انتشار این مقاله


تغییر ذهنیت: برای رسیدن به موفقیت باید بعضی از افکار را دور بریزید

آیا شما می‌توانید روش خود را در مورد خود و فکر خودتان تغییر دهید؟ یا احساس‌تان را فقط با تغییر افکار خود بهبود دهید؟

آیا شما می‌توانید روش خود را در مورد خود و فکر خودتان تغییر دهید؟ یا احساس‌تان را فقط با تغییر افکار خود بهبود دهید؟ آیا تغییر ذهنیت منفی شدنی است؟

مغز شما قابل انعطاف و به طور دائم قابل تنظیم است. این امر (خوشبختانه) در طول زندگی، به شما توانایی یادگیری و انطباق می‌دهد. اما، گاهی اوقات، الگوهای تفکرتان، از شما فرد بهتری می‌سازند.


مقاله مرتبط: ذهن نا امید ما: آیا مغزهای ما تکامل یافته‌اند تا آیه یأس بخوانند؟


ذهنیت ثابت

در طول زندگی، مردم احتمالا در مورد توانایی‌های شما نظر داده‌اند – پدر یا مادری که گفته‌اند شما باهوش هستید، معلمی که استعداد شما را در ریاضی تشخیص می‌دهد، رئیسی که شما را سخت‌کوش می‌نامد.

با گذشت زمان، این پیام‌ها می‌توانند ذهنیت شما را نسبت به خودتان تشکیل دهند. مردم شما را باهوش می‌دانند، بنابراین باید باشید. در نهایت این دیدگاه از خود، شما را در شکست یا انتقادات اجتناب ناپذیر زندگی می‌اندازد. پس چه اتفاقی می‌افتد؟

ذهن ثابت، اشتباهات و شکست‌های معمول را به عنوان یک نقص شخصی یا عدم توانایی تفسیر می‌کند. این نتیجه در:

  • احساسات منفی
  • شک به خود
  • سرزنش دیگران
  • سریع تسلیم شدن
  • اجتناب از چالش‌ها در آینده

خوشبختانه، فکر شما برای زندگی نباید ثابت باشد.


مقاله مرتبط: ۵ نکته ذهنی برای یک زندگی متعادل


اندیشه رشد

ذهنیت رشد را وارد جامعه کنید. مردم با این چشم انداز متوجه می‌شوند که می‌توانند توانایی‌های خود را توسعه دهند و آن‌ها را با مواقع مختلف سازگار کند. آن‌ها می‌دانند اشتباه اجتناب ناپذیر است، که به آن‌ها کمک می‌کند تا سریعتر از ناکامی‌ها بهبود یابند.

ارزش‌های ذهنیت رشد:

  •     تلاش برای دستیابی به اهداف
  •     فرصت برای یادگیری از اشتباهات
  •     چالش‌های جدید
  •     بازخورد ساختاری
  •     انعطاف پذیری در برابر مشکلات

ذهنیت رشد همراه با سلامت جسمی و روانی خوبی است و پیش بینی خوبی از موفقیت است. دانش آموزانی که دارای ذهنیت رشد هستند، به طور کامل با مدرسه ارتباط برقرار می‌کنند و در طول زمان نمرات خوب‌تری کسب می‌کنند.


مقاله مرتبط: تنفس چه تاثیری بر تمرکز ذهن دارد؟


ذهنیت را برای رشد تقویت کنید

بار بعدی که با یک چالش مواجه شدید، سعی کنید از هرکدام از این تاکتیک‌های ذهنیت رشد استفاده کنید.

درک کنید که مغز شما مانند یک عضله است – ورزش منظم آن را قوی تر می‌کند. چالش‌های جدید خود را به مغز برسانید. دانش جدید به خوردش دهید و در دوره‌های طولانی‌تر تمرکز کنید. این تمرینات ارتباطات جدید و چگال‌تری از نورون‌ها را ایجاد می‌کند که مغز شما را قوی‌تر می‌کند. همچنین از خود بپرسید که آیا چالش‌ها را به عنوان یک فرصت می‌بینید یا یک تهدید.

اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و زمانی که چیزی آموخته‌اید چندین بار یاد‌آوری کنید و یادگیری خود را افزایش دادید. زماني بوده که شما ندانيد که چگونه کارها را انجام دهيد، سپس تمرين کرديد و بهتر شديد؟

سعی کنید یک تمرین «گفتن باور داشتن» داشته باشید. یک مبارزه را شناسایی کنید – شاید تمرین، صرفه جویی در پول و یا یک پروژه در محل کار باشد. تصور کنید نامه‌ای به شخص دیگری که با همان مسئله مبارزه می‌کند، می‌نویسید. چه پیشنهادی دارید؟ توضیح این که چگونه شخص دیگری می‌تواند پاسخ دهد، به یاد آوردی آن افکار را ساده‌تر می‌کند و باعث می‌شود خودتان به آن‌ها عمل کنید.

سعی کنید هر کدام از این افکار را به ذهن برگردانید تا ذهنیت رشد را شروع کنید.

فکر کنید “من کنجکاو هستم تا یاد بگیرم که  اگر این چالش را امتحان کنم، چه اتفاقی خواهد افتاد”. این باعث می‌شود که شما روی یک نتیجه یا انتظار خاص تمرکز نکنید.

اگر ۱۰۰٪ موفق به رسیدن به یک هدف نباشید، سعی کنید فکر کنید: “دفعه بعد که من این کار را انجام خواهم داد، یک روش متفاوت را امتحان خواهم کرد و آنچه را که برای اولین بار یادگرفتم، اعمال می‌کنم.”

پس از رسیدن به یک هدف یا اقدام، از خودتان بپرسید که چه کاری انجام دادید تا این اتفاق بیفتد. هنگام ورود به عمل، فرایند و ذهنیت را یادداشت کنید. تنظیم چشم‌انداز رشد به شما در برابر چالش‌ها و نتایج بهتر در طول زندگی کمک خواهد کرد. بنابراین بعضی فرصت‌های جدید را در زندگی خود بپذیرید و سپس از آن‌ها یاد بگیرید و رشد کنید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید