی کمک کنند.

۱.بلوبری

بلوبری داری فلاونئیدی خاص به نام آنتسیانین است که جزو آنتی اکسیدان‌ها بوده و آنتی‌اکسیدان‌ها سبب بهبود عملکرد سیستم ایمنی می‌شوند. یک مطالعه ۲۰۱۶ نشان داد که فلاونوئیدها نقش مهمی در سیستم ایمنی بدنو قسمت دستگاه تنفسی دارند.

تحقیقات نشان داده است که افرادی که دارای فلاونوئید در برنامه غذایی خود هستند به میزان کمتری در معرض عفونت‌های تنفسی بوده و کمتر دچار سرماخوردگی‌های معمول ‌می‌شوند.

۲.شکلات تلخ

شکلات تیره حاوی آنتی اکسیدانی به نام تئوبرومین است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی با محافظت از سلول های بدن از رادیکال های آزاد کمک کند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که بدن وقتی که غذا را تجزیه می کند یا با آلودگی ها تماس پیدا می‌کند آزاد می‌کند.

رادیکال های آزاد می توانند به سلول های بدن آسیب برسانند و ممکن است منجر به بیماری شوند.علیرغم منافع شکلات تلخ برای سیستم ایمنی این ماده دارای کالری بالا و چربی اشباع شده است بنابراین رعایت حد اعتدال در مصرفش ضروی است.

۳.زردچوبه

زردچوبه یک ادویه زرد رنگ است که بسیاری از مردم در آشپزی از آن استفاده می کنند. همچنین در بعضی از داروهای جایگزین وجود دارد. مصرف زردچوبه ممکن است پاسخ ایمنی فرد را بهبود بخشد. این امر به علت وجود کورکومین که ترکیبی از زردچوبه است می‌باشد.

طبق مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ کورکومین هم اثر آنتی اکسیدانی و هم اثر ضدالتهاب دارد.

۴.ماهی های چرب

ماهی سالمون، ماهی تن، پیلکارد و سایر ماهی های چرب منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۴، مصرف طولانی مدت اسید های چرب امگا ۳ ممکن است خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) را کاهش دهد.

 RA یکی از بیماری های خودایمنی مزمن است که زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی به اشتباه به بخش‌های سالم بدن حمله می‌کند.

۵.بروکلی

بروکلی منبع دیگری از ویتامین C است. همچنین حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند سولفورفان می باشد. به همین دلیل، انتخاب خوبی از سبزیجات است که به طور مرتب مصرف شوند تاسبب بهبود عملکرد سیستم ایمنی شوند.

۶.سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین غنی از بتا کاروتن است که یک نوع آنتی اکسیدان است که پوست رنگ سیب زمینی را نارنجی جلوه می دهد. بتا کاروتن منبع ویتامین A است. به پوست کمک می کند تا سالم باشد و حتی ممکن است از آسیب های پوستی از اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت کند.

۷.اسفناج

اسفناج می‌تواند سبب بهبود عملکرد سیستم ایمنی شود چرا که بعضی مواد مغذی مهم و آنتی اکسیدان ها را دارا می‌باشد که شامل:

  • فلاونوئید
  • کاروتونئید
  • ویتامین c
  • ویتامین D.

است.ویتامین Cو D سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند.همچنین تحقیقات نشان داده که فلاونئید ها می‌تواند سبب جلوگیری از سرماخوردگی در بین اشخاص بشود.

۸.زنجبیل

مردم از زنجبیل در انواع غذاها و دسرها و همچنین در چای استفاده می کنند. بر اساس یک بررسی، زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است و احتمالا به نفع سلامتی است.

با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا تأیید کند که آیا زنجبیل می تواند به طور موثر از بیماری جلوگیری کند یا خیر.


مقاله مرتبط:کاهش درد: زنجبیل یا دارو؟


۹.سیر

سیر ممکن است به جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند.سیر یک نسخه خانگی معمول برای جلوگیری از سرماخوردگی و بیماری های دیگر است. یک تحقیق به بررسی اینکه مصرف مکمل سیر حاوی آلیسین موجب کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی می‌شود پرداخت.

گروه مصرف‌‌کننده دارونماها به میزان دو برابر بیشتر نسبت به کسانی که مکمل سیر استفاده کرده بودند به سرماخوردگی دچار شدند با این حال، محققان نتیجه گرفتند که تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا سیر میتواند از جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند یا خیر.

۱۰.چای سبز

چای سبز حاوی مقدار کمی از کافئین است، بنابراین مردم می توانند از آن به عنوان جایگزینی برای چای سیاه یا قهوه استفاده کنند. نوشیدن آن همچنین ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کند. چای سبز مانند فلفل های سبز، می تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد.

۱۱.کفیر

کفیر یک نوشیدنی تخمیری است که حاوی کودهای زنده باکتریایی است که برای سلامت مفید هستند. تحقیقات اولیه نشان می دهد که نوشیدن کفیر ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کند.

بر اساس بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۷، مطالعات مختلف نشان داده‌اند که مصرف منظم کفیر می تواند به موارد زیر کمک کند:مبارزه با باکتری‌هاکاهش عفونتکاهش فعالبت آنتی اکسیدان‌هااکثر پژوهش‌هایی که این را پشتیبانی می کند بر روی حیوانات یا آزمایشگاه انجام شده است. محققان باید مطالعات بیشتری انجام دهند تا بدانند که چگونه کفیر ممکن است از بیماری در انسان جلوگیری کند.

۱۲.تخمه آفتابگردان

تخمه های آفتابگردان می توانند به عنوان چاشنی خوشمزه‌ای به سالاد یا کاسه های صبحانه اضافه شوند. آنها منبع غنی ویتامین E، یک آنتی اکسیدان هستند. همانند سایر آنتی اکسیدان ها، ویتامین E باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی می شود.

این کار با مبارزه با رادیکال های آزاد انجام می شود که می تواند به سلول ها آسیب برساند

.۱۳. بادام زمینی

بادام زمینی یکی دیگر از منابع عالی ویتامین E است. که حاوی منگنز، منیزیم و فیبر هستند. یک انگشت کوچک یا یک چهارم یک فنجان بادام، یک میان وعده سالم است که میتواند برای سیستم ایمنی مفید باشد.

۱۴. پرتقال یا کیوی

پرتقال و کیوی منابع خوبی از ویتامین C هستند که ویتامینی است که بسیاری از مردم زمانی که احساس سرماخوردگی می کنند از آن استفاده می‌کنند.

در حالی که دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چگونه این اتفاق می‌افتد باابنحال، ویتامین C می تواند مدت زمان علائم سرماخوردگی را کاهش دهد و عملکرد ایمنی بدن انسان را بهبود بخشد.

۱۵. فلفل قرمز

برای افرادی که به خاطر شکر از مصرف میوه‌ها اجتناب می‌کنند فلفل قرمز یک منبع جایگزین عالی ویتامین C هست. با توجه به مطالعات انجام شده در مورد روش های پخت و پز، سرخ کردن و کباب کردن، هر دو از مواد غذایی حاوی فلفل قرمز بهتر از بخار دادن یا جوشاندن حفاطت می کنند.

راههای دیگری برای تقویت سیستم ایمنی:

استراتژی هایپ زیر می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند:

  • اجتناب از سیگار کشیدن
  • ورزش منظم
  • داشتن وزن سالم
  • اجتناب از الکل و یا نوشیدن به میزان اعتدال
  • داشتن خواب کافی
  • به حداقل رساندن استرس
  • تمرین صحیح دست شستن و بهداشت دهان و دندان

خلاصه مقاله

با مصرف این ۱۵ ماده غذایی علاوه بر لذت بردن از آنها به تقویت سیستم ایمنی خود نیز کمک می‌کنید.

به گفته این مهم، به یاد داشته باشید که سیستم ایمنی پیچیده است. خوردن رژیم سالم و متعادل تنها یک راه برای حمایت از سلامت ایمنی است.

همچنین ضروری است که رعایت عوامل دیگر از جمله سبک زندگی، که ممکن است سلامت سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهد، نظیر ورزش و سیگار کشیدن، اهمیت دارد. هر کسی که سرماخوردگی و یا بیماری های دیگر را می گیرد و برای سیستم ایمنی بدن خود نگران است باید به پزشک مراجعه کند.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید