انتشار این مقاله


ناسا متهم به نابودسازی شواهد حیات در مریخ شد

به نظر می‌رسد چیزی نبوده که بخواهد نابود شود.

ناسا به اشتباه متهم به نابودسازی شواهد حیات در مریخ شده است.

علی‌رغم انتشار گزارش‌های پرشمار در این زمینه، اصلاً شواهدی از حیات فرازمینی وجود نداشته و ناسا به احتمال زیاد چیزی را نابود نکرده است (توجه داشته باشید که منظور از حیات فرازمینی، بیگانگان فضایی است).

گزارشی که در این مورد منتشر شده موضوع کشف مولکول‌های آلی بر سطح سیاره سرخ را به انتقاد گرفته و این پرسش را مطرح ساخته که چرا با وجود این که آژانس‌های فضایی از دهه‌ها قبل کاوش در مریخ را آغاز کرده بودند، خبر کشف این مولکول‌های آلی به تازگی اعلام شده است. این گزارش در ادامه چنین نتیجه‌گیری نموده که ناسا با مخفی‌کاری، مولکول‌های مذکور را طی آزمایش‌هایی که انجام می‌داده، نابود ساخته است.


مقاله مرتبط: به بهانه روز جهانی بشقاب پرنده: چقدر به شناسایی حیات فرازمینی نزدیک شده‌ایم؟


ولی چنین مسئله‌ای که ناسا شواهد مربوط به حیات فرازمینی را نابود کرده باشد، حقیقت ندارد، چرا که اصلاً چنین شواهدی از ابتدا هم در دست نبوده است. مولکول‌هایی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، جزء بسیار مهمی از حیات محسوب می‌شوند، ولی با این وجود، صرفاً مولکول هستند؛ نه بیگانگان فضایی!

خود این مولکول‌ها هم ممکن است اصلاً وجود نداشته باشند. در این گزارش، علت شکست برنامه وایکینگ (Viking program) ناسا، نابود شدن مولکول‌های آلی در طی مراحل آزمایش اعلام شده است؛ چرا که هدف از انجام برنامه یافتن شواهدی بوده که ما امروز اکنون از وجودشان آگاهی داریم.

در یکی از این سرخط‌ها می‌خوانیم:

حیات در مریخ؟ ناسا احتمالاً به طور تصادفی شواهد مربوط به وجود بیگانگان فضایی در سیاره‌ی سرخ را در حدود ۵۰ سال قبل نابود کرده است.

سرخط دیگر نیز می‌گوید:

بر اساس نتایج یک مطالعه، ناسا شواهد مربوط به حیات بر سطح مریخ را ۴۰ سال قبل، به طور تصادفی سوزانده است.

علت ایجاد جنجال‌های اخیر، مطالعه‌ای بوده که به بررسی علت شکست دستگاه ترکیبی کروماتوگرافی گازی – طیف‌سنجی جرمی در انجام برنامه خود پرداخته است. این دستگاه که در برنامه وایکینگ به کار گرفته شده بود، نتوانست شواهد مربوط به مولکول‌های آلی را پیدا کند. هدف فضاپیمای دوقلوی وایکینگ، بررسی امکان تداوم حیات بر روی مریخ بود. نتایج ارسال شده از این برنامه به طرز شگفت‌آوری منفی‌نگرانه بودند.

جهت یافتن پاسخی برای معمای شکست این برنامه، مقاله‌ی جدیدی که در ژورنال تحقیقات ژئوفیزیک منتشر شده، چنین مطرح ساخته که شکست مذکور ممکن است ناشی از بروز خطایی در فرآیند آزمایش بوده باشد که به سوزانیده شدن شواهد منجر گشته است.

ذکر این نکته ضروری است که واحدهای سازنده حیات تفاوت بسیاری با خود حیات دارند. علی‌رغم کشف واحدهای سازنده‌ی حیات بر روی سطح تعدادی از کرات، ناسا تاکنون هرگز گزارشی از وجود حیات در دیگر بخش‌های جهان منتشر نکرده است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید