انتشار این مقاله


ابزاری برای کاهش روند از دست رفتن حافظه در بیماری آلزایمر

میتوان به کمک دستگاهی پوشیدنی، از طریق جلوگیری از شکل گیری تجمعات پروتئینی سمی در مغز،از پیشرفت آلزایمر جلوگیری کرد.

از مطالعه ای که به صورت کارآزمایی بالینی روی هشت نفر فرد مبتلا به آۀزایمر صورت گرفته است، نتیجه گرفته شد که یک دستگاه پوشیدنی جدید که امواج الکترومغناطیس ساطع میکند، میتواند از دست رفتن حافظه را در هفت نفر در طول دو ماه به طور چشمگیری بهبود ببخشد.

بیماری آلزایمر میلیون ها نفر را در ایالت متحده و سراسر جهان مبتلا کرده است اما هنوز هیچ درمان قطعی ای برای این بیماری عصبی پیشرونده وجود ندارد.

دلیل اصلی فیزیولوژیکی این بیماری تجمع پروتئین بتا-آمیلوئید و تاو در مغز است که مسیرهای ارتباطی طبیعی بین سلولهای مغزی را مختل می کند. دانشمندان با اینکه سالهاست که از این جنبه ی آلزایمر آگاه هستند ، اما نتوانسته اند جلوی شکل گیری این تجمعات پروتئینی را بگیرند.

امروزه پزشکان از درمان های نوروالکترومغناطیسی استفاده میکنند. در اختراعی که منحصرا توسط شرکتی انجام گرفته میتوان به کمک دستگاهی پوشیدنی، از طریق جلوگیری از شکل گیری این تجمعات پروتئینی سمی در مغز،از پیشرفت آلزایمر جلوگیری کرد.

این وسیله به شکل کلاهی طراحی شده است که امواج الکترومغناطیسی را متناوبا طبق محاسبات صورت گرفته روی موش ها ساطع میکند و سبب کاهش پیشرفت آلزایمر میشود. نتایج حاصل از این مطالعه در ژورنال بیماری های آلزایمر منتشر شده است.

یکی از محققان ، دکتر آماندا اسمیت ، که مدیر تحقیقات بالینی در دانشگاه فلوریدا جنوبی در انستیتوی Byrd Alzheimer’s Health در Tampa است نوشته است:

با وجود تلاشهای ۲۰ ساله، توقف روند از دست رفتن حافظه یا بازگرداندن آن در مبتلایان به آلزایمر به نتیجه نرسید. این نتایج شواهد اولیه ای را ارائه می دهد که درمان الکترومغناطیسی ترانس کرانیال توانایی افزایش عملکرد شناختی در بیماران مبتلا به آلزایمر را دارد.

پیشرفت بسیار چشمگیر در ۲ ماه

برای این مطالعه محققان روی هشت فرد مبتلا به آلزایمر با طیف های بیماری متوسط تا وخیم بررسی هایی را انجام دادند. این هشت فرد آموزش هایی برای چگونگی استفاده از دستگاه الکترومغناطیسی در منزل دریافت کردند. تراپی دو بار در روز به مدت ۲ ماه و هر جلسه فقط ۱ ساعت به طول می انجامید. بعد از دوماه درهیچ کدام از افراد عوارض جانبی دیده نشد.اسکنهای مغزی که در پایان مطالعه توسط محققان انجام شد نشان دادند که تشکیل هیچ گونه تومور یا خونریزی مغزی در اثر استفاده از دستگاه رخ نداده است.

برای ارزیابی اینکه آیا درمان به شرکت کنندگان کمک کرده است یا خیر، محققان از آزمون مقیاس شناختی آلزایمر استفاده کردند. این آزمون(ADAS-cog) شناخته شده ترین روش ارزیابی عملکرد شناختی مغز است.

این تیم دریافتند که هفت نفر از هشت شرکت کننده افزایش بیش از ۴ امتیاز در عملکرد شناختی در مقیاس ADAS-cog پس از ۲ ماه داشتند. محققان در این باره گفته اند که وقوع این اتفاق به گونه ای است که عملکرد شناختی شرکت کنندگان حدودا یک سال جوانتر شده است.

دکتر گری آرنداش ، مدیرعامل این شرکت میگوید :

ما وقتی متوجه شدیم که این بهبودی در تست ADG-cog حتی ۲ هفته پس از اتمام درمان نیز حفظ شد ، بسیار شگفت زده شدیم. مهمترین توجیه در مورد ادامه داشتن این بهبودی پس از توقف درمان این است که خود فرآیند بیماری آلزایمر تحت تاثیر قرار گرفته است.

محققان همچنین نمونه های خون و مایع مغزی نخاعی را از شرکت کنندگان هم در ابتدا و هم در پایان کارآزمایی بالینی جمع آوری کردند. در بررسی آنها ذرات حاصل از تجزیه شدن تجمعات پروتئینی بتا-آمیلوئید و تاو دیده شد. این مواد باعث اختلال عملکرد شناختی پیشرونده در آلزایمر میشد.

همچنین تصویربرداری MRI از مغز نشان داد که پس از گذشت دوماه از درمان، ارتباط بهتری بین سلولهای مغزی در قشر سینگولیت فرد بیمار دیده میشود. این قسمت مغز نقش بسیار مهمی در فرایند شناختی از جمله انتخاب و تصمیم گیری دارند.

نگاهی به آینده

محققان به کمک دستگاه نوآورانه بهترین بازخورد ممکن را دریافت کردند. همه ی این مطالعات بخشی از یک کارآزمایی بالینی بودند.

دکتر آرنداش میگوید

شاید بهترین دستاورد این مطالعه این بود که هیچ کدام از هشت نفر مورد مطالعه، بعد از اتمام مطالعه تمایلی برای برگردان کلاه اختراع شده به دانشگاه نداشتند.

این تیم تحقیقاتی از تأثیر فوق العاده ی دستگاه بر پلاکهای سمی مغز بسیار هیجان زده اند. انها میگویند داروهایی که در کارآزمایی های بالینی مورد آزمایش قرار گرفته اند ، بسیار کمتر موفق به تجزیه ی این ساختارهای مخرب می شوند.

بنابراین ، محققان قصد ندارند در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی کوچک متوقف شوند. آنها برای پیشروی در مطالعات، به شرکت کنندگان در جلسات آزمایش فعلی امکان شرکت در یک کارآزمایی بالینی بسیار بزرگتر را داده اند.

همه ی شرکت کنندگان قبلی این پیشنهاد را پذیرفته اند. این مطالعه به طور متوسط ​​حدود ۱۷ ماه طول خواهد کشید و حدود ۱۵۰ شرکت کننده با تشخیص بیماری خفیف تا متوسط ​​آلزایمر را در بر خواهد گرفت.

این شرکت تجهیزات پزشکی اعلام کرده است که آنها برای دستیابی به تأیید مدیریت مواد غذایی و دارویی (FDA) برای فناوری خود طی دو سال آینده آماده هستند و این دستگاه را تا سال ۲۰۲۱ در دسترس عموم قرار خواهند داد.

معصومه طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید