انتشار این مقاله


رابطه‌ی جنسی اجباری

یک نفر از هر ۱۶ دختر اولین رابطه‌ی جنسی خود را به اجبار فیزیکی یا سایر موارد تجربه کرده‌اند.

یک نفر از هر ۱۶ دختر اولین رابطه‌ی جنسی خود را به اجبار فیزیکی یا سایر موارد تجربه کرده‌اند. این نتایج از بررسی ملی سلامت و زندگی خانوار که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا به طور منظم انجام می‌شود، بدست آمده است. لائورا هاوکس از دانشگاه پزشکی هاروارد و همکارانش پاسخ ۱۳۰۰۰ زن ۱۸ الی ۴۴ ساله را که در طول ۸ سال، به این مطالعه پاسخ داده بودند را بررسی کردند. حدود ۶.۵ درصد گفته بودند که اولین رابطه‌ی جنسی واژنی آن‌ها با یک مرد داوطلبانه نبوده است. محققین از اصطلاح “اجبار” برای کسانی که در پاسخ به سؤال اصطلاح “غیرداوطلبانه” به کار برده بودند، استفاده کردند.

حدود نیمی  از پاسخ‌دهندگان گفته بودند که به روی زمین دراز کشانده شده بودند، حدود یک چهارم به طور فیزیکی مورد آزار قرار گرفته بودند و یک چهارم از نظر فیزیکی تهدید شده بودند – با این وجود میان گروه‌های مختلف هم‌پوشانی وجود داشت.

حدود نیمی از آ‌ن‌ها بیان کردند که به طور کلامی تحت فشار بودند مثل این مورد که در غیر این صورت که رابطه‌ی جنسی داشته باشند، رابطه‌ی آن‌ها با فرد مقابل بهم خواهد خورد و یک پنجم آن‌ها مجبور به مصرف نوشیدنی‌های الکلی و داروهای روان‌گردان شده بودند.

حتی در حالتی‌که هیچ اجبار فیزیکی استفاده نشده بود، سن متوسط اجبار به داشتن رابطه‌ی جنسی در زنان ۱۵ سال و در مردان ۲۷ سال بود. هاوکس می‌گوید: با این تفاسیر به صورت خودکار شما متوجه یک عدم تعادل بارز قدرت میان دو جنس خواهید شد.”

اما کسانی که اولین رابطه‌ی جنسی خود را داوطلبانه تجربه کرده‌ بودند، تفاوت سنی میان دو جنس کمتر بود: ۱۷ سال برای زنان و ۲۱ سال برای شریک جنسی مرد، کسانی که مجبور شده بودند نیز از نظر اقتصادی سطح پایین‌تری داشته و سطح تحصیلات آن‌ها نیز به طور متوسط پایین‌تر بود.

بررسی مشابه پیشین که در سال ۱۹۹۵ انجام گرفته بود شیوع این مشکل را ۹ درصد گزارش کرده بود؛ در این بررسی افراد جوان‌تری حدود ۱۵ الی ۲۴ سال مورد بررسی قرار گرفته و سؤال‌های پرسیده شده نیز متفاوت بود.

پترا بوینتون روان‌شناس اجتماعی از انگلستان که در این بررسی شرکت نداشته است، گفت: ما دهه‌هاست که می‌دانیم شیوع رابطه‌ی جنسی اجباری بسیار بالا است.

بوینتون افزود، این یافته‌ها نشان‌دهنده‌ی اهمیت آگاهی بخشی در زمینه‌ی رابطه‌ی جنسی به خصوص مسئله‌ی اجبار است. در برخی از مناطق آمریکا، آموزش رابطه‌ی جنسی بر مسئله‌ی “پرهیز” تأکید دارد که می‌تواند به کاهش شیوع تجاوز نیز کمک کند.

آموزش جنسی تنها با تأکید بر پرهیز این مفهوم را منتقل می‌کند که پسران همواره شکارچی بوده و دختران فرصتی برای اعتراض ندارند.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید