انتشار این مقاله


لامپکتومی

لامپکتومی یعنی برداشتن توده‌ی توموری پستان و قسمتی از بافت طبیعی پستان که آن را احاطه کرده است. لامپکتومی نوعی جراحی محافظت از پستان است. چندین نام برای جراحی های محافظت از پستان وجود دارد که شامل بیوپسی ، لامپکتومی ، ماستکتومی جزئی ، برداشت مجدد مجدد ، کوادرانتکتومی یا برداشتن گوه‌ای می‌شود.از نظر فنی […]

لامپکتومی یعنی برداشتن توده‌ی توموری پستان و قسمتی از بافت طبیعی پستان که آن را احاطه کرده است.

لامپکتومی نوعی جراحی محافظت از پستان است. چندین نام برای جراحی های محافظت از پستان وجود دارد که شامل بیوپسی ، لامپکتومی ، ماستکتومی جزئی ، برداشت مجدد مجدد ، کوادرانتکتومی یا برداشتن گوه‌ای می‌شود.از نظر فنی ، لامپکتومی یک ماستکتومی جزئی است ، زیرا بخشی از بافت پستان برداشته می شود. اما مقدار بافت برداشته شده می تواند بسیار متفاوت باشد. بعنوان مثال ، کوادرانکتومی به این معنی است که تقریباً یک چهارم پستان شما برداشته می شود. مطمئن شوید که از جراح خود درک دقیقی درمورد اینکه چه مقدار از پستان ممکن است بعد از عمل از بین رفته باشد و چه نوع زخمی خواهید داشت.

لامپکتومی به همراه پرتو درمانی

اکثر افراد ۵ تا ۷ هفته بعد از لامپکتومی ۵ تا ۷ هفته از پرتودرمانی دریافت می کنند تا سلول های سرطانی موجود در بافت پستان باقی مانده را از بین ببرند. ترکیبی از لامپکتومی و پرتودرمانی معمولاً به عنوان درمان نگهدارنده پستان نامیده می شود. اگر شیمی درمانی نیز بخشی از برنامه باشد ، پرتودرمانی بعد از شیمی درمانی اتفاق می افتد.

دو مطالعه منتشر شده در شماره ۱۷ اکتبر ۲۰۰۲ در مجله پزشکی نیو انگلستان نشان داد که زنان مبتلا به سرطانهای کوچک سینه (کمتر از ۴ سانتی متر) که تحت درمان با لامپکتومی به علاوه پرتودرمانی قرار گرفته اند به همان اندازه ۲۰ سال بعد زنده مانده و عاری از بیماری هستند. زنانی که دکلره شده بودند.

مهم است بدانید که عود می تواند با لامپکتومی به علاوه تابش رخ دهد. در مطالعات ذکر شده در بالا ، ۱۴٪ از زنان در یک مطالعه و ۹٪ از خانمها در مطالعه دیگر که دارای لامپکتومی به علاوه تابش بودند ، در همان پستان عود کردند. با این حال ، عودهای موضعی (محدود به ناحیه پستان) پس از لامپکتومی می توانند به طور مؤثر با ماستکتومی درمان شوند ، و این زنان ۲۰ سال پس از توده های اصلی و درمان های عود خود هنوز عاری از بیماری بودند.

در حالی که لامپکتومی به علاوه پرتودرمانی برای بسیاری از خانم های مبتلا به سرطان سینه گزینه ای عالی است ، اما بهترین درمان برای همه نیست.

لامپکتومی بهمراه پرتو درمانی ممکن است در شرایط زیر برای شما مناسب نباشد:

  • شما قبلاً در اثر ابتلا به سرطان پستان در همان پستان پرتو درمانی کرده اید. تابش را نمی توان دو بار به همان منطقه داد.
  • شما سرطان پستان گسترده ای دارید یا دو یا چند منطقه مجزا از سرطان در همان پستان دارید. اگر سرطان گسترده یا در مناطق مختلف باشد ، ممكن است نیاز به ماستكتومی باشد.
  • شما یک پستان کوچک و یک تومور بزرگ دارید و از بین بردن تومور بسیار ناامید کننده است.
  • جراح شما قبلاً چندین بار تلاش کرده است تا تومور را با لامپکتومی از بین ببرد ، اما نتوانسته است سرطان را به طور کامل برداشته و حاشیه های واضحی را به دست آورد.
  • شما یک بیماری بافت همبند مانند لوپوس یا واسکولیت دارید که باعث می شود شما به عوارض جانبی اشعه حساس شوید.
  • اگر باردار هستید ، پرتودرمانی بی خطر نیست.
  • شما حاضر نیستید به برنامه روزانه پرتودرمانی متعهد شوید ، یا مسافت آن را غیرممکن می کند.
  • شما معتقدید که با یک ماستکتومی آرامش خاطر بیشتری خواهید داشت.

قبل از جراحی لامپکتومی

در بیمارستان در روز عمل ، شما را به لباس بیمارستان تغییر می دهید و در یک محل برگزاری قبل از عمل منتظر می شوید.

اگر تومور دیده یا احساس نشود ، جراح قبل از عمل از یک روش استفاده می کند تا تومور را با استفاده از ماموگرافی یا سونوگرافی مشخص و مشخص کند. جراح یا پرستار شما ممکن است علائمی را روی سینه شما بکشند که نشان می دهد برش در کجا انجام خواهد شد؛ معمولاً این کار با یک نشانگر احساس نوک انجام می شود.

شما را به اتاق بیهوشی منتقل می كنند ، در حالی كه پرستار یك تزریق داخل وریدی (IV) را درون دست یا بازوی شما وارد می كند و آن را به جای آن قرار می دهد. به زودی پس از این ، به شما داروهای آرامش بخش از طریق خط IV داده می شود. بیشتر افرادی که لامپکتومی دارند ، برای بی حس کردن ناحیه عمل جراحی ، از بی حسی موضعی استفاده می کنند ، اما برخی از آنها بیهوشی عمومی دارند.

در طی عمل جراحی لامپکتومی چه اتفاقی می افتد؟

عمل جراحی لامپکتومی به خودی خود باید حدود ۱۵ تا ۴۰ دقیقه طول بکشد.

جراح شما احتمالاً با نوعی اسكالپ برقی كه از گرما برای به حداقل رساندن خونریزی (چاقوی الكترونیك) استفاده می كند ، عمل خواهد كرد. بیشتر جراحان از برشهای خمیده (مانند لبخند یا اخم) استفاده می کنند که از منحنی طبیعی پستان شما پیروی می کنند و باعث بهبودی بهتر می شوند. اگر تومور دیده یا احساس شود ، جراح آن را به همراه لبه ای از بافت سالم اطراف آن خارج می کند.

گاهی اوقات ، اما نه همیشه ، یک لوله لاستیکی به نام زهکشی با عمل جراحی در ناحیه پستان یا زیر بغل قرار داده می شود تا مایعات اضافی را جمع آوری کند که می تواند در فضای تومور تجمع یابد. تخلیه به یک لامپ پلاستیکی وصل می شود که مکش را ایجاد می کند تا به از بین بردن مایع کمک کند. سرانجام ، جراح شما برش را بسته و زخم را می پوشاند.

بعد از لامپکتومی

بعد از جراحی لامپکتومی ، جایی که کادر پزشکی میزان ضربان قلب ، دمای بدن و فشار خون شما را تحت نظر بگیرند ، به اتاق ریکاوری منتقل می شوید. ماندن یک شب در بیمارستان معمولاً با لامپکتومی لازم نیست ، مگر اینکه برداشت غدد لنفاوی نیز داشته اید.

از آنجا که احساس بیدار شدن می کنید ، جراح یا پرستار اطلاعاتی در مورد بهبودی در خانه به شما می دهند:

  • مصرف داروهای ضد درد: در اتاق بهبود ممکن است به شما داروی درد داده شود ، و احتمالاً جراح شما در هنگام ترک بیمارستان از شما تجویز می کند که همراه شما مصرف کند. ممکن است بخواهید آن را در خانه خود پر کنید یا دوست یا عضو خانواده خود را به محض اینکه در خانه هستید ، آن را برای شما پر کند. ممکن است شما به دارو نیازی نداشته باشید ، اما خوب است که در صورت انجام این کار آن را مصرف کنید.
  • مراقبت از بانداژ (پانسمان) روی برش خود: از جراح خود بپرسید که چگونه از بانداژ لامپکتومی مراقبت کند. بعضی اوقات ، جراح از شما سؤال می کند که تا اولین مراجعه پیگیری خود صبر کنید تا او بتواند باند را برطرف کند.
  • مراقبت از تخلیه جراحی: اگر در ناحیه سینه یا زیر بغل زهکشی دارید ، ممکن است تخلیه قبل از ترک بیمارستان از بین برود. با این حال ، گاهی اوقات ، یک تخلیه باقی می ماند تا اولین ملاقات با پزشک ، معمولاً ۱-۲ هفته بعد از عمل. اگر می خواهید به خانه تخلیه شده خود وارد شوید ، باید چند بار در روز مایع را از لامپ تخلیه جداشده خالی کنید. مطمئن شوید که جراح شما قبل از ترک بیمارستان دستورالعمل مراقبت از تخلیه را به شما می دهد.
  • بخیه ها و منگنه ها: بیشتر جراحان از بخیه استفاده می کنند که به مرور زمان حل می شوند ، بنابراین دیگر نیازی به حذف آن‌ها نیست. اما گاهی اوقات ، شما می توانید انتهای بخیه را مانند یک سوت زدن از برش بیرون بزنید. اگر این اتفاق بیفتد ، جراح شما به راحتی می تواند آن را از بین ببرد. اصول جراحی – روش دیگری برای بستن برش – در اولین مراجعه به مطب پس از عمل برداشته می شود.
  • ورزش دادن بازو: جراح شما ممکن است روال ورزش را به شما نشان دهد که می توانید بعد از جراحی انجام دهید تا از سفتی بازو و شانه در طرف جایی که لامپکتومی داشته اید جلوگیری کنید. معمولاً صبح ها بعد از عمل تمرینات را شروع می کنید. از برخی تمرینات تا زمانی که تخلیه تخلیه نشود ، باید اجتناب شود. از جراح خود سؤالاتی را که ممکن است برای شما وجود داشته باشد ، بخواهید تا مطمئن شوید که روال ورزش برای شما مناسب است. جراح شما همچنین باید دستورات کتبی و مصور در مورد نحوه انجام تمرینات را به شما بدهد.
  • تشخیص علائم عفونت: جراح شما باید این را توضیح دهد كه آیا در برش خود عفونت وجود دارد و چه موقع باید به مطب زنگ زد.

هفته ها و ماه ها بعد از لامپکتومی

هرچه اعصاب دوباره رشد می کنند ، ممکن است احساس گزگز عجیب و غریب داشته باشید ، ممکن است خارش داشته باشید ، و ممکن است در لمس کردن بسیار حساس باشید. ناراحتی شما به خودی خود از بین می رود ، یا ممکن است ادامه یابد اما شما با آن سازگار هستید. استامینوفن یا NSAIDs  مانند ایبوپروفن معمولاً می تواند درد مربوط به این نوع آسیب عصبی را برطرف کند. مواد مخدر نیز برای درمان این نوع درد قابل استفاده است.

خطرات لامپکتومی

مانند همه جراحی ها ، لامپکتومی خطرات خاصی را نیز به همراه دارد:

  • از دست دادن حس : بسته به اندازه توده های برداشته شده ، معمولاً در قسمتی از پستان ، بی حسی و از بین رفتن احساس وجود دارد. برخی یا بیشتر این توانایی احساس می تواند برگردد.
  • پستانی که دقیقاً مطابقت ندارد: ممکن است بعد از عمل، پستان شما دقیقاً به اندازه و شکل مطابقت نداشته باشد. این امر به این دلیل است که برداشتن بافت سینه در حین عمل معمولاً باعث می شود پستان آسیب دیده کوچکتر ظاهر شود. ممکن است شما این مسئله را بلافاصله نشناسید ، زیرا تورم در پاسخ به جراحی ممکن است باعث شود که پستان شما موقتاً بزرگتر شود.

لامپکتومی به عنوان بخشی از درمان تجربی

لامپکتومی گاهی می تواند بخشی از درمان باشد که فقط به ناحیه تومور هدایت می شود. این نوع درمان هنوز هم برای بیشتر افرادی که مبتلا به سرطان سینه زودرس هستند ، “غیر استاندارد” یا “تجربی” تلقی می شود. استانداردهای فعلی مراقبت ، درمان کل پستان با اشعه بعد از لامپکتومی است. با این حال ، برای افرادی که معیارهای خاصی دارند ، دو روش درمانی ممکن است برای معالجه جزئی از پستان وجود داشته باشد:

  • لامپکتومی به علاوه تابش داخلی: در این درمان آزمایشی ، لامپکتومی تحت پرتو تابشی داخلب قرار می گیرد ، که شامل کاشت قطعات کوچک مواد رادیواکتیو به نام دانه به داخل لوله یا دستگاه بالون کوچک به پستان می شود. به این ترتیب ، درمان فقط به ناحیه ای که تومور بود متمرکز شده است. پس از درمان ، پیگیری و نظارت پزشکی دقیق از بقیه بافت پستان با انجام ماموگرافی منظم و معاینه جسمی انجام می شود.
  • لامپکتومی و مشاهده نزدیک: این درمان تجربی به معنای داشتن تنها لامپکتومی بدون تابش است. سپس باقیمانده ماموگرافی و معاینه جسمی باقیمانده بافت پستان از نزدیک مشاهده می شود.

چه کسی برای درمان جزئی از پستان کاندید شده است؟

درمان های پستان جزئی مانند لامپکتومی و پرتونگاری داخلی ممکن است برای افرادی که مبتلا به سرطان نسبتاً کوچک و غیر تهاجمی هستند ، در نظر گرفته شود که هر سه ویژگی زیر را دارند:

  • تشکیل سلول سرطانی درجه پایین است
  • تومور کاملاً برداشته شده است 
  • بافت برداشته شده دارای عرض (حدود ۱ سانتی متر) و حاشیه واضح است

درمان پستان جزئی ممکن است در یک کارآزمایی بالینی یا به صورت فردی توسط پزشک شما ارائه شود. گاهی اوقات ، ممکن است معالجه جزئی از پستان ممکن است به افرادی که مبتلا به سرطان تهاجمی نسبتاً کم ، درجه پایین و کاملاً تهاجمی هستند ، که کاملاً برداشته شده است (برداشته شود) و با حاشیه های گسترده و شفاف در حدود ۱ سانتی متر ارائه شود. معمولاً این درمان در چارچوب یک کارآزمایی بالینی ارائه می شود.

طرلان ميرزهره


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید