انتشار این مقاله


نوشیدن چای باعث بهبود سلامت مغز می‌شود

نوشیدن منظم چای باعث بهبود سلامت مغز می‌شود!

مطالعه‌ی جدیدی که توسط محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) رهبری می‌شد، نشان داده است که نوشیدن منظم چای باعث داشتن مناطق سازمان یافته‌تر مغزی در مقایسه با افرادی شد که از نوشیدنی‌هایی بجز چای استفاده می‌کردند و این مناطق سازمان یافته‌تر با عملکرد شناختی سالم مرتبط هستند. این تیم تحقیقاتی پس از بررسی داده‌های تصویربرداری عصبی از ۳۶ فرد مسن‌تر به این نتیجه رسیدند.

«نتایج ما شواهد اولیه‌ی سهم مثبت نوشیدن چای بر ساختار مغزی را ارائه می‌کنند و نشان می‌دهند که نوشیدن منظم چای در برابر زوال ساختار مغز با گذشت سن، اثر محافظت کننده دارد.»این تحقیق با همکاری دانشگاه Essex و کامبریج انجام شد و یافته‌ها در تاریخ ۱۴ ژوئن سال ۲۰۱۹ در ژورنال علمی Aging منتشر شد.


Feng Lei (رهبر گروه و استادیار دپارتمان پزشکی روانشناسی در NUS)

بیشتر بخوانید:


مزایای مصرف منظم چای

مطالعات گذشته نشان داده‌اند که مصرف چای برای سلامت انسان سودمند است و اثرات مثبت آن شامل بهبود خلق و پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی است. در حقیقت، نتایج یک مطالعه‌ی طولی که توسط Feng انجام شده بود در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و نشان داد که مصرف روزانه‌ی چای می‌تواند خطر زوال شناخت را در افراد مسن‌تر تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

به دنبال این یافته، Feng و تیمش تاثیر مستقیم چای بر شبکه‌های مغزی را بیشتر بررسی کردند.

این تیم تحقیقاتی ۳۶ بزرگسال ۶۰ ساله و مسن‌تر را استخدام کردند و داده‌هایی درمورد سلامت، سبک زندگی و بهزیستی روانشناختی آنان جمع آوری کردند. شرکت کنندگان مسن‌تر مجبور بودند آزمایشات عصبی و MRI انجام دهند. این مطالعه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ انجام شد.

پس از تجزیه تحلیل عملکرد شناختی شرکت کنندگان و نتایج تصویر برداری، تیم تحقیقاتی دریافت که افرادی که چای سبز، چای سیاه و حتی چای اولونگ را حداقل ۴ بار در هفته‌ برای ۲۵ سال مصرف کرده‌اند، مناطق مغزی‌ای داشتند که به صورت کارآمد‌تری باهم در ارتباط بودند.

نوشیدن چای

«ترافیک را به عنوان یک مثال درنظر بگیرید که نواحی مغزی مانند مقصدها و ارتباط بین مناطق مغزی به عنوان راه‌ها هستند. زمانی که یک سیستم جاده‌ای بهتر سازماندهی شده‌باشد، رفت و آمد مسافران و وسایل نقلیه کارآمدتر بوده و منابع کمتری مصرف می‌شود. به صورت مشابهی، زمانی که ارتباطات در مغز ساختار یافته‌تر باشند، پردازش اطلاعات می‌تواند با کارایی بیشتری انجام شود. ما در مطالعات قبلی خود نشان داده‌ایم که مصرف کنندگان چای عملکرد شناختی بهتری در مقایسه با افرادی که نوشیدنی‌هایی بجز چای مصرف می‌کردند داشتند. نتایج فعلی ما در ارتباط با شبکه‌های مغزی، به صورت غیر مستقیم با نشان دادن این که اثرات مثبت مصرف منظم چای با جلوگیری از اختلال بین بخشی در مغز، بهبود سازماندهی مغز می‌باشد، یافته‌های قبلی را حمایت می‌کند.»

استادیار Feng

گام بعدی تحقیق

از آنجایی که عملکرد شناختی و سازماندهی مغزی باهم ارتباط کامل دارند، برای درک بهتر نحوه پدیدار شدن عملکردهایی مانند حافظه و مداخلات ممکن برای حفظ هرچه بهتر شناخت در طی پیری، تحقیقات بیشتری لازم است. استادیار Feng و تیمش قصد دارند اثرات چای و همچنین ترکیبات فعال زیستی موجود در چای را بر زوال شناخت بررسی کنند.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید