انتشار این مقاله


ترکیب دو داروی سرطانی می تواند به کند شدن رشد تومورها کمک کند

ترکیب دو داروی سرطان می‌تواند موثر‌تر از هر یک به تنهایی باشد.

بعضی اوقات دو داروی سرطانی بهتر از یکی است. مدت زمانی که درمان سرطان پستان همچنان ادامه دارد ، می‌توان آن را با داروی سرطان ریه ترکیب کرد که موجب توقف مقاومت به درمان سلول‌ها می‌شود.

تاکنون نشان داده شده است كه این استراتژی در موش‌ها و سلول‌های سرطانی در آزمایشگاه كار می‌كند – اما محققان می‌گویند كه این آزمایش باید به سرعت در آزمایشاتی بر روی زنان مبتلا به سرطان پستان سنجیده شود ، زیرا هر دو دارو در حال استفاده هستند.

داروی سرطان پستان با نام palbociclib یکی از داروهای جدید “هدفمند” سرطان  است که  نه  با کشتن تمام سلول‌های سریع تقسیم شده مانند شیمی درمانی بلکه با دخالت در یک مولکول توموری خاص کار می‌کند. در این حالت عملکرد دو پروتئین که باعث تقسیم سلولی می‌شوند را مسدود می‌کند. پل کارمن از انستیتوی تحقیقات سرطان لندن می‌گوید ، سرطان‌های پستان معمولاً جهش‌هایی ایجاد می‌کنند که به این معنی است که در طی چند ماه به این درمان مقاوم می‌شوند و دوباره رشد می‌کنند.


مقاله مرتبط: استفاده ترکیبی داروهای سرطان سینه و سرطان ریه می‌تواند بر مقاومت به درمان غلبه کند


 

درمان ترکیبی

تیم وی دریافت که سلول‌های سرطانی با روشن کردن یک مسیر مولکولی جایگزین برای تقسیم سلولی ، این کار را انجام می‌دهند. این می‌تواند توسط داروی سرطان ریه به نام crizotinib مسدود شود. تومورهای کاشته شده در موش‌های تحت درمان با این ترکیب تقریباً رشدی در حدود دو سوم میزان رشد تومورهایی بود که با هر یک از داروها به طور جدا درمان می‌شدند. اگرچه تاکنون palbociclib فقط در برابر سرطان پستان مورد استفاده قرار می‌گیرد ، محققان دریافتند كه ترکیب دو داروی  در برابر انواع دیگر تومورها نیز موثر هستند مانند تومورهای ریه  و روده. و این نشان می‌دهد كه این استراتژی می‌تواند به طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار گیرد.

از آنجا که ما می‌دانیم که این داروها ایمن و مؤثر هستند ، می‌توانیم هر چه سریع‌تر به سراغ یک مطالعه ترکیبی برویم. دانشمندان امیدوارند که در ۱۸ ماه آینده آزمایش را در بیماران آغاز کنند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید