انتشار این مقاله


رژیمهای غذایی گیاهی و سرشار از فیبر بهترین بشقاب برای بیماران آرتریت روماتوئید

یک بررسی جدید توضیح می دهد که چرا رژیم غذایی گیاهی می تواند برای افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند مفید باشد.

بسیاری از مطالعات اخیر ، مزایای سلامتی را که رژیم غذایی گیاهی می تواند ایجاد کند برجسته کرده است. اکنون ، یک بررسی جدید توضیح می دهد که چرا این رژیم می تواند برای افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند مفید باشد.

آرتریت روماتوئید – یک بیماری خودایمنی مزمن  است که باعث درد و سفتی در مفاصل می شود.  براساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، شیوع آن درجهان بین ۰.۳٪ تا ۱٪ است.

این بیماری به اندازه ای می تواند ناتوان کننده باشد که مانع ادامه کار تمام وقت  برای فرد شود. همانطور که سازمان بهداشت جهانی نیز یادآور می شود ، تنها در طی ۱۰ سال از شروع بیماری ، حداقل ۵۰٪ از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در کشورهای پردرآمد قادر به نگه داشتن یک شغل تمام وقت نیستند.

پزشکان معمولاً برای کمک به افراد در کنترل آرتریت روماتوئید و ایجاد ناتوانی کمتر ، طیف وسیعی از داروها و تغییرات در شیوه زندگی را تجویز می کنند. استراتژی مدیریتی که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است توصیه کنند شامل افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن است.

اکنون ، یک بررسی جدید که در مجله Frontiers in Nutrition ارائه شده است ، نشان می دهد که پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی می تواند یک مداخله مفید در کنار آمدن با این بیماری باشد ، زیرا باعث ایجاد برخی تغییرات بیولوژیکی مفید می شود.

“علائم ممکن است بهبود یافته یا حتی از بین بروند”

این بررسی – که توسط متخصصان کمیته پزشکان در واشنگتن انجام شده است – به مطالعات اخیر که تأثیر رژیم غذایی بر مکانیسم های بیولوژیکی مهم در آرتریت روماتوئید را بررسی کرده اند پرداخته است.

آنها نتيجه گرفتند رژيم غذايي مبتني بر گياه منجر به تغييرات خاصي مي شود كه مي تواند به تسكين علائم بيماري منجر شود.

یکی از مکانیسمهای  رژیم های غذایی گیاهی ، کاهش میزان التهاب است. نویسندگان این مقاله ، به مطالعه ای از سال ۲۰۱۵ اشاره کردند که نشان داده شرکت کنندگانی که به مدت ۲ ماه رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان را می خورند ، نسبت به افرادی که رژیم غذایی پرچربی که  دارای محصولات حیوانی بیشتری هستند می خورند ، دارای التهاب کمتری هستند.

این تیم همچنین متذكر می شود كه تحقیقات بیشتر ارتباطی را بین پیروی از رژیم های غذایی حاوی چربی و گوشت فرآوری شده و افزایش ماركرهای التهاب نشان داده است. یکی از این مارکرها پروتئین واکنشی C است ، پروتئین موجود در خون که به التهاب واکنش می دهد.

از طرف دیگر ، پیروی از رژیم های غذایی گیاهی یا رژیم های غذایی که فیبر زیادی دارند ، با سطوح پایین پروتئین واکنشی C ارتباط دارند.

مطالعه دیگری که در این بررسی مورد بررسی قرار گرفته است ، یک کارآزمایی بالینی تصادفی بود که نشان می داد ، بعد از ۴ هفته رژیم غذایی گیاهی کم چرب ، افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید متوسط ​​تا شدید ، بهبود چشمگیری در علائم از جمله درد، سفتی ، حساسیت و ورم مفاصل مشاهده کردند.

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید همچنین می توانند از کم کردن وزن اضافی سود ببرند. براساس شواهد حاصل از یک تحقیق در سال ۲۰۱۸ ، افراد با آرتریت روماتوئید و دارای اضافه وزن که بیش از ۵ کیلوگرم وزن کم کردند، سه برابر بیشتر از افرادی که وزن کمتری از دست دادند ، در علائم خود بهبود داشتند.

نویسندگان این مطالعه توضیح می دهند که رژیم های گیاهی و گیاهخواری بیشتر از سایر رژیم های غذایی به افراد در کاهش وزن کمک می کنند.

نتایج

سرانجام ، محققان توضیح می دهند که رژیم های غذایی حاوی گیاهان همچنین باعث ایجاد یک محیط سالم در روده می شود ، زیرا بسیاری از این رژیم ها از نظر فیبر سرشار هستند  که همانطور که مطالعات نشان داده اند بر ترکیب میکروبیوم روده تأثیر می گذارد.

رژیم های غذایی گیاهی به نظر می رسد که باعث افزایش تنوع باکتری ها در روده می شوند ، این امر می تواند به افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک کند زیرا این بیماران تنوع باکتریهای روده ای ندارند.

محققانی که این بررسی را انجام دادند ، اظهار داشتند در مورد فوایدی که رژیم های غذایی گیاهی بر بیماریهای التهابی خود ایمنی و همچنین مکانیسم های پایه آنها  می تواند داشته باشد نیاز به تحقیقات بیشتری است.

با این حال آنها یادآور می شوند که شواهد موجود نشان می دهد خوردن بیشتر میوه ، سبزیجات ، غلات کامل و حبوبات می تواند برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید تفاوت واقعی ایجاد کند.

“رژیم غذایی گیاهی متشکل از میوه ها ، سبزیجات ، غلات و حبوبات ممکن است برای کسانی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند بسیار مفید باشد. این مطالعه امیدوار است که با تغییر ساده در منو غذا ، درد مفاصل ، تورم و سایر علائم دردناک ممکن است بهبود یافته یا حتی از بین بروند.”

نویسنده مطالعه دکتر هانا کلهوا

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید