انتشار این مقاله


بهترین رژیم‌های غذایی در سال ۲۰۱۸

با وجود رژیم‌های غذایی مختلف برای انتخاب، چگونه می‌توانید بگویید که کدام یک از آن‌ها برای شما کارآمدتر است؟

زمانی که می‌خواهیم به سال جدید وارد شویم، داشتن رژیم غذایی بهتر در بالاترین اولویت لیست ما قرار دارد اما برنامه‌ی کدام رژیم غذایی بهترین است؟ یک هیئت از کارشناسان بهداشتی به نمایندگی از اخبار ایالات متحده و جهان، رژیم‌های غذایی بهتر را برای ما معرفی کرده‌اند.

برآورد شده است که در حدود ۴۵ میلیون نفر در ایالات متحده هر ساله رژیم غذایی خود را با هدف کاهش وزن تغییر می‌دهند. با این حال، تفاوتی ندارد که شما پیرو یک رژیم غذایی خاص برای کاهش وزن باشید و یا برای بهبود سلامت کلی؛ رعایت یک برنامه‌ی غذایی خاص می‌تواند چالش برانگیز باشد. با وجود رژیم‌های غذایی مختلف برای انتخاب، چگونه می‌توانید بگویید که کدام یک از آن‌ها برای شما کارآمدتر است؟

اخبار ایالات متحده و جهان، هر ساله یک هیأت از کارشناسان بهداشت را برای ارزیابی رژیم‌های محبوب در ایالات متحده گرد هم می‌آورد. در سال ۲۰۱۸، کارشناسان ۴۰ رژیم غذایی را ارزیابی کردند و رتبه بندی آن‌ها را از کمترین به بالاترین در هفت دسته، از جمله بهترین رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن، دیابت و سلامت قلبی دسته بندی کردند. اکنون ما به برخی از اطلاعات کلیدی این نتایج نگاهی می‌اندازیم.

بهترین رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن

با اینکه برای اکثر افراد پیرو این رژیم غذایی، کاهش وزن هدف نهایی می‌باشد اما کاهش وزن و نگه داشتن آن کار آسانی نیست.

تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۳۰-۳۵ درصد وزن از دست رفته با رژیم غذایی در طی یک سال دوباره باز می‌گردد اما حفظ وزن کاهش یافته امکان پذیر است. موضوعی که در اینجا مطرح است پیدا کردن رژیم غذایی مناسب می‌باشد.

کارشناسان بهداشت تاثیر ۴۰ رژیم غذایی محبوب را بر کاهش وزن کوتاه مدت و دراز مدت بررسی کردند. آن‌ها اشاره کردند برخی افراد می‌خواهند به سرعت وزن کم کنند، در حالی که برخی دیگر می‌خواهند در طول چند سال وزن کم کنند و این کاهش وزن بازگشتی نداشته باشد.


مقاله‌ی مرتبط: بعد از کاهش وزن، ولع زیاد یک حقیقت است!


کارشناسان سلامت Weight Watchers را به عنوان بهترین رژیم غذایی در کاهش وزن کوتاه مدت و بلند مدت دسته بندی کردند. در کاهش وزن کوتاه مدت این رژیم نمره ۴ از ۵ و در کاهش وزن بلند مدت رتبه‌ی ۳.۵ از ۵ را کسب کرد.  این رژیم طولانی مدت بر روی ارزش مواد غذایی متمرکز است.

رژیم غذایی Volumetrics در جایگاه دوم بهترین رژیم غذایی کاهش وزن قرار می‌گیرد؛ این رژیم نمره ۳.۸ از ۵ برای کاهش وزن کوتاه مدت و نمره ۳.۳ از ۵ برای کاهش وزن طولانی مدت را کسب کرده است.

رژیم غذایی Volumetricics توسط Barbara Rolls طراحی شده است؛ او استاد تغذیه در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌باشد. این رژیم غذایی بر استفاده از مواد غذایی با دریافت غذاهای با انرژی کم، مانند شیر کم چرب، حبوبات، میوه های غیرنشاسته‌ای و سبزیجات متمرکز است و مصرف غذاهای پرانرژی را به حداقل می‌رساند.

بهترین رژیم‌های غذایی برای سلامت قلب

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر مردان و زنان در ایالات متحده است و هر ساله حدود ۶۱۰ هزار نفر در این کشور به این علت جان می‌سپارند.

یک رژیم غذایی ضعیف می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد، زیرا خوردن غذا با چربی بالا می‌تواند منجر به فشار خون بالا، کلسترول بالا و چاقی شود که از جمله عوامل خطر اصلی این بیماری به شمار می‌روند.


مقاله‌ی مرتبط: مکمل‌های غذایی میتوانند سلامت قلب را بهبود ببخشند


اما کدام برنامه‌ی غذایی برای داشتن یک قلب سالم بهتر است؟ در این زمینه، کارشناسان بهداشت هر ۴۰ رژیم غذایی را تجزیه و تحلیل کردند و به آن‌ها رتبه‌های متوسط ​​برای سلامت قلب دادند.

رژیم غذایی برای توقف فشار خون بالا (DASH) در رده‌ی اول این گروه قرار گرفت.

موسسه‌ی ملی قلب، ریه و خون بخشی از موسسه‌ی ملی بهداشت (NIH)، رژیم DASH غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، مرغ و لبنیات کم چرب را تایید کرد. در این رژیم غذاها با قند زیاد و چربی‌های اشباع و ترانس محدود می‌باشند.

رژیم غذایی DASH همچنین بهترین عنوان رژیم غذایی را به دست آورد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بر مصرف ماهی و غذاهای دریایی، حداقل دو بار در هفته، همراه با مصرف منظم میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و دانه‌های غلات، در کنار رژیم غذایی Ornish  تاکید دارد، جایگاه دوم بهترین رژیم غذایی قلب را به دست آورد.

با رژیم غذایی Ornish، چربی محدود به ۱۰ درصد کالری روزانه شد و غذاها به پنج گروه از کمترین تا بیشترین از لحاظ سالم بودن تقسیم بندی شدند.

بهترین رژیم‌های غذایی برای دیابت

رژیم غذایی مدیترانه‌ای نه تنها یکی از بهترین رژیم‌های غذایی برای قلب محسوب می‌شود بلکه بهترین رژیم غذایی برای دیابت نیز می‌باشد چراکه رتبه‌ی ۳.۷ از ۵ را کسب کرده است.

برآورد شده است که حدود ۳۰.۳ میلیون نفر در ایالات متحده در معرض دیابت هستند، در حالی که سطح گلوکز خون به علت عدم توانایی بدن برای تولید انسولین یا استفاده موثر از آن، بالا است.


مقاله‌ی مرتبط: ۷ غذای فوق‌العاده برای دیابتی‌ها و نحوه‌ی تهیه‌ی آن


اگرچه داشتن یک رژیم غذایی سالم برای همه‌ی ما مهم است اما افراد مبتلا به دیابت نیاز به مراقبت بیشتری دارند. نخوردن یک وعده غذایی و یا خوردن غذاهای نامناسب ممکن است منجر به بالا رفتن و پایین آمدن سطح قند خون شود.

طبق نظر این هیئت، رژیم غذایی مدیترانه یک گزینه‌ی عالی برای پیشگیری یا کنترل دیابت است. برخی از تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای افراد دیابتی سطوح هموگلوبین  A1C  (اندازه گیری قند خون در طول زمان) را بهبود می‌بخشد.

رژیم غذایی DASH رتبه دوم را در بهترین رژیم غذایی دیابت کسب کرده است. کارشناسان معتقدند منوی آن بسیار شبیه به دستورالعمل‌های تغذیه‌ای رایج برای افراد دیابتی می‌باشد.

با توجه به برنامه‌ی غذایی که تصمیم می‌گیرید اجرا کنید، توجه داشته باشید فعالیت بدنی نیز به اندازه‌ی غذایی که می‌خورید مهم می‌باشد.

دستورالعمل‌های فعلی توصیه می‌کنند که بزرگسالان باید حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید را در هفته انجام دهند.

 

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید