انتشار این مقاله


تهیه‌ی تصاویر شگفت‌انگیز از بدن انسان با اسکنر سه‌بعدی اشعه‌ی X

پدر و پسری از اسکنر اشعه‌ی X خود پرده برداشته‌اند که در نوع خود بی‌نظیر است.

کسب و کار خانوادگی؛ فیل و آنتونی باتلر تنها پدر و پسر نیستند. آن‌ها به ترتیب با عناوین پروفسور فیزیک و پروفسور مهندسی زیستی همکار یک‌دیگر نیز می‌باشند. حال این پدر و پسر از اسکنر اشعه‌ی X خود که ۱۰ سال روی آن کار کرده‌اند، پرده برداشته‌اند. اسکنری که در نوع خود بی‌نظیر است.

اول بهتر است مروری بر طرز کار تصویربرداری با اشعه‌ی X داشته باشیم: با عبور اشعه‌ی X از بدن، پرتوها توسط مواد چگال‌تر مانند استخوان جذب شده و از بافت‌های نرم وعضلات عبور می‌کنند. بدین ترتیب پرتوهایی که  از بدن خارج می‌شوند، به فیلم برخورد کرده و نواحی سیاه روی فیلم را ایجاد می‌کنند. در نتیجه، مابقی نواحی فیلم که پرتو به آن‌ها برخورد نکرده است، به رنگ سفید مشخص می‌شوند.

حال تصویر زنده‌ی رنگی! به اختراع باتلرها برگردیم. اسکنر آن‌ها از ترکیبی از تکنولوژی  Medipix و الگوریتم‌های کامپیوتری برای تشکیل تصاویر رنگی و سه‌بعدی با اشعه‌ی X استفاده می‌کند. تکنولوژی  Medipix برای اولین بار جهت کمک به محققان سازمان اروپا در تحقیقات هسته‌ای (CERN) ایجاد شد. در تحقیقات مذکور، از این تکنیک برای ردیابی اجرام ماده با برخورددهنده‌ی هادرونی بزرگ (Large Hadron Collider) استفاده می‌شد.

این اسکنر به جای آن که پرتوهای X را بر اساس عبور یا جذب‌شان ثبت کند، میزان دقیق انرژی‌شان را ضمن برخورد به هر ذره در بدن می‌سنجد. سپس این اندازه‌گیری‌ها را به شکل رنگ‌های مختلف نشان می‌دهد طوری که نمایانگر استخوان‌ها، عضلات و سایر بافت‌ها باشند.

اسکنر اشعه ی X

تشخیص بهتر؛ با این که تصاویر رادیوگرافی سیاه و سفید حال حاضر برای پزشکان جهت تشخیص شکستگی‌ها معمولاً کافی هستند، این تصاویر جزئیات اندکی در مورد بافت و عضله‌ی اطراف استخوان ارائه می‌دهند. پزشکان می‌توانند از این تصاویر سه‌بعدی جدید برای تشخیص بهتر جزئیات استخوان و هر چیز پیرامون آن استفاده کنند.

پیسکل‌های ریز و تفکیک دقیق انرژی در این اسکنر به معنای تهیه‌ی تصاویری است که هیچ ابزار تصویربرداری دیگری نمی‌تواند تهیه کند. این تکنولوژی می‌تواند از نظر تشخیصی هر دستگاه دیگری را از دور خارج کند.

Phil Butler

تست بیشتر! اسکنر MARS نیز در حال حاضر در تعدادی از مطالعات شامل موارد مرتبط با سرطان و سکته‌ی مغزی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته‌ی Anthony Butler:

در تمام این مطالعات، نتایج اولیه نشان می‌دهند استفاده از تصویربرداری طیفی در کلینیک می‌تواند تشخیص‌های دقیق‌تر و درمان‌های شخصی‌سازی شده‌تری به همراه داشته باشد.

در قدم بعدی، محققان قصد دارند اسکنر خود را طی کارآزمایی‌ بر روی بیماران ارتوپدی و روماتولوژی در نیوزلند آزمایش کنند. حتی اگر همه‌پیز در کارآزمایی خوب پیش برود، کسب مجوز برای استفاده در سطح جهان، چندین سال طول خواهد کشید.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید