انتشار این مقاله


چگونه انجام چند کار همزمان بر بهره وری و سلامت مغز تاثیر میگذارد؟

چند وظیفه ای بودن یک راه فوق العاده برای انجام چند کار به طور همزمان است. به نظر میرسد با این توانایی میتوان چند کار را به یکباره انجام داد اما مطالعات نشان میدهد برخلاف انتظار ما مغز در مدیریت انجام این کار ها به مشکل میخورد. درواقع پژوهشگران معتقدند مولتی تسکینگ یا همان چندوظیفه […]

چند وظیفه ای بودن یک راه فوق العاده برای انجام چند کار به طور همزمان است. به نظر میرسد با این توانایی میتوان چند کار را به یکباره انجام داد اما مطالعات نشان میدهد برخلاف انتظار ما مغز در مدیریت انجام این کار ها به مشکل میخورد. درواقع پژوهشگران معتقدند مولتی تسکینگ یا همان چندوظیفه ای بودن بهره وری را تا ۴۰% کاهش میدهد.

چه چیزی در مولتی تسکینگ یا چندوظیفه ای بودن وجود دارد که بهره وری را از بین میبرد؟

به نظر میرسد شما در یک زمان مشخص چند کار را باهم انجام داده اید ولی در واقع شما دقت و تمرکز خود را به صورت متناوب و سریع از موضوعی به موضوع دیگر سوق میدهید. تغییر تمرکز از یک فعالیت به فعالیت دیگر باعث ایجاد حواس پرتی شدید میشود به طوری که فعالیت مغز متوقف شده و سرعت کار شما کاهش میابد.

آیا واقعا همه ی کارهایی که به طور همزمان انجام میدهید باعث افزایش بهره وری شما میشود؟

به تمام کارهایی که در حال حاضر درحال انجام هستید فکر کنید.واضحا شما درحال خواندن این مقاله هستید ممکن است شما در حال گوش دادن به موسیقی یا تکست دادن به دوستتان یا چک کردن ایمیلتان یا سایتی دیگر یا حتی بازی کردن یک گیم کامپیوتری باشید. اگر در حال انجام چند کار متفاوت هستید از دید دانشمندان شما یک “heavy multitasker” یا یک چندوظیفه ای حرفه ای هستید. احتمالا خودتان فکر میکنید که در انجام این کار موفق هستید. مطابق با تحقیقات انجام شده شما در واقع اصلا به اندازه ای که فکر میکنید مفید و موثر نخواهید بود.

در گذشته بسیاری معتقد بودند که چند وظیفه ای بودن یک راه خوب برای بهبود بهره وری میباشد. اگر شما بر روی چند کار به طور همزمان کار کنید بعد از مدتی موظف هستید کارهای بیشتر و سنگین تری انجام دهید.

مطالعات اخیر نشان میدهد که تغییر متناوب از کاری به کار دیگر عوارض زیادی بر روی بهره وری خواهد داشت. افراد چندکاره در مقایسه با افرادی که در زمان مشخص فقط برروی یک موضوع تمرکز میکنند مشکلات شدید حواس پرتی خواهد داشت. همچنین انجام چندکار به یکباره بر توانایی های شناختی نیز تاثیر منفی دارد.

توصیه پژوهشگران:

بگذارید در ابتدا کلمه ی چhندکاره را معنی کنیم:

  • میتواند به این معنی باشد که دو یا چند کار را به طور همزمان انجام میدهید.
  • همچنین میتواند به این معنی باشد که به طور متناوب تمرکز خود را از موضوعی به موضوع دیگر تغییر دهید.
  • چند وظیفه ی بودن میتواند انجام سریع و بدون فاصله ی کارها باشد.

برای تخمین آسیبی که چندکاره بودن به بهره وری مغز ما میزند پژوهشگران از افرادی درخواست کردند که بین چند کار سویچ کنند و مقدار زمانی را که از دست رفته بود اندازه گرفتند. در یک مطالعه که توسط روبرت روگرز و استفن مانسل انجام شده بود افراد وقتی بین چند کار سویچ کردند کند تر از زمانی بودند که همان کار را چندین بار تکرار میکرند. مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۱ توسط جوشا روبینستین انجام شد ، جفری اوانسن و دیوید میر دریافتند که شرکت کنندگان زمان قابل توجهی را درهنگام سویچ کردن از کاری به کار دیگر از دست میدادند و این تلف کردن زمان وقتی کارها پیچیده تر میشد بیشتر شده بود.

معنی پژوهش ها چیست؟

انجام چند کار همزمان با عملکرد های منحصر به فرد مغز مدیریت میشود. این عملکرد منحصر به فرد مغزی پروسه های شناختی را مدیریت و کنترل میکند. همچنین کنترل این که عملکرد های خاص مغزی چه زمانی و چگونه انجام شوند را بر عهده دارد. بر طبق پژوهش های میر و اوانس و روبینستین ۲ مرحله برای کنترل پروسه های منحصر به فرد وجود دارد:

  1. اولین مرحله با نام رسیدن به هدف شناخته میشود : “تصمیم برای انجام کاری به جای کار دیگر”
  2. دومین مرحله با نام فعالسازی نقش شناخته میشود: “تغییر قوانین عملکرد قبلی بر عملکرد جدید”

تغییر بین این دو شاید فقط چند دهم ثانیه زمان بگیرد ولی وقتی افراد بار ها و بار ها بین این دو عملکرد مغزی جا به جا میشوند زمان بیشتری باید هزینه کنند تا بتوانند کار را به درستی انجام دهند.

این کار شاید در برخی کیس ها مشکل برگی نباشد. برای مثال انداختن لباس ها در ماشین لباس شویی و نگاه کردن به تلوزیون به صورت همزمان. اما اگر شما در موقعیت حساسی باشید که امنیت و بهره وری مغزتان مهم باشد مثلا زمانیکه در ترافیک سنگین رانندگی میکنید، حتی مقادیر کم زمان نیز ممکن است برایتان حیاتی باشد.

برنامه های کاربردی عملی برای تحقیقات چندوظیفه ای بودن:

میر معتقد است وقتی فردی بین چند کار تمرکز خود را تغییر میدهد بهره وری مغز تا ۴۰% توسط بلاکر های ذهنی کاهش میابد.

اکنون که تاثیر بالقوه ی مضرات چندکاره بودن را درک کردید میتوانید این دانش را به کار گیرید تا بهره وری خود را افزایش دهید. اتفاقا موقعیت نقش مهمی را ایفا میکند. برای مثال : تعویض کارها در هنگام ارسال پیامک و تماشای بازی فوتبال احتمالا نمیتواند باعث مشکلات اساسی شود. با این وجود ، کسری از ثانیه برای تغییر موقعیت بین کارها طول میکشد میتواند به معنای زندگی یا مرگ برای کسی باشد که در حال تلاش برای یافتن یک ایستگاه رادیویی خوب یا صحبت کردن از طریق تلفن یا یافتن راه های بین المللی رانندگی میکند.

دفعه ی بعد که میخواهید چند کار را همزمان انجام دهید و میخواهید مثمر ثمر باشد یک ارزیابی سریع ازکارهایی که میخواهید انجام دهید داشته باشید. حواس پرتی ها را از بین ببرید و سعی کنید یک بار روی یک کار به خصوص متمرکز شوید و پس از اتمام به کار دیگری بپردازید.

آیا چند وظیفه ای بودن به مغزتان آسیب میرساند؟

در دنیای شلوغ امروز ، انجام چند کار همزمان بسیار رایج است. مدیریت چندین وظیفه و مسئولیت ممکن است بهترین راه برای انجام کارهای زیاد به نظر برسد؛ اما همانطور که مشاهده کردید ، تلاش برای انجام بیش از یک کار در یک زمان میتواند در واقع از بهره وری و عملکرد کم کند. بسیاری از کارشناسان پیشنهاد میکنند که یک بار برای یک کار متمرکز شوید تا کار ها سریع و صحیح انجام شود.

در هر لحظه ممکن است در حال پیامک کردن با یک دست باشید، بین چندین ویندوز روی رایانه جابه جا شوید ، با صدای بلند به تلوزیون گوش دهید و با یک دوست در تلفن صحبت کنید ، همه به یکباره!!!

وقتی لحظه ای آرام را تجربه میکنیم که هیچ چیز توجه ما را جلب نمیکند. در این زمان ممکن است نتوانیم جلوی حواس پرتی خود را بگیریم و پس از مدت خود را در برنامه های مورد علاقه یا شبکه های اجتماعی بیابیم. بنابراین درحالیکه ما میدانیم این همه حواس پرتی و چندکاره بودن برای بهره وری مغز خوب نیست آیا ممکن است این امر بر سلامت مغز شما بد باشد؟ تداوم چنین مانعی چه تاثیری بر روی ذهن در حال رشد دارد؟

چندوظیفه ای بودن چیز جدیدی نیست اما جریان مداوم اطلاعات از منابع مختلف ابعاد نسبتا جدیدی برای معمای چندوظیفه ای بودن بدست میدهد.

پژوهش ها نشان میدهد چندکاره ای بودن به مغز آسیب میزند:

نتایج پژوهش ها نشان میدهد افرادی که چندکاره های قهار هستند زیاد در انجام کارها ماهرانه عمل نمیکنند.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در دانشگاه استنفورد توسط یک پژوهشگری به نام کلیفورد نس انجام شد نشان داد که افرادی که به چندکاره های قهار شناخته میشوند در تشخیص اطلاعات مربوط از نامربوط مشکل دارند.

این نتیجه تعجب برانگیز بود زیرا این تشخیص چیزی است که قبلا معتقد بودند چندکاره ها از پس آن خوب برمیآیند. ولی این تنها مشکلی نبود که چندکاره های قهار با آن مواجه بودند. آن ها مشکل بزرگتری داشتند اینکه وقتی میخواستند بین وظایف مختلفشان سویچ کنند. همچنین سازماندهی ذهنی کمتری نیز داشتند.

چیزی که در مورد نتایج بسیار ترسناک بود این بود که این نتایج زمانی رخ داد که این افراد چند کاره در حال انجام چندکار همزمان نبودند.

مطالعات نشان داد حتی زمانیکه چندکاره های قهار حتی فقط برروی یک فعالیت متمرکز شده بودند فعالیت مغزشان کارایی و بهره وری کمتری داشت.

” ما افرادی را مطالعه کردیم که چندکاره های قهار بودند. حتی زمانیکه از آن ها خواسته نمیشد که چند کار را باهم انجام دهند بازهم پروسه های شناختی مغزشان آسیب دیده بود. اساسا در تمام مراحل تفکر عمیق که حتی به انجام چند کار همزمان ربطی نداشت نیز مشکل داشتند.”


مصاحبه ی NASS با NPR در سال ۲۰۰۹

آیا آسیب ناشی از چندکاره بودن دائمی است یا میتوان جلوی آسیب را گرفت؟ به گفته ی NASS بررسی های بیشتر نشان میدهد هر فردی که چندوظیفه بودن را متوقف کند بهره وری مغز بهتر از قبل خواهد شد.

متخصصان معتقدند مضرات چند کاره بودن میتواند برای بزرگسالان آسیب زننده باشد.

در این سن مغز نوجوانان مشغول ایجاد ارتباطات عصبی مهم است. نقص توجه جدی که با کوچکترین اطلاعات اضافی خارجی مختل میشود ؛ آسیب های جدی و طولانی مدت بر ایجاد ارتباطات مغزی خواهند گذاشت. این فیلدی است که نیازمند پژوهش های وسیع میباشد. متخصصان معتقدند که نوجوانانی که در شبکه های اجتماعی فعالیت میکنند میتوانند چندکاره های قهار باشند و ممکن است تمام جوانب منفی چندکاره ای بودن به آنها آسیب بزند.

به حداقل رساندن عوارض جانبی:

بنابراین برای جلوگیری از اثرات مخرب احتمالی چندکاره بودن چه باید کرد؟ طبق گفته ی ناس ، محدود کردن تعداد چیزهایی که در مدت زمان محدود انجام میشود فقط به ۲ کار مشخص

از طرف دیگر از آنچه که میتوان از آن به عنوان ” قانون ۲۰ دقیقه” یاد کرد این که به جا این که از کاری به کار دیگر سویچ کنید سعی کنید قبل از جا به جایی توجه خود را به طور کامل به یک کار ۲۰ دقیقه ای اختصاص دهید. بنابراین به جای این که بین نوشتن گزارش برای مدرسه و انجام تکالیف ریاضی تمرکز خود را تغییر دهید ، قبل از تعویض کار ۲۰ دقیقه بر روی یک تکلیف تمرکز کنید و سپس توجه خود را به مرحله بعدی معطوف کنید.

ولی چندکاره بودن همیشه بد نیست:

مطابق با مطالعات پژوهشگران از دانشگاه هونگ کونگ چین چندکاره بودن همیشه بد نیست. مطالعه ی آن ها نشان میدهد که افرادی که به کار چند رسانه ای مشغول هستند ، با استفاده از بیش از یک شکل رسانه یا نوع فناوری به طور همزمان ، ممکن است در ادغام اطلاعات بصری و شنیداری بهتر باشند.

در مطالعه ی منتشر شده در بولتن روان شناسی ، از شرکت کنندگان در سنین ۱۹ تا ۲۸ سال خواسته شد که پرسشنامه های مربوط به استفاده از رسانه ی خود را تکمیل کنند. شرکت کنندگان یک کار جست و جوی تصویری را با صدای نامفهوم و حس شنیداری انجام دادند تا در زمان مورد نظر تغییر رنگ را نشان دهند. هنگامی که لحن شنوایی ارائه شد ، افرادی که چند وظیفه ای رسانه بودند در جست و جوی تصویری بهتر عمل کردند واین نشان میدهد که آن ها در ادغام دو منبع اطلاعات حسی مهارت بیشتری دارند. در مقابل این چند وظیفه ای های سنگین عملکرد بدتری نسبت به چندکاره های خفیف و متوسط در هنگام حضور صدا داشتند تا به امروز تحقیقات قابل توجهی در مورد تاثیرات مضر چند کاره بودن انجام شده است. افرادی که بین وظایف جا به جا میشوند ، تمایل دارند وقت خود را از دست بدهند و هنگام ماندن در کار دچار مشکل میشوند که این تاثیر منفی هم بر بازده و هم برعملکرد دارد. این تحقیق ممکن است نشان دهد که قرار گرفتن ما در برابر اشکال مختلف رسانه ها ممکن است فوایدی داشته باشد.

“اگرچه یافته های حاضر هیچ عللی را نشان نمیدهد ، اما آن ها یک احتمال جالب از تاثیر وظیفه ی چند رسانه ای بر توانایی های شناختی خاص ، یکپارچگی چند حسی را به طور خاص بررسی میکنند. چند وظیفه ای رسانه ای ممکن است همیشه چیز بدی نباشد.”


جمعی از نویسندگان
پری مقدم یگانه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید