انتشار این مقاله


مصرف زودهنگام شام با خطر کمتر ابتلا به سرطان پستان و پروستات همراه است

داشتن فاصله‌ی حداقل دو ساعتی قبل از رفتن به رختخواب، هر دو با خطر پایین‌تر سرطان پستان و پروستات همراه است

داشتن یک شام زودهنگام یا فاصله‌ی حداقل دو ساعتی قبل از رفتن به رختخواب، هر دو با خطر پایین‌تر سرطان پستان و پروستات همراه است. به طور خاص، افرادی که قبل از ساعت ۹ بعد از ظهر، وعده غذایی شامگاهی خود را میل می‌کنند یا حداقل دو ساعت قبل از رفتن به خواب منتظر می‌مانند، در مقایسه با افرادی که بعد از ساعت ۱۰ شام می‌‌خورند یا کسانی که غذا می‌خورند و با فاصله اندکی به رختخواب می‌روند، حدود ۲۰ درصد کمتر در خطر ابتلا به این سرطان‌ها را دارند.

این نتیجه‌گیری‌های اصلیِ مطالعه‌ی جدید توسط مؤسسه‌ی سلامت جهانی بارسلون (ISGlobal)، مرکزی که توسط بنیاد بانکی “la Caixa” حمایت می‌شود، بود. این مطالعه برای اولین بار به بررسی ارتباط میان خطر سرطان و زمان‌بندی وعده‌های غذایی و خواب پرداخته‌است.


مقاله مرتبط: چگونه مغز شما شام شب قبلتان را به یاد می اورد؟


مطالعات قبلی در مورد ارتباط میان مواد غذایی و سرطان بر روی الگوهای رژیم غذایی متمرکز شده‌است؛ برای مثال اثرات مصرف گوشت قرمز، میوه و سبزیجات و ارتباط میان مصرف غذا و چاقی. با این حال، توجه کمتری نسبت به سایر عواملی که مرتبط با مصرف هستند، شده‌است: زمان‌بندی مصرف غذا و فعالیت‌های قبل و بعد از وعده غذایی. مطالعات تجربی اخیر، اهمیت زمان‌بندی وعده غذایی را نشان داده‌اند و تأثیرات بهداشتیِ مصرف غذای دیرهنگام در شب را اثبات کرده‌اند.

هدف از مطالعه‌ی جدید که در مجله‌ی بین‌المللی سرطان منتشر شد، ارزیابی این بود که آیا زمان‌بندی وعده غذایی می‌تواند با خطر ابتلا به سرطان پستان و پروستات (دو مورد از شایع‌ترین سرطان‌ها در سراسر جهان) مرتبط باشد. سرطان‌های پستان و پروستات نیز جزو سرطان‌هایی هستند که به شدت با شغلِ شیفت شب، اختلال سیرکادین (شبانه‌روزی) و تغییر ریتم‌های بیولوژیکی ارتباط دارند. این مطالعه سبک زندگی و کرونوتایپِ ( یک ویژگی فردی که با اولویت برای فعالیت‌های صبحگاهی یا شامگاهی ارتباط دارد) هر شرکت‌کننده را ارزیابی کرد.

این مطالعه شامل داده‌هایی از ۶۲۱ مورد سرطان پروستات و ۱۲۰۵ مورد سرطان پستان، و همچنین ۸۷۲ مرد شاهد و ۱۳۲۱ زن شاهد بود که به صورت تصادفی از مراکز بهداشتی اولیه انتخاب شده‌بودند. شرکت‌کنندگان که نماینده‌ی بخش‌های مختلف اسپانیا بودند، در مورد زمان‌بندی وعده غذایی، عادت‌های خواب و کرونوتایپ (chronotype) مصاحبه شدند و پرسش‌نامه‌ای را درباره عادات غذایی‌اشان و پایبندی به توصیه‌های پیشگیری از سرطان تکمیل کردند.


مقاله مرتبط: 


محقق ISGlobal، Manolis Kogevinas، نویسنده اصلی این مطالعه، توضیح داد:

مطالعه ما نتیجه می‌گیرد که تبعیت از الگوهای روزانه‌ی خوردن، با خطر کمترِ سرطان همراه است. یافته‌ها، اهمیت ارزیابی ریتم‌های سیرکادین (شبانه‌روزی) را در مطالعات مربوط به رژیم غذایی و سرطان را پررنگ می‌کنند. اگر یافته‌ها تایید شوند، آن‌ها پیامدهایی را برای توصیه‌های پیشگیری از سرطان، که در حال حاضر زمان بندی غذا را به حساب نمی‌آورند، خواهند داشت. این تاثیرات می‌تواند به ویژه در فرهنگ‌هایی مانند اروپای جنوبی، که در آن مردم شام دیرهنگامی دارند، مهم باشد.

Dora Romaguera، پژوهشگر ISGlobal، آخرین نویسنده‌ی این مطالعه، گفت:

پژوهش بیشتری در مورد انسان‌ها برای درک دلایل این یافته‌ها مورد نیاز است اما به نظر می‌رسد هر چیزی نشان می‌دهد که زمان‌بندی خواب، بر توانایی ما برای متابولیسم مواد غذایی، تاثیر دارد. شواهد تجربی جانوری نشان داده‌است که زمان‌بندی مصرف غذا، “پیامدهای عمیقی بر متابولیسم مواد غذایی و سلامت” دارد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید