انتشار این مقاله


ساعت بدن بر عملکرد سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد

تحقیقات جدید در موش‌ها نشان داده‌است که سیستم ایمنی در طول روز به یک نسبت کارکرد ندارد. این مساله نشان می‌دهد که ساعت بدن ممکن است مکانیسم‌های مربوط به ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد. ریتم‌های شبانه‌روزی مانند ریتم‌های طبیعی مانند چرخه روز- شب است که معمولا افراد از آنها به عنوان ساعت بدن یاد […]

تحقیقات جدید در موش‌ها نشان داده‌است که سیستم ایمنی در طول روز به یک نسبت کارکرد ندارد. این مساله نشان می‌دهد که ساعت بدن ممکن است مکانیسم‌های مربوط به ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد. ریتم‌های شبانه‌روزی مانند ریتم‌های طبیعی مانند چرخه روز- شب است که معمولا افراد از آنها به عنوان ساعت بدن یاد می‌کنند وسیله‌ی اتوماتیک بدن برای تنظیم مکانیسم‌های بیولوژیکی مانند گرسنگی ونیاز به خواب است.

ساعت بدن همچنین مکانیسم‌های خودبخودی دیگر تز جمله تنفس، ضربان قلب و دمای بدن را تنظیم می‌کند. محققان همچنین می‌دانند که ریتم‌های شبانه‌روزی تحت تاثیر مکانیم‌های متعدد داخلی می‌باشد اما هنوز بصورت دقیق نمی‌دانند که این ساعت تا چه اندازه به تعیین سلامتی و تندرستی ما کمک می‌کند.

ریتم‌های شبانه‌روزی در همه‌ی پستانداران شایع است. بنابراین تیمی از محققان دانشگاه بهداشت و روان داگلاس و
Montréal در کانادا مطالعه‌ای برروی موش‌ها انجام دادند تا دریابند که آیا ساعت بدن می‌تواند تاثیری در عملکرد پاسخ ایمنی داشته‌باشد یا نه. در طول مطالعه دانشمندان دریافتند که سلول ایمنی CD8 T که در مبارزه با سلول‌های عفونی و تومورهای سرطانی در ساعات مختلف شبانه‌روز با کیفیت‌های مختلف کار می‌کنند، نقش دارند. تیم تحقیق کننده این گزارشات را در PNAS منتشر کردند.

زمان‌هایی از روز که بر پاسخ سلول T تاثیر می‌گذارد

محققان برروی دو گروه از موش‌ها آزمایش انجام دادند. گروه اول، گروهی بودند که در آن‌ها دانشمندان ژن‌های مخصوص به ریتم‌های شبانه‌روزی را غیرفعال کردند و گروه دوم، گروهی بودند که ژن‌ها بطور طبیعی کار خود را انجام می‌دادند. دانشمندان برای ایجاد پاسخ ایمنی در موش‌ها واکسنی را به آنها تزریق کردند. یکی از نویسندگان مطالعه پروفسور Nicolas Cermakian بیان می‌کند که:

در هنگام استفاده از واکسن مدل موشی ما مشاهده کردیم که قدرت سلول‌های ایمنی CD8 T در روز تغییر پیدا کرده‌است. برعکس در موش‌هایی که ژن آن‌ها غیرفعال شده‌بود این ریتم شبانه‌روزی از بین رفت و پاسخ به واکسن در روز کاهش یافت.

در مطالعات قبلی بیان شده‌است که ساعت خاصی در روز ممکن است در تکثیر سلول‌های ایمنی از جمله سلول‌های T تاثیر بگذارد. با این حال هنوز مشخص نیست که این به دلیل تداخل در ریتم‌های شبانه‌روزی می‌باشد یا نه. محققان با مطالعه برروی هر دو گروه از موش‌ها تولنستند ثابت کنند که ساعت بدن در پاسخ ایمنی سلولهای بدن نقش دارد. با این حال مکانیسمی که باعث این اتفاق می‌شود هنوز مشخص نمی‌باشد. پروفسور Nathalie Labrecque نویسنده‌ی دیگر مقاله بیان می‌کند:

مطالعه ما نشان می‌دهد که سلول‌های T استعداد بیشتری دارد تا در زمان خاصی از روز فعال شوند. شناسایی مکانیسم‌هایی که از طریق آن ساعت بیولوژیکی سلول‌‌های T تعدیل شود، در تنظیم پاسخ‌های سلول‌های T به ما کمک می‌کند. این دانش به بهبود راهکارهای واکسیناسیون و درمان ایمنی سرطان کمک خواهدکرد.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید