انتشار این مقاله


راهنمای بارداری: هفته‌ی زایمان

برای آشنایی با هفته به هفتۀ بارداری خود و شناخت نیازهای لازم با دکتر مجازی همراه شوید.

راهنمای بارداری: هفته‌های سی و نهم و چهلم


هفتۀ چهل و یکم

همانطور که قبلا ذکر شده است، از هفتۀ سی و هفتم تا هفتۀ چهل و دوم احتمال زایمان وجود دارد.

علائم

  • تکرر ادرار
  • ناراحتی لگن؛ جنین ممکن است پایین و پایین‌تر نزول کرده و به مثانه و سرویکس فشار وارد کند و احساس درد بیش‌تری کنید.
  • هموروئید؛ فشار لگن موجب تورم وریدهای رکتوم شده واین باعث هموروئید می‌شود. ممکن است هنگام زایمان بدتر شود، اما در نهایت از بین می‌رود.
  • مشکل خواب؛ هورمون‌ها و اعصاب شما را از داشتن خوابی خوب محروم می‌کنند.
  • انقباضات؛ انقباضات شکم بیش‌تر و قابل توجه‌تر می‌شود.

تغییرات مادر

درصورت داشتن علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • ترشح مایع که نشان‌دهندۀ پاره شدن کیسه آب (کیسه آمنیوتیک) است.
  • انقباضات مکرر یا دردناکی که متوقف نمی‌شوند.

درصورت مشاهده هرگونه علائم غیرمعمول مانند خونریزی و شکم درد نیز به پزشک مراجعه کنید.

اگر هیچ علائم زایمانی ندارید، سعی کنید صبور باشید. زیرا به‌طور مثال اگر امروز علائمی ندارید به این معنا نیست که فردا زایمان رخ نخواهد داد. زایمان اتفاقی غیر قابل پیش‌بینی است.

اگر می‌خواهید زایمان را القا کنید، چندین روش وجود دارد:

  • برداشتن غشا؛ این روش القایی طبیعی است، اما پزشک باید انجام دهد. درصورت استفاده از این روش دردناک، پزشک انگشتانش را اطراف کیسه آمنیوتیک حرکت داده و غشا را جدا می‌کند و هورمون‌هایی که می‌توانند زایمان را تحریک کنند، آزاد می‌شوند. این روش همیشه کارساز نیست، ولی درصورتی که موثر واقع شود، در عرض چند ساعت زایمان شروع می‌شود.
  • پارگی مصنوعی غشا (AROM)؛ دکتر می‌تواند با قلابی پلاستیکی کیسه آب را پاره کند. این روش درصورتی انجام می‌گیرد که انقباضات آغاز شده باشد ولی زایمان شروع نشود.
  • داروها؛ دو نوع دارو برای القای زایمان در هفتۀ چهل و یکم استفاده می‌شود. شیاف پروستاگلاندین برای شروع اتساع سرویکس استفاده می‌شود. اکسی‌توسین نیز به صورت داخل وریدی برای شروع انقباضات مصرف می‌گردد.

تغییرات جنین

جنین هفته 41

جنین بین ۳ تا ۴ کیلوگرم وزن و حدود ۴۷ تا ۵۳ سانتی‌متر طول دارد. ریه‌ها به تکامل خود ادامه می‌دهند.

جنین هفته 41

  1. جنین آمادۀ تولد است.
  2. وزن و طول جنین مشخص است.
  3. سرویکس برای زایمان آماده می‌شود.

سونوگرافی

سونوگرافی جنین هفته 41
تصویر مقطع عرضی از شکم جنین است.

فعالیت‌های مفید

تا جایی که می‌توانید از آخرین لحظات بارداری خود لذت ببرید. می‌توانید فیلم ببینید و دوستانتان را ملاقات کنید. شنا در استخر آب گرم به دور کردن استرس از بدنتان کمک کرده و دردهایتان را تسکین می‌دهد. پیاده‌روی کنید. همچنین به مقدار کافی استراحت کنید.

درصورت نیاز ممکن است پزشکتان انجام تست‌های biophysical profile و non-stress را برای ارزیابی سلامت جنین توصیه کند. این تست‌ها اکثرا برای مادرانی که زمان زایمانشان گذشته است، پیشنهاد می‌شود. تست biophysical profile ساده است و در آن با اولتراسوند اندازه‌گیری‌های جنین، حرکات تنفسی و سطح مایع آمنیوتیک کنترل می‌شود. در تست non-stress چگونگی پاسخ ضربان قلب به حرکات جنین را چک می‌کنند.

هفتۀ چهل و دوم

تقریبا ۹۸ درصد نوزادان در هفتۀ چهل و دوم متولد می‌شوند؛ چه خود به خودی و چه به‌صورت القایی. امکان دارد جنین بعد از زمان نرمال متولد شود؛ این ممکن است به دلیل عدم اطمینان کامل از زمان تخمک گذاری و محاسبه‌ی نادرست زمان زایمان باشد. علائم هفتۀ چهل و دوم مشابه علائم هفته‌های اخیر است. عدم شروع زایمان در این هفته باعث استرس مادر و ایجاد ریسک برای جنین می‌شود. هرگونه تغییر در حرکات مکرر جنین را به پزشک خود اطلاع دهید.


مقالۀ مرتبط: زمان زایمان چگونه تعیین می‌گردد؟


ممکن است جنین در این هفته درحالی که در رحم است، اولین مدفوع (مکونیوم) خود را دفع کند. این اتفاق مشکلی ایجاد نمی‌کند، مگر این که جنین آن را با تنفس وارد ریه‌های خود کند. استنشاق مکونیوم بیش‌تر زمانی که جنین پریشان و مضطرب است، اتفاق می‌افتد. این یکی از دلایل کنترل جنین در این هفته است.
اگر مایع ترشحی مایل به سبز یا زرد باشد، نشان‌دهندۀ دفع شدن مکونیوم در رحم است. این به معنای در خطر بودن جنین نیست ولی حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

علائم زایمان عبارتند از:

  • ترشح پلاگ موکوزی یا خونی
  • ترشح مایع (پاره شدن کیسه آب)
  • انقباضات منظم

مقالات مرتبط:


منابع:

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید