انتشار این مقاله


علت فشارخون بالا در دانشجویان پزشکی چیست؟

علت فشارخون بالا معمولا سن بالا، اضافه وزن و چاقی، سیگار کشیدن و نداشتن زندگی سالم می‌باشد. با این وجود، تحقیقات جدید حاکی از آن است که اغلب دانشجویان سال اول و دوم رشته‌ی پزشکی، از فشار خون بالای خود آگاه نیستند؛ که در نتیجه ریسک بیماری‌های قلبی عروقی را در آنان افزایش می‌دهد. طبق […]

علت فشارخون بالا معمولا سن بالا، اضافه وزن و چاقی، سیگار کشیدن و نداشتن زندگی سالم می‌باشد. با این وجود، تحقیقات جدید حاکی از آن است که اغلب دانشجویان سال اول و دوم رشته‌ی پزشکی، از فشار خون بالای خود آگاه نیستند؛ که در نتیجه ریسک بیماری‌های قلبی عروقی را در آنان افزایش می‌دهد.

طبق گزارشات انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۱۹، تقریبا دو سوم دانشجویان پزشکی فشار خون بالای نرمال دارند و در مقایسه با مردم جامعه، دوبرابر بیشتر در معرض ابتلا به فشارخون بالای مزمن هستند.

محققان دانشگاه لینکن در Harrogate Tennessee، برای انجام این مطالعه، ۱۰۶ مرد و ۱۰۵ زن را که سن بین ۲۱ الی ۳۷ سال داشته و دانشجوی پزشکی بودند، بررسی کردند. همچنین مصرف سیگار، الکل، رژیم غذایی، میزان فعالیت، سوابق پزشکی و حمایت اجتماعی آنها نیز درنظر گرفته شد. میزان فشار خون و اندازه‌ی دور کمر این افراد برای انجام مطالعات اندازه‌گیری شد.

نتایج مطالعه نشان می‌دهد:

  • بیشتر از ۱۶درصد افراد مورد مطالعه، مستعد فشارخون بالای مزمن هستند.
  • بیشتر از ۲۹درصد افراد، مبتلا به فشارخون بالای درجه‌ یک هستند. طبق تعریف مرکز سلامت قلب، فشارخون سیستولی ۱۳۰ الی ۱۳۹ میلی‌متر جیوه و یا فشارخون دیاستولی ۸۰ الی ۸۹ میلی‌متر جیوه فشارخون بالای درجه یک می‌باشد.
  • حدود ۱۸درصد دانشجویان به فشارخون درجه دو مبتلا هستند. (فشارخون سیستولی بالای ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و فشارخون دیاستولی بالای ۹۰ میلی‌متر جیوه)
  • دانشجویان مرد ۱۳ برابر بیشتر از دانشجویان زن در معرض فشارخون بالا هستند.
  • هر اینچ(۲.۵ سانتی‌متر) افزایش در اندازه‌ی دور کمر، ۱۱درصد ریسک فشارخون بالای درجه دو را افزایش می‌دهد.
  • حدود ۳۷درصد افراد مورد مطالعه فشارخون نرمال داشتند.

محققان علت فشارخون بالا در دانشجویان پزشکی مرد را به طور واضح نمی‌دانند، اما به هرحال، فشار عصبی و استرس آموزش پزشکی در کنار اضطراب، عدم فعالیت کافی، کمبود خواب، رژیم غذایی نامناسب می‌تواند فشارخون را افزایش دهد.

دکتر ژاک بدنارز، دانشجوی سال سوم پزشکی ار دانشگاه لینکن، اظهار داردکه فشارخون بالا موردی نیست که فقط به بالارفتن سن مربوط باشد. دانشجویان جوان از فشارخون خود بی‌خبرند، لذا بهتر است برای حفاظت از خود، فشارخون خود رابه طور مرتب اندازه گیری کرده و آن را کنترل کنند.

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۰۳میلیون شهروند آمریکایی، یعنی نصف بزرگسالان آمریکا، از فشار خون بالا برخوردارند که ۱۱درصد مرگ‌ومیر از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ را شامل می‌شود.. در همین مدت، میزان مرگ ناشی از فشارخون بالا تا ۳۸دردص افزایش یافته است.

با وجود محدودبودن این پژوهش، نتایج جالبی بدست آمد. به عنوان یکی از فاکتورهای شایع و خطرناک بیماری‌های قلبی و سکته، حتی افراد جوان و کسانی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند نیز باید فشارخون خود را به طور منظم تحت کنترل قرار دهند.

اطلاعات جمع آوری شده توسط انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد که تقریبا ۸۰٪ از کل بیماری‌‎های قلبی عروقی، با کنترل فشارخون بالا، دیابت و کلسترول بالا، همراه با داشتن رفتارهای سالم در زندگی مانند ترک سیگار، قابل پیشگیری است. سبک زندگی سالم مانند خوردن غذاهای سالم و مغذی، انجام فعالیت‌های بدنی به طور منظم و حفظ وزن ایده‌آل می‌تواند بیشترین تأثیر را داشته باشد.

برای ارزیابی شیوع و افزایش خطر فشار خون بالا در دانشجویان پزشکی و عوامل خطرساز ناشی از آن، مطالعات بیشتری لازم است.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید