انتشار این مقاله


چگونه ورژن بهتری از خودمان باشیم؟ (قسمت دوم)

در قسمت قبل به ۲۱ راهکار برای بهتر شدن و توسعه‌ی فردی اشاره کردیم، در این قسمت به ادامه‌ی آن خواهیم پرداخت. عادات خوب و جدیدی را در خود پرورش دهیم برخی عادات خوبی که می‌توانیم در خود ایجاد کنیم مثل؛ کتاب خواندن، سحرخیزی، ورزش، خواندن مقالات به روزو مدیتیشن هستند. آیا عادت خوب دیگری […]

در قسمت قبل به ۲۱ راهکار برای بهتر شدن و توسعه‌ی فردی اشاره کردیم، در این قسمت به ادامه‌ی آن خواهیم پرداخت.

عادات خوب و جدیدی را در خود پرورش دهیم

برخی عادات خوبی که می‌توانیم در خود ایجاد کنیم مثل؛ کتاب خواندن، سحرخیزی، ورزش، خواندن مقالات به روزو مدیتیشن هستند. آیا عادت خوب دیگری نیز به ذهن‌تان می‌رسد؟

از انسان‌های منفی‌نگر دوری کنید

جیم ران می‌گوید:

شما میانگین ۵ نفر افرادی هستید که در روز بیشتر وقت‌تان را با آن‌ها می‌گذرانیدو

هر جایی برویم، افراد منفی‌نگر وجود خواهند داشت. اگر احساس می‌کنید آن‌ها خیلی جلوی پیشرفت شما را می‌گیرند و از سرعت شما می‌کاهند، کمتر با آن‌ها وقت بگذرانید.

یاد بگیرید چگونه با افراد مختلف سر و کله بزنید

در طول زندگی به انسان‌های مختلفی برخواهید خورد، که کنار آمدن با برخی از آن‌ها سخت است اما همیشه نمی‌توان از آن‌ها به راحتی دوری کرد، مثل محیط کار یا وقتی شخصی جزو نزدیکان‌تان باشد، باید نحوه‌ی رفتار با این افراد را یادبگیرید.

از دوستان خود بیاموزید

هر کس ویژگی‌های برجسته‌ی مخصوص به خود را دارد. از دوستانی که دور و برتان هستند، چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توانید بیاموزید. سعی کنید الان به یک دوست خوب فکر کنید. تنها به یک ویژگی در آن‌ها که دوست دارید آن را بدست آورید، فکر کنید. چگونه می‌توانید آن را فرا بگیرید و آن مهارت را برای خودتان کسب کنید؟ اگر نیاز دارید، با آن‌ها صحبت کنید. مطمئنا از این‌که بتوانند کمکی بکنند خوشحال خواهند شد!

خاطره بنویسید.

خاطره‌نویسی بهترین راه برای رسیدن به آگاهی فردی است. مانند این می‌ماند که بازتاب خودتان را مشاهده کنید. با نوشتن، روند تفکر خود را بهبود می‌بخشید و با خواندن آن‌چه از دیدگاه یک نفر سوم نوشته‌اید، به چیزهای بیشتری در ارتباط با خود پی خواهید برد.

در یک بلاگ در مورد توسعه‌ی فردی بنویسید.

برای این‌که به رشد دیگران کمک کنید، باید ابتدا شما کلام را آغاز کنید. انتظاراتی از شما وجود خواهد داشت و هم‌چنین شما از دیگران انتظاراتی خواهید داشت که لازم است آن‌ها را بر آورده کنید. زمانی که به دیگران توصیه‌ای می‌کنید خود را ملزم خواهید دانست که خود نیز به آن توصیه‌ها عمل کنید و این خود به رشد شما کمک کند.

یک مربی یا راهنما برای خود پیدا کنید.

هیچ‌راه سریع‌تری برای بهبود خودمان به جز پیدا کردن کسی که با شما برای تمرکز روی اهداف‌تان کار کندف وجود ندارد. داشتن راهنما به شما کمک می‌کند تا متمرکزتر حرکت کنید و سریع‌تر به اهداف خود برسید.

استفاده از فضای مجازی را کاهش دهید.

چت کردن و گشتن در فضای مجازی اصلی‌ترین نتیجه‌اش افزایش زمان تلف شده است. بهتر است این وقت را بر روی کارهای دیگری سرمایه‌گذاری کرد. یک روز فضای مجازی را از زندگی خود حذف کنید و متوجه خواهید شد که کارایی‌تان چندین برابر شده است. تنها زمانی به آن سر بزنید که کار واجبی دارید یا واقعا می‌خواهید با کسی صحبت کنید.

انتخاب دوست در فضای مجازی چه تفاوتی با زندگی واقعی دارد؟

شطرنج یا هر نوع بازی این چنین را یاد بگیرید

شطرنج بهترین بازی برای یادگیری استراتژی و افزایش قدرت مغز است. نه تنها تفریح خواهید کرد بلکه مهارت‌های تحلیلی‌تان نیز بهبود خواهد یافت. البته تنها محدود به شطرنج نیست بازی‌های تخته‌ای دیگر یا برخی بازی‌های کامپیوتری هم می‌توانند در این مورد به شما کمک کنند.

تلویزیون نگاه نکنید

بسیاری از برنامه‌ها و تبلیغاات تلویزیونی واقعا به درد نخور هستند و به قدرتمند کردن شما از نظر ذهنی کمکی نمی‌کنند. می‌توانید به جای آن به کارهای دیگری بپردازید که معمولا وقتی برای آن پیدا نمی‌کنید، مثل ورزش یا انجام هر کاری که از ان لذت می‌برید.

چالش ۳۰ روزه

یک هدف برای خود تعیین کنید و سعی کنید در عرض ۳۰ روز به آن دست یابید. هدف‌تان ممکن است کسب یک عادت جدید یا انجام کاری باشد که همیشه آرزوی انجام آن را داشتید.۳۰ روز فرصت کافی برای مشخص کردن استراتژی و برنامه، عمل به آن و ارزیابی عملکرد است.

مدیتیشن

مدیتیشن به کسب آرامش و رسیدن به خودآگاهی کمک می‌کند. حتی در اوقاتی که قبل از خواب مدیتیشن انجام می‌دهید به خواب کمتری احتیاج پیدا می‌کنید. روند از میان بردن درهم برهمی‌ها بسیار آرامش‌بخش است.

آیا مدیتیشن می‌تواند به رفع استرس کمک کند؟

سخنران خوبی بشوید

جالب است بدانید صحبت کردن در مقابل عموم اولین ترس دنیا و مرگ دومین ترس دنیا است. با کسب مهارت سخنرانی، چگونگی برقراری ارتباط با دیگران را یاد می‌گیرید و می‌فهمید که چگونه خود را به دیگران معرفی کنید و آن‌ها را در بحث‌ها شرکت دهید.

چگونه با استرس سخنرانی کنار بیاییم؟

با افراد برتر حوزه‌ی خودتان دوست شوید

این افراد به این دلیل به اهداف خود دست یافته‌اند که اهداف خود را خوب می‌شناسند، مهارت کافی دارند و می‌دانند چگونه عمل کنند. چه چیز بهتر از این‌که این چنین آدم‌هایی را بشناسیم و از آن‌ها یاد بگیریم؟ دیدگاه‌های جدیدی از آن‌ها یاد بگیرید و بفهمید که چگونه می‌توانید خود را بهتر کرده و خود نیز به آن نتایج دست پیدا کنید.

گذشته‌ها گذشته

آیا غم یا ناراحتی خاصی از گذشته وجود دارد که هم‌چنان به آن چسبیده‌اید؟ اگر بله وقت ان است که اجازه بدهید از میان برود. چسبیدن به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که به راه خود ادامه دهید و به آدم بهتری تبدیل شوید. از دست گذشته خلاص شوید، خود را ببخشید و بگذرید. پس از آن احساس رهایی و قدرت بیشتری خواهید کرد، و خوشحال‌تر خواهید بود.

سرمایه‌گذاری کنید.

آیا چیزی وجود دارد که به آن علاقه داشته باشید؟ چرا آن را تبدیل به یک تجارت نمی‌کنید و همزمان به یادگیری کمی هم پول بدست نمی‌آورید؟ شروع کردن یک تجارت شما را ملزم خواهد کرد که مهارت‌های مدیریتی و بازاریابی را یادبگیرید و حس رقابت‌طلبی در شما تقویت خواهد شد. شروع هر چیز جدیدی نیاز به کسب مهارت‌های جدیدی خواهد داشت که این خود اصلی‌ترین قدم در مسیر توسعه‌ی فردی است.

با اطرافیان خود مهربان باشید

در واقع ما معمولا به اندازه‌ی کافی با اطرافیان خود مهربان نیستیم. مهربانی به ما کمک خواهد کرد که صفات دیگری را نیز مثل دلرحمی، صبر و عشق را نیز کسب کنیم. بعد از خواندن این مقاله، با اطرافیان‌تان مهربان‌تر باشید و ببینید چگونه واکنش نشان خواهند داد. تنها این نیست خودتان چه احساسی نسبت به این کار دارید؟ احساس بهتری خواهید کرد.

از کسانی که از شما متنفر هستند، متنفر نباشید

اگر برای رسیدن به هدفی تلاش کنید، همیشه در مسیر افرادی وجود خواهند داشت که از شما متنفر بشوند. راحت‌تر آن است که شما هم از آن‌ها متنفر بشوید اما این‌که شما آن‌ها را دوست بدارید، چالش‌برانگیزتر است. بخشش و گذشتن از آن‌چه اتفاق افتاده نیاز به بزرگواری و قلب بزرگی دارد. آیا در زندگی کسی وجود دارد که از شما خوشش نیاید یا متنفر باشد؟ اگر هست، به آن‌ها نشان دهید که دوست‌شان دارید حتی اگر قبول نکردند، شما به کار خود ادامه دهید. دوست داشتن بسیاری رهایی‌بخش‌تر از تنفر است.

به خودتان استراحت بدهید

خیلی سخت کار کرده‌اید؟ توسعه‌ی فردی در مورد شناخت فردی است اگر احساس خستگی می‌کنید، به خودتان استراحت بدهید، شما که نمی‌توانید ماشین بدون بنزین را برانید. اختصاص دادن زمان‌هایی به خودتان بسیار مهم است. هر هفته زمانی را به خود اختصاص بدهید. آرامش یافتن، کسب شادابی و طراوت و شارژ شدن به شما کمک می‌کند تا قدرتمندتر به کار خود ادامه دهید.

هر روز حداقل ۱ مقاله در مورد توسعه‌ی فردی بخوانید

برخی از مقالات مربوط به این موضوع در لینک زیر وجود دارند، امیدوارم برایتان مفید باشد.

نسبت به رشد فردی خود متعهد باشید

برای رشد فردی هزاران هزار راه وجود دارد، اما تا زمانی که خودتان نخواهید و خود را ملزم به انجام آن ندانید، همه باد هوا است. هیچ چیز جلو نخواهد رفت. ما همگی خود مسئول رشد خودمان هستیم نه هیچ‌کس دیگر، نه مادر، نه پدر، نه دوست نه من نویسنده‌ی این مقاله فقط خود خوتان. تصمیم بگیرید که نسبت به رشد فردی خود متعهد هستید و در این راه طولانی قدم بگذارید. نتایج سریع بدست نخواهد آمد، اما قول می‌دهم تا زمانی که در راه ثبات قدم داشته باشید، تغییرات مثبتی را در زندگی و خوتان احساس خواهید کرد.

یک توصیه‌ی دیگر: محدودیت‌ها را تبدیل به فرصت کنید

در زندگی محدودیت‌های مختلفی وجود دارد، اما نباید در سایه‌ی آن‌ها زندگی کنید. با طرز تفکر درست و راهکارمناسب، از دست این محدودیت‌ها خلاص خواهید شد.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید