انتشار این مقاله


سندروم پاریس

سندروم پاریس نوعی اختلال روانی است که به طور معمول در توریست‌های ژاپنی به هنگام سفر به پاریس بروز می‌یابد.

سندروم پاریس نوعی اختلال روانی است که به طور معمول در توریست‌های ژاپنی به هنگام سفر به پاریس بروز می‌یابد. این سندروم نوعی شوک فرهنگی شدید است که علائمی مانند توهم حاد، هذیان، اضطراب، سرگیجه و تعریق برای این وضعیت در مقالات علمی ذکر شده است.

ولی چرا پاریس مسافران ژاپنی را به این حال می‌اندازد؟

ژورنال فرانسوی روان‌شناسی Nervure دلیل این رخداد را توقعات بیش از اندازه‌ی آن‌ها از پاریس به عنوان شهر عشق و هنر می‌داند. به دلیل علاقه‌ی بسیار ژاپنی‌ها به تمامی اقلام فرانسوی از کیک گرفته تا مارک‌های لوکس Chanel و Louis Vuitton این شهر سالانه پذیرای حدود ۶ میلیون توریست ژاپنی است. در فرهنگ محبوب ژاپنی، پاریس با فیلم‌های رمانتیکی مثل Amelia، فصه‌های پریان با خیابان‌های سنگ‌فرش شده شناخته می‌شود. زمانی که واقعیت شهر مدرن پاریس با سرویس نامناسب و سیستم حمل و نقل گیج‌کننده‌اش، خیالات آن‌ها را از میان می‌برد، تاب تحمل‌شان سر می‌آید. با همراه شدن خستگی، زبان و فرهنگ متفاوت و احساس دلتنگی، شوک روانی شدیدی بر آن‌ها وارد می‌شود. سفارت ژاپن در پاریس سالانه بیش از ۲۰ توریست را به ژاپن برمی‌گرداند تا سلامتی خود را بازیابند. هم‌چنین به صورت شبانه‌روزی به مراجعه‌کنندگان با علائم این سندروم خدمات ارائه می‌دهد.


مقاله‌ی مرتبط: مردمی که در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند، شادترین هستند


به نظر می‌رسد این مشکل رفته رفته بدتر هم شده است، این مشکل حال در برخی توریست‌های چینی نیز بروز یافته است. درست است که شاید پایین آوردن سطح توقعات راه‌حل مناسب این عارضه باشد، پروفسور هیروئاکی اوتا که بیش از ۲۵ سال پیش این اختلال را شناسایی کرده بود معتقد است:

بهتر است به خانه برگردید و هیچ‌وقت پایتان را در پاریس نگذارید.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید