انتشار این مقاله


زنان باردار بیشتری دچار حملات قلبی می‌شوند؛ اما چرا؟

با وجود تمامی پیشرفت‌های پیشگری و درمان، میزان حملات قلبی در زنان باردار رو به افزایش است. علت چیست؟

زنان باردار ممکن است زمان زیادی را صرف نگرانی پیرامون قلب خودشان نکنند اما مطالعه‌ای جدید پیشنهاد می‌دهد که خطر حمله قلبی در دوران بارداری یا در شش هفته اول بعد از زایمان در ایالات متحده رو به افزایش است. محققان دریافتند از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴، خطر حمله قلبی در زنان باردار رشدی ۲۵ درصدی داشته است. این میزان از بستری شدن ۷.۱ مورد از هر ۱۰۰۰۰۰ زن باردار در سال ۲۰۰۲ به ۹.۵ مورد از هر ۱۰۰۰۰۰ در سال ۲۰۱۴ رسیده است. (زنانی که در شش هفته اول بعد از زایمان نیز حمله قلبی داشته‌اند نیز در این آمار گنجانده شده‌اند)


مقاله مرتبط: حمله قلبی


نویسنده رهبر دکتر ناتانیل سمایلوتز، متخصص قلب مداخله‌گر در NYU Langone Health واقع در نیویورک، گفت:

اگرچه خطر کلی این که یک زن باردار حمله قلبی داشته باشد کم است، این یافته‌ها نشان می‌دهد که حتی زنان جوان نیز مستعد بیماری قلبی هستند. (بیماری‌های قلبی خطر حمله قلبی را در فرد افزایش می‌دهد؛ حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون بخشی از عضله قلب به دلیل مسدود شدن رگ خونی کم شود.)

سمایلوتز به Live Science گفت:

در واقع، در طول دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن مادر رخ می‌دهد که ممکن است او را در مقابل بیماری‌های قلبی آسیب پذیرتر کند. برای مثال، افزایش مقدار خون موجود در بدن و تغییرات هورمونی اساسی می‌‌توانند فشار بیشتری را بر عروق خونی وارد کنند. علاوه بر این بارداری چه از لحاظ احساسی و چه از لحاظ بدنی می‌تواند دوران پر استرسی باشد و این استرس می‌تواند عوارض قلبی را با خود به همراه داشته باشد. (سمایلوتز اضافه کرد این خطر ممکن است بعد از زایمان نیز بالا بماند چرا که مدتی طول می‌کشد تا بدن دوباره به وضعیت قبل از بارداریش برگردد.)

بارداری

خطرات حمله قلبی

در این مطالعه که دیروز (۱۸ جولای) در ژورنال Mayo Clinic Proceedings منتشر شد، محققان ادعاهای بیمه سلامت را که از دیتابیس بزرگ ملی بیمارستان‌های ایالات متحده که در بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ جمع آوری شده بود، مورد توجه قرار دادند. به طور به خصوص آن‌ها ادعاهای مربوط به زنان بالای ۱۸ سالی که در طول دوران بارداری، زایمان یا شش هفته بعد از آن بستری شده بودند را آنالیز کردند.

در بین بیش از ۵۵ میلیونی فردی که در طول این زمان به دلایل مرتبط با بارداری بستری شده بودند این مطالعه دریافت که نزدیک به ۴۵۰۰ زن در دوران بارداری، زایمان یا در شش اولیه بعد آن حمله قلبی داشته‌اند. بر اساس این یافته‌ها نزدیک به ۲۰۰ زن بعد از حمله قلبی جان خود را از داده‌اند. به گفته سمایلوتز، این مسئله که میزان مرگ در بین این زنان تقریبا ۵ درصد بوده غافل‌گیر کننده بود. این میزان مرگ و میر در جمعیتی که برای بیماری قلبی کم خطر در نظر گرفته می‌شد، بالا است.

همچنین این آنالیز نشان داد که در زنان بارداری که سن بیشتری دارند احتمال بیشتری وجود دارد که حمله قلبی را تجربه کنند. برای مثال زن باداری که بین ۳۵ تا ۳۹ سال دارد نسبت به زن بارداری که در دهه بیستم زندگیش است، تقریبا بیش از شش برابر احتمال دارد که حمله قلبی را تجربه کند. به طور مشابهی زن باردار ۴۰ تا ۴۴ ساله نسبت به زنان جوان‌تر در مدت این مطالعه در حدود ۱۰ برابر بیشتر احتمال داشت که دچار حمله قلبی شود.

همچنین خطر حمله قلبی در میان زنان باردار مبتلا به دیابت، فشار خون بالا یا سطوح بالای لیپید و نیز مصرف سیگار (تمامی این موارد از عوامل خطر بیماری‌های قلبی هستند) بیشتر است.

سمایلوتز گفت:

به خاطر داشته باشید که این مطالعه این افزایش میزان بیماری قلبی در زنان بارداری را در دهه‌ای دریافت که کاهش خطرات قلبی عروقی پیشرفت کرده و درمان‌ها بهبود یافته بود. یک توضیح ممکن برای این روند افزایشی این است که زنان در سنین بالاتری بچه‌دار می‌شوند. احتمال دیگر این است که میزان چاقی و دیابت (هر دو از عوامل خطر بیماری قلبی هستند) در زنانی که در سنین فرزندآوری هستند در حال افزایش است.

به گفته سمایلتز، آگاهی بیشتری در مورد عوامل خطر بیماری‌های قلبی نیاز است تا نتایج در زنان بارداری که به بیماری قلبی دچار می‌شوند بهبود یابد.

یکی از محدودیت‌های این مطالعه این بود که اشاره نکرده بود حمله قلبی در کدام سه ماهه از بارداری رخ داده است.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید