انتشار این مقاله


چرا زوج‌ها باید درباره احساسات خود با یکدیگر صحبت کنند؟

صحبت کردن درباره احساسات برای ایجاد یک پیوند قوی و ایجاد صمیمیتی که افراد در رابطه خود آرزو دارند، ضروری است.

به عنوان یک زوج، شما دائماً در مورد شام یا برنامه‌هایی که با دوستان یا خانواده خود دارید صحبت می‌کنید. حوادث روزمره زندگی شما در کنار یکدیگر، به خصوص اگر بچه دارید، محور اغلب مکالمات شماست. صحبت در این موارد امری ضروریست اما، مهم‌ترین موردی که نباید از آن غفلت کنید صحبت کردن درباره احساسات خودتان درباره آن چه که روزانه در زندگی شما اتفاق می‌افتد می‌باشد.  

چرا صحبت کردن درباره احساسات به زوجین کمک می‌کند؟

این مکالمات عمیق برای ایجاد یک پیوند قوی که شما را در کنار یکدیگر نگه داشته و ایجاد صمیمیتی که افراد در ازدواج و رابطه خود آرزو دارند، ضروری است. صحبت کردن درباره وقایع و احساسات خوب و بدی که در طول هفته داشته‌اید امری مهم است. این صحبت‌ها ممکن است درباره تعاملات شما با دیگران یا اختصاصاً مربوط به شما و همسرتان باشد.

هم زنان و هم مردان می‌توانند در به اشتراک گذاشتن احساسات خود مشکل داشته باشند، اما به نظر می‌رسد این کار برای مردان سخت‌تر است. زنان غالباً از عدم صمیمیت یا ارتباط همسران خود شکایت دارند. و برای زنان صمیمیت و ارتباط چیزی است که باعث تحریک جنسی آنان می‌شود. بنابراین، تلاش در این راستا ارزش دارد.  

مزایای صحبت کردن در باره احساسات

این دست از ارتباطات صمیمی فواید زیادی دارد:

  • از دعواهای زودهنگام جلوگیری می‌کند.
  • از دلخوری‌هایی که زوج درمان گر‌ها در مطب خود اغلب با این موارد درگیر هستند جلوگیری می‌کند.
  • باعث تقویت حس همدلی در شریک شما می‌شود.
  • پیوند‌های عاطفی میان شما و شریکتان را محکم‌تر می‌کند.
  • باعث ایجاد یک رابطه عمیق و معنی دار بین شما و شریکتان می‌شود.
  • صحبت درباره بحث‌های سطحی پایان می‌یابد.

چگونه صمیمیت عاطفی خود را با شریک زندگی خود تقویت کنیم؟

به روزهای اخیر فکر کنید و این سؤالات را از خود بپرسید. سپس، تامل کرده و پاسخ‌های شریک زندگی خود را کشف کنید:

  • چه کسی یا چه چیزی شما را تحت تاثیر قرار داده است؟
  • چه کسی یا چه چیزی در شما حس خوبی را القا می‌کند؟
  • چه کسی یا چه چیزی شما را ناامید می‌کند؟
  • چه موارد جدیدی را آموخته‌اید و چه چیز درباره این موارد نظر شما را جلب کرده است؟
  • آیا با شخص جدیدی ملاقات کرده‌اید؟ نظر شما درباره این فرد چیست؟
  • آیا رویدادی موجب ترس شما شده، شما را منزجر کرده یا باعث شده به گونه‌ای دیگر فکر کنید؟

تنها به واقعیت‌های موجود تمرکز نکنید. بلکه درباره پاسخ این سوالات به احساسات خود نیز رجوع کنید. هنگام صحبت کردن درباره احساسات خود با شریک زندگیتان چه احساس دارید؟ آیا متوجه احساس خاصی از جمله تعجب، شادی، ناراحتی یا خشم یا احساس اذیت کننده‌تر مثل طرد شدگی، شرم یا خجالت زدگی شده‌اید؟ 

اگر از احساسات خود مطمئن نیستید، هیچ مشکلی وجود ندارد که از عدم مطمئن خود سخن بگویید. اشکالی ندارد شریک زندگی شما، که ممکن است بیشتر از شما در بیان احساسات خود مهارت دارد، به شما در این مورد کمک کند. ممکن است احساس گیجی کنید یا احساسات مختلفی را همزمان داشته باشید. هرچه هست، تمام تلاش خود را برای توصیف آن انجام دهید.

اگر در صحبت کردن درباره احساسات خود مشکل دارید چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

بعضی افراد واقعاً درباره صحبت کردن درباره موضوعاتی که رابطه آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد مشکل دارند. این موضوع در ترس شدید ما از طرز شدن، رها شدن یا سایر ریکشن‌های ترسناک از سوی طرف مقابلمان ریشه دارد. اما همانند سایر موضوعات زندگی، تنها صحبت کردن درباره تفکرات و نظرات حول موضوعات اذیت کننده (والد بودن، رابطه جنسی، قانون، مسائل مالی و غیره) کافی نیست. بلکه باید درباره احساس خود به این موضوعات نیز توجه کنید.

هنگامی که یکی از زوجین نسبت به مطرح کردن یکی از این موضوعات واکنش نشان داده یا از صحبت درباره آن اجتناب می‌کند، اغلب نشان گر اهمیت آن موضوع است. زوجین باید دفاعی بودن، عصبانیت یا اجتناب از صحبت را کنار بگذارند تا بتوانند احساس واقعی خود را درباره موضوع مورد نظر بیان کنند.

احساسات اصلی و عمیق همان چیزی است که ارتباط عمیق و معنی دار و پیوند عاشقانه را رونق می‌بخشد. همچنین از ادامه دادن الگوهای نادرست ارتباطی جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال، اگر این احساس را دارید که “من هرگز نمی‌توانم او را خوشحال کنم” یا “من برای او مهم نیستم”، ممکن است باعث شود که یکی از زوجین نسبت به دیدگاه‌های مختلفی راجع به موارد مختلف از جمله مدیریت مالی، میزان رابطه جنسی یا زمانی که با خویشاوندان صرف می‌شود، واکنش نشان دهد.

بیان احساسات واقعی بسیار کارسازتر از تحمل رفتار‌ها در سکوت، کینه به دل گرفتن، به طور منفعل عصبانی شدن است. علاوه بر این، با این کار شریک زندگی‌تان بسیار ساده‌تر به این احساسات پاسخ می‌دهد. این کار یک بازی برد-برد برای هر دوی طرف است.

ارتباطات بلند مدت موفق بر پایه‌ی قبول این ریسک‌ها با شریک زندگیتان است.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید